Nieuwe media verleggen grenzen SEÜSCÏTY L m frP> fi p HFN ACHTER DE SCHERMEN HFN Andere kijk op filmpromotie nodig De wereld verandert. En vooral de media veranderen: de opkomst van Twitter, bloggen en mobile content maken dat ook Nederlandse filmdistributeurs hun marketingstrategieën moeten aanpassen. Zijn al die nieuwe media een vloek of juist een zegen voor de promotie van films? En wat zijn de valkuilen waar de distributeurs mogelijk in kun nen trappen? 'Het is in zulke geval len heel gevaarlijk om te gaan reageren' *&1 'Bij een slechte ont vangst van een grote film sta je als lokale Europese pr-afdeling ook meteen 100 ach ter/ Door Robbert Blokland In Amerika is Harry Knowles al jaren een begrip. Halverwege de jaren negentig startte de cor pulente autodidact zijn website Aint-it-cool-news, waar hij te pas en te onpas zijn mening spuit over de nieuwste filmproducties. Studio's in Hollywood vrezen zijn scherpe pen: commentaren op de zeer goed gelezen site van Knowles kunnen een honderd miljoen dollars kostende film maken of breken. Later kwamen hier nog diverse soortgelijke sites bij, zoals de venij nige Perez Hilton. In Nederland zijn er nog geen 'bloggers' van wie de invloed zo ver reikt. Maar feit is wél dat de filmindustrie steeds meer moet anticiperen op de tsunami van nieuwe media die onmiskenbaar oprukt ten koste van oude marke- tingpodia als kranten of televisie. Terwijl krantenoplages en kijkcijfers teruglopen, heeft elk Nederlands gezin tegenwoordig minimaal twee computers en vier mobieltjes in huis. Globaliserinq 'Wij zien voornamelijk nieuwe kansen', stelt marketing director Carmen Verrier van Warner Bros. en 20th Century Fox optimistisch. 'Groots opgezette marketingcam pagnes rond grote Amerikaanse titels trekken tegenwoordig we reldwijd aandacht. Alles wat daar gebeurt, is binnen een seconde óók in Nederland nieuws. Vroeger kostte het ons heel veel moeite om voor dat soort evenementen aan- dacht te krijgen in de Nederlandse media.' Dat geldt voor goed nieuws, zoals de talloze nieuwtjes die zich momenteel over de Warner-titel Sex and the City 2 over het net verspreiden. Maar slecht nieuws rond een Amerikaanse release kan de hele Nederlandse promo tiecampagne in één keer onderuit halen. 'Bij een slechte ontvangst van een grote film sta je als lokale Europese pr-afdeling ook meteen 10-0 achter.' Dat geldt ook voor voorpubliciteit van producties van eigen bodem, zoals distributeur A-Film begin dit jaar op onaangename wijze merkte. Een vernietigende blog van AD-recensent Ab Zagt over Spion van Oranje haalde talloze landelijke media en wierp meteen een schim over de release van de nieuwe film van Paul de Leeuw. Credibility 'Het is in zulke gevallen heel gevaarlijk om te gaan reageren', analyseert marketingmanager Dennis van den Berg van A-Film. 'Want elke schijn van manipulatie kan de credibility van je bedrijf aantasten en als een boemerang bij je terugkomen.' In Amerika is grote studio's in het verleden verweten dat pr-medewerkers zich als fans uitgaven op filmfora om daar positieve reacties op films te posten nadat échte bloggers een slechte voorpubliciteit hadden gegenereerd. 'Iedereen mag zijn eigen mening hebben', beklemtoont Van den Berg. 'En hoe vervelend dit soort gevallen ook is, je kunt als distri buteur maar heel weinig doen om je daar tegen te verweren. Wij kunnen er alleen voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen de film kunnen zien en hun eigen mening kunnen vormen.' A-Film is overigens wel strenger geworden in het tonen aan de pers van een film die nog niet helemaal af is. 'Al gaat dat natuurlijk wel ten koste van de voorpubliciteit in bladen en kranten.' Overigens kan een vroege buzz over Nederlandse films of sterren ook goed uitpakken, vertelt mar keting director Verrier van Warner Bros. 'De Nederlandse bezoekers aantallen van de oorlogsfilm Va/ky rie sprongen er echt in positieve zin uit', legt ze uit. 'Dat heeft onmisken baar te maken met de bijrollen van Carice van Houten en Halina Reijn, die in Nederland enorm veel aan dacht kregen.' Datzelfde gold voor Body of Lies. 'In de film wordt een aanslag gepleegd op Amsterdam. AOL [CONS Je merkt dat dat bij sommige men sen toch al iets triggert waardoor ze de film willen zien. Het is alsof Nederland opeens een klein stukje Hollywood kan claimen.' Verdelen Ook moeten de filmdistributeurs door de opmars van de nieuwe media hun marketingbudgetten op een andere manier verdelen. 