o Piek V mix Wat zou er echt eens moeten veranderen in de filmsector? Bioscoop PICK 'N' MIX BIOSCOOPPANEL HFN Nieuws uit de wereld van film en De Film- Literatuur Award van Film by the Sea is toege kend aan Le Hérisson van Mona Achache naar het boek L'Elégance du Hérisson van Muriel Barbery. Aan de prijs is een geldbedrag van 5.000 euro verbonden. Cinéart brengt de film vanaf 5 november uit in de Nederlandse filmtheaters. Accidents Happen heeft de MovieSquad Award Film by the Sea 2009 gewonnen. De jury be stond uit vijf jongeren in de leeftijd van vijftien tot en met achttien jaar. Zij kozen de winnaar uit negentien films uit het hoofdprogramma van het festival. Aan de prijs is een geldbedrag verbonden van 2.000 euro. Het is niet be kend welke distributeur de film in Nederland overweegt uit te brengen. Film by the Sea heeft ook dit jaar weer meer bezoekers getrokken. Ondanks het zonnige weer in het laatste festivalweekend trok het festival 43.700 bezoeken. In 2008 was dat 42.500 bezoeken. Eind augustus zijn in Cine City Vlissingen twee 4K-pro- jectoren van Sony geïnstalleerd, compleet met Sony's nieuwe mediablock LMT-200. Waarschijnlijk zullen de machines in een later stadium worden uitgerust met So ny's fraaie 3D-oplossing met dubbele lens, die het bedrijf samen met RealD aanbiedt. Cine City huurt de twee projectoren voor een jaar van FTT, een deal die tijdens de European Cinema Summit afgelopen juni in Brussel rondkwam. 'Laten we het maar eens proberen dan' was toen de reactie van Cine City's Ad Weststrate en hij is niet teleurgesteld. '4K ziet er prima uit, maar ik geloof niet dat de kwaliteit bij wie dan ook ter discussie staat.' Weststra te wil zich ervoor gaan inzetten om films in het superieure 4K-formaat - en niet alleen 2K-films - naar Vlissingen te krijgen. 'Je moet natuurlijk proberen om topkwaliteit te leveren,' aldus Weststrate, 'maar de toekomst zal leren of dat ook gaat lukken.' Digitaal dichtbij Tevreden geluiden waren er te horen op 27 september na afloop van de speciale industriebijeenkomst over digitale cinema tijdens het Nederlands Film Festival. In aanwezigheid van filmdistributeurs, vertoners, festival vertegenwoordigers, brancheorganisaties en niet in de laatste plaats kamerleden van de WD en PvdA, werd er gesproken over het plan van de NVB om de bios coopsector in een keer te digitaliseren. Het plan kreeg niet alleen de volledige steun uit de sector zelf, ook de aanwezige politici schaarden zich achter het idee. Op 1 oktober werden er al vragen over gesteld in de Tweede Kamer. Alle signalen wijzen erop dat de filmsector wel m eens veel dichterbij een complete digitale roll out kan zijn, DIOSCOOD*»* dan sommigen voor mogelijk hielden. Een wisselend panel geeft kort antwoord op een actuele Wilko Schuringa, programmeur Filmtheater De Lieve Vrouw Amersfoort 'Het blijft belangrijk om binnen een mentaliteitsverandering stichtingsbe sturen vaker de stap te laten maken om de organisatie op te tuigen, men sen betaald aan te stellen op kantoor en techniekafdeling en als bestuur zelf niet directief of meewerkend te functioneren, maar op afstand. Pro fessionalisering blijf ik ook belangrijk vinden en kan beter denk ik: ambi eer het beste, weet wat er speelt, bezoek festivals en collega-instellin gen, ga samenwerkingsverbanden aan, ontwikkel, automatiseer kan toor en kaartverkoop. En laat taken uitvoeren door mensen die daarvoor zijn aangesteld.' Ad Weststrate, directeur Cinema Groep en president UNIC 'Eindelijk iedereen digitaal. Het zou toch heerlijk zijn als dat eens achter de rug zou zijn? Daardoor komen er veel meer mogelijkheden voor ver toning van Nederlandse en andere Europese films zodat we weer een nieuw publiek kunnen bereiken. Ieder een van zijn eiland af en een gewel dige samenwerking tussen productie, distributie en exploitatie. Gezamenlijk nationale campagnes voeren om het bioscoopbezoek weer top of mind te maken. Onze trots de Nationale Bios coopbon volop te ondersteunen. Dat genereert veel extra bezoek. Bio-Kirv derrevalidatie terug in de Nederland se bioscopen. Op naar dertig miljoen bezoekers. Dat moet kunnen.' Carmen Verrier, marketing director Warner Bros. 'Gezien de huidige successen bij Warner/Fox zou ik haast zeggen: "never change a winning formula!", maar wij weten allemaal dat het een momentopname kan zijn. Kijkend naar het journaal, waar boeren hun melk over het land spuiten, terwijl er op deze wereld een voedseltekort heerst, bedacht ik mij: misschien is dat wel ons grootste probleem: een overschot aan releases. Er wordt zo veel door de pijplijn gepompt, waar door het product dat een publiek ver dient vaak niet de tijd krijgt. Helaas zitten we in een situatie waar een Return On Investment alleen al aan de theatrical kant steeds belangrijker wordt.' 'Care to revise your statement?' (LaTanya Richardson in The Fugitive)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 27