Famous last words m HFN Frank Smit Met het logo en de slogan 'Het leuk ste cadeau in het donker' als basis zijn we steentje voor steen tje gaan bouwen aan het merk Nationale Bioscoop bon. Wanneer u dit leest ben ik niet meer commercieel verantwoordelijk voor de Nationale Bioscoopbon en de MaDiWoDo-kaart. Dit artikel bevat dus m'n famous (al thans dat moet nog blijken) last words als commercieel manager. Dit gezegd hebbende, hoop ik dat u verder leest. De bioscoopbon was in 1994 een product dat al ruim 30 jaar meeging, maar waar slechts weinigen de potentie van inzagen. Het bestuur van de Stichting Bios coopbon, bestaande uit Will Ruyters, Abel Abeln en Wil van Dommelen, zag dat wel. Ze vroegen mij om, na het schrijven van een businessplan, dit ook op interim-basis ten uitvoer te gaan brengen. In eerste instantie onder het toeziend oog van en later samen met secretaris Frank van der Putte. Eigenlijk wilde het bestuur niets aan de bon zelf veran deren. Een reclamebureau was ook niet nodig, want ze hadden mij net ingehuurd. Gelukkig ging men om en omarmden ze de Nationale Bioscoopbon zoals die gepitcht werd door Frans Willem Pompe. Hij tekende ook voor het logo, de huisstijl, de slogan, de nieuwe bon en alle campagnes sindsdien. Onze samenwerking was en is uniek. Naast het gedateerde uiterlijk van de bon was er één poster ter promotie voor de bioscopen beschikbaar toen ik begon. Met het logo en de slogan 'Het leukste ca deau in het donker' als basis zijn we steentje voor steen tje gaan bouwen aan het merk Nationale Bioscoopbon. Af en toe was het moeilijk om personen te overtuigen dat deze lijn voor een heel groot deel verantwoordelijk is voor het resultaat. De exploitant ziet de uitingen van de bon iedere dag, de consument misschien een keer per jaar. Het logo en de pay-off zijn ijzersterk en kunnen nog jaren mee. In december 1995 introduceerden we de Special Edition-bonnen in samenwerking met Disney en UIP. Het doel was om mee te liften op de populariteit van films en de bon extra leuk te maken voor in de schoen en onder de kerstboom. In de loop van de jaren zijn we de bon in onze uitingen steeds meer aan films gaan linken, omdat je die er uiteindelijk mee cadeau geeft. Alle filmdistributeurs zijn in de loop van de jaren aan boord gekomen. Dé plek om de bioscoopbon neer te zetten als het leuk ste cadeau in het donker, is natuurlijk de bioscoopzaal. Vanaf de introductie van de Nationale Bioscoopbon in 1995 hebben we vele leuke 35mm-commercials gemaakt. In eerste instantie zelf, later in samenwerking met onder meer de Filmacademie. De productie van de spots was een van de leukste onderdelen van mijn job. Een klein aantal VW-kantoren verkocht de bioscoop- bon medio jaren 90. Toen de groei van de omzet bij bioscopen eind jaren 90 sterk afnam, omdat ze tegen het maximum aan zaten, werd het tijd om groei via andere verkooppunten te realiseren. Inmiddels wordt zo'n 45% van de bioscoopbonnen verkocht door VW, Free Record Shop, Postkantoren en sinds bijna een jaar AKO. De zichtbaarheid optimaliseren en daarmee de verkoop was de afgelopen jaren een van mijn groot ste uitdagingen. Die uitdaging zal alleen maar groter worden de komende jaren. Een tweedimensionaal cadeau is minder leuk om te ge ven en te ontvangen dan een driedimensionaal cadeau. De introductie van het filmblik als cadeauverpakking heeft daarom een belangrijke bijdrage geleverd aan de omzetgroei. Inmiddels verkopen we jaarlijks zo'n 100.000 blikken! Bijkomend voordeel van het blik is dat het de zichtbaarheid bij outlets sterk heeft vergroot. In tegenstelling tot de bioscoopbon is de MaDiWoDo wel door mij bedacht. Na een langzame start is de kaart een enorm succes geworden. De positie van de MaDiWoDo-kaart en die van de bioscoopbon in de b- to-b markt is sterk, maar het wordt een enorme klus om die vast te houden. Inmiddels is de omzet zo'n 500% gegroeid. De bon is met afstand het meest succesvolle marketinginstrument dat de branche rijk is. Daarnaast is de MaDiWoDo- kaart ook goed voor enkele honderdduizenden bezoe ken per jaar. De branche mag er trots op zijn. Ik ben blij dat ik het gelijk van Will, Abel, Wil en Frank heb mogen bewijzen. We komen nog steeds een keer per jaar samen als de vijf bioscoopbon-musketiers. Die traditie houden we hopelijk nog jaren in ere. De Nationale Bioscoopbon was, is en blijft voor mij het leukste cadeau in het donker. Meer nog dan van de zakelijke succes sen heb ik genoten van de persoonlijke relaties die ik heb opgebouwd met mijn contactpersonen werk zaam bij branchepar tijen, outlets, media, b-to-b afnemers en leveranciers. Het was me een waar genoe gen! Frank Smit Ambassadeur Nationale Bioscoopbon 'All for one and one for all.' (Chris O'Donnell als D'Artagnan in The Three Musketeers)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 10