Samen digitaliseren
F
HFN
HFN
EU
ACHTER DE SCHERMEN
ACHTER DE SCHERMEN AGENDA
NVB presenteert alomvattend plan voor digitalisering
De Nederlandse bioscoopsector staat aan de vooravond van mis
schien wel het grootste besluit ooit: hoe gaan we digitaliseren? Het
onderzoek waarin beschreven staat hoe dat zou kunnen, werd door
NVB-directeur Ron Sterk in april gepresenteerd aan het bestuur van
de NVB. 'Dit plan past in de Nederlandse traditie om het samen te
doen.'
'Dit plan
past in
de Neder
landse
traditie om
het samen
te doen.'
Door Jeroen Hui/sc/ens
In de afgelopen jaren werd er in
wandelgangen kritiek geuit op het
feit dat de branchevereniging voor
exploitanten zo weinig initiatief
nam in het digitaliseringsvraagstuk.
Ondernemers moesten vooral hun
eigen boontjes doppen wat betreft
digitale cinema. Toen lag daar op
eens het plan uit Duitsland waarin
een scenario wordt geschetst van
een totale digitalisering van de
markt in twee jaar.
Het Duitse plan
Tijdens een werkbezoek aan
Duitsland hoorde NVB-directeur
Ron Sterk van het plan van het FFA
(Filmförderungsanstalt, Duitse orga
nisatie vergelijkbaar met het Film
fonds; red.). Sterk: 'Men voorzag
dat er door de digitalisering een
enorme concurrentieslag zou gaan
plaatsvinden. Dat zou tot gevolg
kunnen hebben dat mogelijk veel
bioscopen zouden moeten sluiten.
Dat wordt uiteraard als onwenselijk
ervaren voor de Duitse filmcultuur.'
Drie jaar werd er gewerkt aan
een plan om te kijken of de hele
bioscoopmarkt in een alomvattend
plan kan worden gedigitaliseerd.
Bij onze oosterburen belandde het
plan echter in de ijskast door on
enigheid over een nieuwe filmwet
terwijl er over het digitaliserings-
plan wel overeenstemming was.
Ron Sterk besloot de rapporten op
te vragen en te vertalen naar de
Nederlandse situatie.
Het plan gaat uit van een fonds
waar alle investeringen voor een
complete digitalisering uit worden
betaald. Dat fonds wordt gevuld
met geld van overheden, geld uit
de vpf-deals van distributeurs, een
bijdrage van de exploitanten en
geld van banken. Die opzet biedt
iedereen voordelen. De filmdistri
buteurs krijgen het voordeel van
lagere virtual print fees dan de
fees die nu wereldwijd worden
gesloten, vertoners betalen minder
dan ze doen in de voorstellen die
nu ter tafel liggen en de overheden
waarborgen dat films van eigen
bodem en uit heel Europa vertoond
kunnen blijven worden omdat slui
ting van bioscopen en filmtheaters
kan worden voorkomen.
Het concrete voordeel
Stel dat alle Nederlandse filmpar-
tijen het plan omarmen, over welke
Amerikanen kiezen wel voor 4K
In Nederland mag dan de enige digitale projector met 4K-resolutie
eind mei het veld hebben geruimd - die stond namelijk in MUSTSEE
Delft - afgeserveerd is dit niveau van digitale cinema absoluut niet.
Halverwege mei kondigde 's werelds grootste bioscoopexploitant, de
Amerikaanse Regal Entertainment Group, dat zij een overeenkomst
had gesloten met Sony Electronics voor het leveren van 4K-projectoren.
Regal en Sony hebben afspraken gemaakt over de digitalisering van
minstens 5.000 van de 6.700 schermen van de exploitant. Een en
ander moet binnen drie d vijf jaar zijn beslag krijgen.
Regal is niet de enige Amerikaanse exploitant die besloot in zee te gaan met Sony. Ook AMC - met 309 bioscopen en 4.628
sereens ook een van de grote spelers in Amerika - sloot in mei een overeenkomst met de Japanse firma.
De techniek die schuilgaat achter de Sony-projectoren is gebaseerd op SXRD (Silicon X-tal Reflective Display) en is wezenlijk
anders dan DLP Cinema die we daarnaast in de wereld van digitale cinema tegenkomen. Het grote voordeel van de Sony-ma-
chines is dat ze een resolutie van 4K aankunnen. Dat is viermaal zoveel als DLP Cinema.
