Amerikanen te gast bij Europese belangenbehartiger HFN EDCF is volgens sommigen een duis ter clubje technici waarvan de status onduidelijk is. EDCF kiest voor technische benadering tijdens IBC Het European Digital Cinema Forum (EDCF) houdt elk jaar tijdens de International Broadcasting Convention (IBC) een openbare bijeenkomst, waarin de wereldwijde stand van zaken rond digitale cinema wordt belicht. Dit jaar was de bijeenkomst erg technisch georiënteerd, met on der meer sprekers van het Amerikaanse CineCert en van Texas Instruments. Door Frank de Neeve EDCF is volgens sommigen een duister clubje technici waarvan de status onduidelijk is. De Europese ex ploitantenorganisatie UNIC, dat is hét aanspreekpunt van de Amerikanen als het gaat om de digitalisering, maar EDCF... wie zal het zeggen. Het European Digital Cinema Forum is opgericht als platform voor informa tie-uitwisseling, onderzoek en belangenbehartiging over Europese digitale cinemazaken, in deze door Hollywood gedomineerde markt. De organisatie heeft verschillende comités, ook een commerciële, maar uiteindelijk bestaat EDCF inderdaad vooral uit technici die, vaak in hun vrije tijd, waardevol werk leveren om digitale cinema in Europa vooruit te helpen. Het is dan ook veelzeggend dat EDCF geen bijeen komst heeft tijdens Cinema Expo, maar wel in de moederschoot van dé techniekbeurs, IBC. Waren er vorig jaar nog meerdere sprekers die als niet-technisch konden worden beschreven, dit jaar was het er slechts één, waarmee niet gezegd is dat de bijeenkomst niet interessant was. Naast interne rapportages die vertel len waar de verschillende leden zich mee bezighou den, nodigt men altijd een aantal gastsprekers uit, ditmaal een drietal Amerikanen. Foto testopstel ling tijdens IBC. Weinig consensus Andy Maltz van The Academy of Motion Picture Arts and Sciences vertelde over het werk van hun Science and Technology council, waar men zich momenteel vooral bezighoudt met digitale archivering. Film is onder goede omstandigheden prima te bewaren, maar over de archivering van digitaal materiaal en zeker digitale films, is internationaal nog weinig con sensus. Sinds de publicatie van het rapport The Digital Dilemma in 2007 heeft men naast het werk aan eigen standaarden en procedures ook een congres geor ganiseerd om het bibliotheek- en archiefwezen én de filmindustrie bij elkaar te brengen. Reiner Doetzkies van Texas Instruments (Tl) vertelde over nieuwe ontwikkelingen bij deze belangrijkste technologieleverancier van d-cinema. Want terwijl iedereen uitkijkt naar de onthulling van 4K DLP Ci nema-projectoren, wat nog meer dan eenjaar op zich laat wachten, is de basis van deze ontwikkeling vrij onbekend. Begin volgend jaar zullen projectoren na melijk gebaseerd zijn op serie twee van de Tl-chipar- chitectuur, die al rekening houdt met 4K. Het ontwerp van serie één vond plaats lang voordat de DCI-aanbe- veling uitkwam. Daarom vinden er allerlei veiligheids- updates aan de apparatuur plaats, zoals momenteel zelfs met een lapje Gore-textiel. Bij serie twee-projec toren is de bijdrage van Tl teruggebracht tot slechts een board. Er kan eventueel een interne server in de projector worden gebouwd. Onder andere Doremi werkt daar al aan, waardoor er geen kwetsbare Cine- link-verbinding tussen projector en server meer nodig is. Daarnaast kunnen projectorfabrikanten hun eigen videoscaler inbouwen, wat verbindingen versimpelt en veiligheid ten goede komt. John Hirst is directeur van CineCert, een van de drie bedrijven die d-cinema-apparatuur test om te zien of die aan de specificatie voldoet. Hirst vertelde waar het werk van dergelijke bedrijven uit bestaat, zoals veel consultancy in het voortraject. Hij wees erop dat er nog geen apparatuur door het testtraject is gekomen en dat de studio's alleen op de hoogte worden gesteld als apparatuur volledig slaagt voor de procedure. Ook legde hij een aantal pijnpunten bloot, zoals het feit dat apparatuur eigenlijk na elke soft- ware-update zou moeten worden getest, waarvan hij zelf toegaf dat dat onrealistisch is. Daar komt bij dat de studio's de resultaten van de test naast zich neer kunnen leggen, omdat ze die elk verschillend inter preteren. Het certificeringsproces kost 70.000 dollar per apparaat, wat de prijs van d-cinema apparatuur verder opdrijft. 'I know: you're good looking and l'm too technical.' (Stuart Townsend als Jez in Shooting Fish)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 15