TECHNIEK
Het hart
van een
digitale
bioscoop
is het
Theatre
Manage
ment
System
(TMS),
een
bibliotheek
en com
municatie
systeem
in één,
dat alle
installaties
aan elkaar
koppelt.
EB
de Doremi-server bij de zaal is geen Doremi-software te
zien, maar dat van Access/IT.
Alle reclame in Odeon Surrey Quays draait vanaf de
server en zeker de helft van de speelfilms; vaak start de
filmprojector alleen nog maar even op om een paar trai
lers te vertonen. Een beamer die in de cabine hangt om
bij 35mm-voorstellingen de in Groot-Brittannië wettelijk
verplichte ondertitelde voorstellingen voor doven te ver
tonen, is volgens de operateur van dienst de afgelopen
twee maanden helemaal niet gebruikt, omdat er in die
zaal toch alleen maar digitaal werd vertoond.
Kodak is een filmbedrijf van formaat, maar als het op
digitale cinema aankomt in Nederland nagenoeg onbe
kend. Het bedrijf heeft echter al langer een e-cinema
reclamesysteem waarvan het onlangs nog 172 stuks aan
Warner Bros. International Cinemas in Italië verkocht,
voor een bedrag dat Warner in twee jaar, als het naar
2K-projectie gaat, meent te kunnen terugverdienen.
Met de ervaring van het reclamesysteem heeft Kodak
middels een hybride server en een modern TMS-systeem
een oplossing voor digitale cinema ontwikkeld.
Het systeem in de Empire-bioscoop in High Wycombe
met de Kodak-apparatuur en Barco-projectoren oogt
uiterst professioneel. Hoofdoperateur Chris Tostevin
vertelt over de recente stap om de TMS aan te sluiten
op het kassasysteem van het complex. Als een film
wordt geboekt, controleert het systeem of die in huis
is, of de sleutel nog geldig is en of de film op de juiste
speler staat. Zo niet, dan kan het proces van datamigra-
tie beginnen. De speler kan immers maar een handvol
films bevatten, terwijl de TMS van enige terabytes groot
- aangevuld met een NAS voor extra capaciteit - wel 50
speelfilms kan bevatten en dus een bibliotheekfunctie
vervult. Bijkomend voordeel van efficiënt datamanage-
ment is dat er minder opslagcapaciteit nodig is.
Medegastheer Brian Kercher van Kodak zegt blij te zijn
nog maar zo weinig installaties in bedrijf te hebben. Op
deze manier kan het systeem een echte duurzaam-heid-
stest ondergaan voordat de echte roll-out begint. Hoofd
operateur Tostevin houdt daarvoor gedetailleerde error-
rapporten bij, die ook naar Kodak worden gestuurd. Een
deel van de fouten is dan al bij Kodak bekend; iedere
installatie is immers met het Network Operations Center
(NOC) verbonden, waar data wordt geanalyseerd op
fouten, maar ook gecontroleerd wordt welke films wor
den afgespeeld in verband met de Virtual Print Deals.
Zo onbekend als de Kodak-server in Nederland is, nog
onbekender is dat Kodak zelf Virtual Print Fee-deals
heeft afgesloten met de studio's. Kercher: 'Wij maken
goede producten en hebben uitstekende relaties met de
studio's, dus dit is een logische ontwikkeling voor ons.'
Volgens hem wordt dit echter pas algemeen bekend
gemaakt als de onderhandelingen met alle studio's zijn
afgerond.
Update Nederland digitaal
In Nederland komt de digitalisering nog steeds
maar langzaam van de grond. In Pathé Gronin
gen werd onlangs de derde digitale projector van
het concern geïnstalleerd, maar die wordt alleen
voor evenementen gebruikt. Nog steeds wacht de
bioscoopwereld op een echt commitment van de
marktleider met betrekking tot digitaal.
De andere concerns hebben allemaal wel een
paar installaties via integrator XDC, maar bij elkaar
zijn dat er maar net genoeg om een digitale
release te legitimeren. Twee simultane digitale
releases is vaak al teveel. De vier digitale projecto
ren die via JT Bioscopen in het land staan, worden
vooral gebruikt voor een test met 3D. Het is nog
onzeker of die na het aflopen van het leasecon
tract in het najaar zullen blijven staan.
Intussen wacht Arts Alliance Media, dat in tegen
stelling tot XDC wél Virtual Print Fee-deals heeft
met een groot aantal studio's, totdat een Neder
landse bioscoopgroep voor een groot aantal instal
laties met hen in zee gaat. Tot dat moment hebben
zij geen interesse in enkelvoudige installaties.
Deze partij kan Pathé zijn maar ook JT Bioscopen,
of zelfs de verzameling bioscopen die door Paul
Vissers boekingskantoor ABC wordt geprogram
meerd.
In de filmhuizen is nog veel onzekerheid over Ci-
nemaNet. Dit bedrijf had aangekondigd om vanaf
april vijftien filmtheaters op het niveau van 2K te
digitaliseren, maar doordat een van hun financiers
zich heeft teruggetrokken, is het project in de wacht
gezet. Ondertussen is er druk overleg tussen de
andere filmtheaters of de CinemaNet-weg wel de
ideale is, onder meer door het ontbreken van een
duidelijke betrokkenheid van de distributeurs. Als
CinemaNet uiteindelijk wél tot een behoorlijke roll-
out komt, zullen ook zij waarschijnlijk deelnemen.
'You're analog players in a digital world.' (Eddie Izzard als Roman Nagel in Ocean's 73)