Netwerk, satelliet... en de gewone harddisk HFN TECHNIEK EZ3 Digitale filmdistributie Nu digitale cinema aan een opmars bezig is en er steeds meer digitale films beschikbaar zijn, is het tijd om stil te staan bij de verschillende vormen van digitale distributie. Momenteel worden digitale speelfilms nog voornamelijk via harddisk verspreid, maar het Internet en ook satelliet lijken dit snel over te gaan nemen. Misschien is een ge combineerd systeem voor ons kleine land de beste optie, doch uiteindelijk zal filmdistributie echt globaliseren. Door Frank de Neeve Een kijkje in een digitale projectiecabine wekt soms verwondering op. Onder de indruk van de high tech BlIHIGIlkOrt projector en server, verbaast men zich erover dut films per harddisk arriveren en niet zoals thuis via het Internet, ZUllCII of zelfs per satelliet. De filmconsument, reeds volledig gedigitaliseerd in de tien jaar dat de bioscoopwereld de QliQ N6" overstap al overweegt, vergeet gemakshalve dat digitale cinema complexe materie is, die beter stap voor stap kan OGrlCIIIClSG worden aangepakt. Harddiskdistributie heeft veel voordelen: de bezorging is DIOSCOPGII snel, betrouwbaar en goedkoop. In ons land verslaat een koeriersdienst netwerk- en satellietdistributie nog steeds WOrOGII Uit" met gemak, zeker voor Jpeg2000-bestanden die al gauw 150 gigabyte groot zijn. Maar harddiskdistributie QGflJSt RJCt kent ook nadelen, zoals het feit dat alle disks na gebruik weer retour moeten. Uitstaande harddisks kosten geld, Qg dlGltflle reden waarom het Britse Arts Alliance Media (AAM) prijzen verloot onder snelle terugzenders. Voor het geval flImklUIS. dat er een probleem is met de server, is het echter beter om de disk in de bioscoop te bewaren totdat de film is uitgespeeld. Ruud de Bruyn van Loods Lux Lumen, dat films digita liseert, maakt vaak gebruik van harddiskdistributie door een koerier. 'De bandbreedte van een koerier moet niet worden onderschat', aldus De Bruyn. 'Die snelheid heb ben wij nodig, omdat onze aanlevertijd soms kort is. Men Leroy. associeert het digitaliseren van een film met snelheid en levert dan pas kort voor de première aan. Wij hebben liever de tijd om het echt goed te doen, waar ook een kwaliteitscontrole van het eindresultaat bij hoort.' Netwerk en satelliet Er zijn grofweg twee alternatieven voor harddiskdistribu tie, waarbij de keuze vooral financieel gemotiveerd zal zijn, namelijk netwerk (ADSL en uiteindelijk glasvezel, dat nu nog erg duur en niet wijdverspreid is) en satel liet. De Hollywood-studio's lijken voor satelliet te kiezen om de data van hun film te verzenden, omdat dit een hoge snelheid van wel 70 Mbit/s combineert met het point to multipoint-principe. Een film kan dus via één uplinkverbinding goedkoop naar heel veel ontvangers worden verstuurd, wat aansluit bij de globale werkwijze van de studio's. Daarvoor moeten er wegens de hoge kosten van satellietdistributie echter wel veel bioscopen uitgerust zijn met satellietontvangstapparatuur. Voor satel- lietbedrijven is filmdistributie interessant omdat het gaat om grote hoeveelheden data op reguliere basis. Ook bioscopen zien voordelen in satellietdistributie, omdat naast hoofdfilms ook 'alternative content' en zelfs live 3D-evenementen kunnen worden ontvangen. Een aantal Nederlandse bioscopen dat wordt geprogrammeerd door de Amsterdam Booking Company heeft ondertus sen een satellietverbinding die hoofdfilms kan ontvangen, als onderdeel van hun vpf-overeenkomst met AAM. Zij zijn daardoor uitgerust met een geavanceerde ontvanger van satellietbedrijf Arqiva, die van afstand kan worden beheerd. De apparatuur wordt gratis geïnstalleerd, ook bij bedrijven die verder geen klant zijn van AAM, en ook de ontvangst van hoofdfilms is gratis. De bioscoop is wel verplicht om het systeem jaarlijks voor een aantal alterna tieve content-evenementen te gebruiken, waar per keer een paar honderd euro voor moet worden betaald. Er zijn meerdere satellietbedrijven zoals GlobeCast en Media Broadcast, en zelfs Dolby is in die markt actief. Dolby Direct Distribution Services maakt gebruik van de infrastructuur van Arqiva en richt zich met hun dienstverle ning vooral op distributeurs. Volgens Dolby komt daar in de bioscoop geen mensenhand meer aan te pas. Na be zorging van de film wordt de integriteit van het bestand door het systeem gecheckt, zoals bij alle professionele systemen, waarna die automatisch in de server of het Theatre Management System (TMS) wordt geladen. Alternatief Hoewel de digitalisering filmdistributie globaliseert, lijkt distributie per satelliet wat overdreven voor ons kleine land met hoge breedbandpenetratie. Een geheel 'What the fuck is the Internet?' (Jason Mewes als Jay in Jay and Silent Bob Strike Back)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 22