Rialto gaat op de dvd-tour
ONEMA MALAYSIAN
B™ SSSSÏÏ CINEMA
HEW MAUt?Sf
IN Eli A 2008RIALT0
CINt-V^
Piek 'n' mix
13
MARKETING
HFN
De ideële investeringen van filmtheater Rialto
Maakt Rialto met een eigen dvd-label een opmerkelijke zijstap? Niet
in de wereld van Rialto Wereld, waarin voortdurend nieuwe manieren
worden gezocht om een breder publiek te vinden voor wereldcinema.
AMSTERDAM
De dvd's
zijn eigen
lijk een
fair trade
product,
aangezien
het me
rendeel
van de
opbrengst
recht
streeks
naar de
makers
gaat/
Door Roloff de Jeu
Directeur Raymond Walravens
en hoofd programma Anke van
Diejen zijn er nuchter over. Het is
een logische uitbreiding van veel
van Rialto's activiteiten rondom
de vertoningen van niet-westerse
artistieke films.
De dvd-releases zijn onderdeel van
het New Malaysian Cinema Fes
tival, dat in november gehouden
wordt. Jaarlijks wordt de aandacht
gevestigd op nieuwe filmmakers uit
een specifiek filmland, dit keer dus
Maleisië. Om enkele van de films
en hun makers buiten het festival
circuit meer aandacht te geven,
zullen twee titels uit het festival als
Rialto Wereld-dvd verschijnen. In
een mooie verpakking en met een
boekje in Engels en Nederlands vol
informatie over de maker, de film
en het filmland.
Het filmtheater en haar partners
Moskwood Media en NPS We
reldcinema zorgen allen voor een
brede verspreiding van het label.
Zo zullen de dvd's te krijgen zijn in
de bekende zaken als Free Record
Shop, vanLeest en Plato, maar ook
via de webshops van zowel Rialto
als Moskwood Media. Daarnaast
zal de NPS de films voor en na het
festival uitzenden.
Zitten die gelijktijdige releases
elkaar niet in de weg? Anke van
Diejen ziet het tegenovergestelde:
'Naar gespecialiseerde films
ontstaat meer vraag als ze zijn uit
gezonden. Bovendien bereik je met
televisie een veel breder publiek
dan met een festival.'
Fair trade
De Rialto Wereld-dvd's zijn
eigenlijk een fair trade product,
aangezien het merendeel van de
opbrengst rechtstreeks naar de
makers gaat, die zelf maar weinig
middelen hebben om hun films te
kunnen maken. 'Wij hoeven en zul
len er niets mee verdienen', bekent
Walravens. 'Als de filmmakers
op deze manier meer aandacht
krijgen, zijn we in onze missie
geslaagd. En als we dan weer
films van de makers in de reguliere
programmering vertonen en de
zaal vol zit, zullen we er ook bij de
kassa de vruchten van plukken.'
Een nogal omslachtige financi
ële investering, maar het moge
duidelijk zijn dat Rialto's investerin
gen veel meer op het ideële vlak
liggen.
Huiskamercinema in City
Utrecht
De jonge interieurarchitect Jeroen
Brinkers heeft onlangs de aanmoe
digingsprijs 2008 van de Bond van
Nederlandse Interieurarchitecten
gewonnen. En wel met het concept
(ma voor het City
Theater in Utr
plannen voor v
oude bioscoop? Nee, de voorma
lige student van de Hogeschool
voor de Kunsten Utrecht heeft
helemaal op eigen houtje aan zijn
afstudeerproject gewerkt. De bijna
verdwenen charme van de nieuwe
zakelijkheidsarchitectuur van het
gebouw uit 1936 inspireerde hem.
Voor zijn ontwerp sloopte Brinkers
als het ware het hele binnenwerk
uit het gebouw en schoof er
vervolgens negen zaaltjes in, met
acht tot twaalf stoelen, huiskamer-
bioscoopjes. Brinkers ziet het als
tegenhanger van de megacom-
plexen. Een ander aardig aspect
van het ontwerp is de openheid
van de zalen naar de foyer toe. De
glazen wanden zijn bedekt met een
soort folie waardoor de zalen als
een soort lichtboxen werken. Terwijl
je zit te dineren in de foyer zie je
de schimmen opdoemen van de
films die je straks gaat zien. Wilt u
meer weten over het concept City
Cinema Livingroom, kijk dan op
www.jmbrinkers.nl.
'I had enough charity to last a lifetime.' (Mary in An'ofher Cinderella Story)