Regisseren vanuit het binnenste van de ziel HFN IN PRODUCTIE HFN NL in aantocht EEJ In gesprek met Reinout Oerlemans Reinout Oerlemans: acteur, presentator, producent en vanaf dit jaar ook regisseur. Vriend en vijand wachten vol spanning op zijn debuut Komt een vrouw bij de dokter, de langverwachte verfilming van het succesboek van Kluun over schuinsmarcheerder Stijn en zijn stervende vrouw. Oerlemans heeft zijn hele ziel en zaligheid in het project ge stopt. 'Het is een compromisloze film geworden.' Door Robbert Blokland We spreken Oerlemans - tegen woordig met baardje, 'het zou bad luck brengen als ik hem voor de première afscheer' - eind septem ber, daags voordat het beeld op slot gaat. De afgelopen vier weken zat hij gemiddeld zestien uur per dag in zijn 'editgrot' in Los Angeles, waar hij sinds een jaar woont met zijn echtgenote en hun vier kinde ren. De jongste spruit werd midden in de draaiperiode geboren. Een dag na de bevalling stond Oerle mans alweer op de set. 'Zij begrijpt gelukkig heel goed wat dit project voor me betekent', lacht hij. Er waren sceptische geluiden toen Oerlemans in april aankondigde dat hij zelf de regie ging voeren over het door velen onverfilmbaar geachte verhaal van Kluun. Eerder lagen de rechten bij productiehuis De Luwte, maar dat kon geen regisseur vinden die zich durfde te wagen aan het verhaal over een man die, terwijl zijn vrouw op sterven ligt, vlucht in de armen van zijn minnares. Maar Oerlemans zag dat anders. 'Ik had niet van kinds af aan de droom om filmregisseur te worden,' vertelt hij 'maar dit verhaal trok me enorm: dit boek móest verfilmd worden! Toen ons productiebedrijf Eyeworks geen regisseur kon vinden die het aandurfde, heb ik gezegd: "ik ga het zelf doen." Ik ben er niet vies van om iets nieuws te proberen en te leren.' De kersverse regisseur begrijpt dat er mensen zijn die sceptisch zijn over deze nieuwe car- rièrestap. 'Ik begrijp heel goed dat ik me op glad ijs begeef. En dat ik op een plek ben gaan zitten waar je als nieuwkomer nederigheid en respect moet betrachten. Maar dit is wat ik voor ogen had. Cast en crew hebben alle energie gegeven die ze hadden, niemand had de handrem er op staan. Volgens ons voel je dat en staat deze film als een huis.' Het maken van Komt een vrouw bij de dokter was overigens geen lichte bevalling. Toen hij zijn goede vriend en mentor Joop van den Ende over het project vertelde, waarschuwde deze dat het zwaarder zou worden dan Oerlemans kon vermoeden. 'Daar heeft hij helemaal gelijk in gehad', beaamt de regisseur. 'Je gaat met een groep mensen een tunnel in waarvan het einde pas nu, na vier maanden in zicht komt. Ik kon dit ook alleen maar doen door me volledig in het project onder te dompelen, met volle kracht vooruit. Ik moest al mijn aandacht en ener gie focussen op het maken van de film. En dat terwijl ik inderdaad thuis ook in een roerige periode zat.' Het kostte hem in eerste instantie Foto's Frons van Zijl. moeite om de juiste acteurs te vinden. Sommige grote namen twij felden of ze wel in zee durfden te gaan met een onervaren regisseur. 'Maar des te meer respect heb ik voor de mensen die wél die sprong in het diepe met mij hebben durven maken', beklemtoont Oerlemans. 'Carice van Houten zei heel wijs dat een regisseur die tientallen films heeft gemaakt óók geen garantie biedt op een goed eindresultaat. En er zijn genoeg regisseurs te noemen die met hun eersteling een prachtige film hebben gemaakt. Van Orson Welles tot modedesig ner Tom Ford. Het gaat er niet om hoe je iets vertelt, maar dat het uit het binnenste van je ziel komt watje vertelt. Ik ben ervan overtuigd dat een film niet kan mislukken als dat het geval is.' heel ander ritme heeft dan een film. Kluun heeft overigens wel meege- ||6t QQflt holpen met de dialogen, om ervoor te zorgen dat die die specifieke gf niet OIYI tone of voice van Kluun zouden behouden flOe je fc\S Om zijn gebrek aan ervaring te compenseren, omringde de regis- Vertelt» seur zich met jonge en oudere vakmensen met een flinke staat van ÜKIQT Odt dienst. 'Ik heb heel veel geleerd tijdens het draaien', vertelt de film- |]gt Uit liet maker enthousiast. 'Maar ze zeiden allemaal hetzelfde als ik vroeg: UlIIIIGIIStC zijn er bepaalde regels voor film maken? "Nee, er zijn geen regels in VQII je Ziel film, je moet vooral doen watje hart je ingeeft." Dat beklemtoonde ook KOlflt Wdt producent Hans de Weers: "jij bent degene die de keuzes moet maken Vertelt. waarvan jij denkt dat ze goed zijn". Dat heb ik gedaan. Ik denk dat het bovenal een compromisloze film is geworden.' Vergankelijkheid Toch denkt Oerlemans dat er min der verschil is tussen het produceren van televisieprogramma's en het maken van films dan de meeste mensen aannemen. 'Ik voel me boven alles een maker, geen za kenman. Eyeworks is een makersbe- drijf. Ik heb altijd geprobeerd een pijpleiding te zijn tussen allemaal creatieve mensen die elkaar op zoeken en versterken, zodat daar mooie dingen uit kunnen ontstaan.' Dat neemt natuurlijk niet weg dat Van Houten, Atsma en Drijver een enorme bagage aan theatererva ring hebben die hij ontbeert. 'Maar ik heb geen moment het gevoel gehad dat dat mij belette in het maken van de film. Zeker met de dramatische scènes zijn we heel voorzichtig om gegaan en hebben elkaar ondersteund om de juiste balans te vinden. Ik denk dat we daar best goed in geslaagd zijn.' Wat wel een groot verschil is tussen film en televisie, is dat film niet zo vluchtig, dus minder vergankelijk is. 'Televisie is een product van het hier en nu: je maakt het vandaag en morgen is het vergeten', legt Oerlemans uit. 'Televisie wordt niet voor niets het duurste wegwerp- product ter wereld genoemd. Film is van een hele andere orde: over een jaar is de film er nog steeds, over vijfjaar ook, over tien jaar ook. Mensen zetten hem in de kast en kunnen hem nog een keer kijken. Zo'n product vraagt om een andere benadering, een andere manier van denken. Een goede film gaat ook dieper dan de gemid delde televisiequiz.' Yesterday/All my troubles seemed so far away (eerste songcitaat in boek Komt een vrouw bij de dokter) Er zijn inmiddels al meer dan 850.000 exemplaren van het boek Komt een vrouw bij de dokter verkocht.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 19