'Het is goed nieuws dat de consument steeds meer media tot zich neemt', legt marketingman Van den Berg van A-Film uit. 'Maar tegelijkertijd moeten distributeurs hun budget meer versnipperen. Waar zit de consument die interesse zou kunnen hebben in die ene titel: leest die een krant, of zit hij op het Internet? En zo ja, waar dan precies op het Internet?' Eén van de grootste podia op het Internet is Filml. Het digitale betaal- kanaal probeert zich met zijn maga zine en website steeds meer te profileren als een multimedi aal podium voor filmliefhebbers. 'Met bijna een miljoen veelal jonge bezoe- kers per maand vinden steeds meer distributeurs onze website een prima podium waarmee ze films onder de aandacht van de juiste doelgroep kunnen brengen', stelt general manager Casper Keiler. Het medium richt zich vooral op grote bioscooptitels en ontwikkelt steeds vaker extra acties en speci ale sites rond grote filmevenemen ten. Zo werd de laatste Oscaruitrei king, die Filml uitzond, via Hyves onder de aandacht van het publiek gebracht. 'We zijn met diverse distributeurs bezig daar langdurige afspraken over te maken', bevestigt Keiler. Film 1 legt hierin een accent op Nederlandse films. 'We kopen sowieso vrijwel alle Nederlandse films aan voor uitzending en spon soren het Nederlands Filmfestival. Maar in de nabije toekomst willen we ook gaan optreden als copro ducent van nieuwe titels.' POSTER Sixwvch SCREENSAVER ,j,i I IUVEI raoowNUM» WALL PAP ER [Click on waupapertodov VD A' ABOUTTHE CAM l'HOTO VIDEOS& DVD C ,REW CiALLcRY I IRAIIIks Soundtrack Match Your Man |PaatnirPromoi BUY NOW on TBS! onracj paicy:: TMSOM f M I nUtKiniTI n Grens pratactiore. int ji n 9 Alleen een goe de website biedt meerwaarde. De filmindustrie zou meer de kansen moeten zien die het Internet biedt, denkt ook internetgoeroe Nalden, expert op het gebied van nieuwe media. Via zijn site nalden. net adviseert de jonge blogger diverse zakelijke partijen over online trends en innovaties. 'Met een doordachte campagne kan de filmbeleving van de liefhebbers veel intensiever worden gemaakt', is zijn overtuiging. Als bijzonder geslaagde voorbeel den noemt hij titels als Cloverfield, The Dark Knighten The B/air Witch Project. 'Voor die films werd al een jaar van tevoren van alles bedacht. Er verschenen interessante nieuwe websites die middels een door dachte viral campagne onder de aandacht van de doelgroep werden gebracht.' Met een viral campagne proberen bedrijven met behulp van sociale digitale netwerken als Twitter of Hyves de bekendheid van een naam of titel te vergroten. De term verwijst naar een virale epidemie, die zich ook heel snel onder een groot aantal mensen kan versprei den. 'Op die manier was voor die titels al een enorme interesse gewekt voordat ze überhaupt in de bios copen draaiden', legt Nalden uit. Vooral Cloverfield was een goed voorbeeld. 'Lange tijd was er he lemaal niets over die film bekend. Daarna lekten er heel langzaam, maar nauwkeurig gedoseerd korte filmpjes uit en kleine brokjes infor matie. Elk land ter wereld kreeg in zijn eigen taal een nieuwsbericht dat er iets vreselijks was gebeurd in New York.' Het opbouwen van zo'n soort spanning onder de snel verzadigde trouwe Internetgebrui kers is een vak apart, beklemtoont de adviseur. 'Wat heel belangrijk is, is dat het een meerwaarde biedt naast de film zelf.' En het moet vooral authentiek blijven, is zijn devies. 'Bij The Dark Knightvsaren fans uren en uren bezig om raadseltjes van The Joker op te lossen. Alle puzzelstukjes pasten in het verhaal van de film.' Een recente grote titel waar in het geheel geen gebruik werd gemaakt van goede viral marketing, was Transformers 2. 'Er kwam een website online waarop je de trailer kon zien', omschrijft Nalden. 'Dan kan je net zo goed geen website maken, want die trai ler kun je overal vandaan plukken. Ze hadden met zo'n enorme titel die leeft onder jongeren veel beter en inventiever uit kunnen pakken.' 'It's a funny world we live in.' (Heath Ledger als The Joker in The Dark Knighf) 'I am so scared!' (Heather Donahue in The Blair Witch Projecf)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 8