Dat het niet helemaal een Amerikaanse aangelegenheid blijft, blijkt uit het nieuws dat ook
de eerste digitale Sony-projectoren met 3D in Europa zijn gearriveerd. Hollywood Multiplex
in Roemenië heeft naar verluidt de Europese première. Op vijf schermen in drie verschil
lende bioscopen van de keten staan Sony SRX-R220 digital cinema projectoren met de
mogelijkheid om films in 3D te vertonen. De machines maken gebruik van de 3D-technolo-
gie van RealD.
'Well, aren't we ambitious.' (John Garfield als Frank Chambers in Thé Postman Always Rings Twice)
bedragen praten we dan? Ron
Sterk: 'Als je het Duitse plan naar
de Nederlandse situatie vertaalt,
dan kost het totaal digitaliseren van
de markt tussen 40 en 50 miljoen
euro. Reken maar uit: 700 scher
men maal 60.000 euro. Distribu
teurs en exploitanten betalen daar
aan dat deel dat recht doet aan
het bedrijfsmatige voordeel dat er
voor hen te behalen is. De over
heid en fondsen dragen een deel
bij dat in omvang vergelijkbaar is
met de distributeursbijdrage. Zo
35mm, bin
nenkort echt
geschiedenis?
Foto Tanja van
Rooden
ontstaan vpf-bedragen die realis
tisch zijn en kosten voor exploitan
ten die het voor iedereen mogelijk
kunnen maken om in te stappen.
Het ambitieuze plan doet vanzelf
sprekend wel vragen rijzen hoe het
moet met die ondernemers die uit
innovatiedrang de investering zelf
al ter hand hebben genomen. Ron
Sterk zegt zich daarvan bewust te
zijn en dat dit verder uitgewerkt
moet worden.
En nu?
Het NVB-bestuur heeft met interes
se kennis genomen van het plan
en geconcludeerd dat dit nadere
uitwerking verdient. De volgende
stap is dat er een breed draagvlak
wordt gecreëerd. Dat betekent dat
er niet alleen overstemming met de
filmdistributeurs moet worden be
reikt, maar ook met de betrokken
ministeries, gemeentes, provincies,
het Filmfonds, vertegenwoordigers
van het op te richten sectorinstituut
en andere belanghebbenden zoals
het Nederlands Film Festival. 'De
gesprekken zijn inmiddels opge
start', zo laat Ron Sterk weten.
'Maar', zo gaat hij verder, 'het
bestuur van de NVB heeft ook heel
duidelijk besloten dat niemand ver
plicht is hieraan mee te doen. Elke
ondernemer is geheel vrij op elk
moment hierin zelfstandig keuzes
te maken. Als men nu a la minute
digitale cinema wil laten installeren,
dan kan dat.'
Als overeenstemming wordt be
reikt, dan kan Nederland volgens
het plan in twee jaar tijd volledig
worden gedigitaliseerd. Volgens de
NVB-directeur duurt het echter ze
ker nog wel anderhalfjaar voordat
er concreet zicht is op de mogelijk
heid tot daadwerkelijke realisering
van dit ambitieuze plan.
www.cinedans.nl
10-09-09-19-09-09
Toronto Film Festival
www.tiff09.ca
04-09-09-15-09-09
Deauville American Film Festival
www.festival-deauville.com
11-09-09-2009-09
Elfde editie van Film by the Sea in
Vlissingen
www.filmbythesea.nl
23-09-09-02-10-09
Nederlands Film Festival in Utrecht
www.filmfestival.nl
06-10-09-17-10-09
36e editie van het Internationale
Filmfestival Gent
www.filmfestival.be
14-104)9-23-10-09
Cinekid festival in Amsterdam
www.cinekid.nl
27-10-09-01-11-09
Leids Film Festival in Leiden
www.leidsfilmfestival.nl
11-11-09-15-11-09
Noordelijk Film Festival in Leeuwar
den
www.noordelijkfilmfestival.nl
19-11-09-29-11-09
Het International Documentary Film
Festival Amsterdam (IDFA)
www.idfa.nl
'That's a great plan, Walter. That's fuckin' ingenious, if I understand it correctly.' (Jeff Bridges als The Dude in The Big Lebowski)