De missie van een horlogemaker
I
m
f -^ 1
Theaterpaspoort
Luxor Theater Deventer
E
HFN
IN THE PICTURE
IN THE PICTURE/THEATERPASPOORT
'Je zult
tien jaar
vooruit
moeten
lopen op
wat de
mensen
thuis aan
mogelijk
heden
hebben/
HFN
.-:---,
V i
- JMfifl
1
-
Op de werkvloer met bioscoopdirecteur Jordi Wientjes
We hebben een uur met elkaar gesproken en de klasse
van Wolff Cinema Groep doorgenomen. Dan vertelt Jordi
Wientjes opeens dat hij de week daarop naar Afghani
stan afreist om de Nederlandse militairen Avatar in 3D
voor te schotelen. Een gevaarlijke missie in oorlogsgebied
en tegelijk een avontuur uit een jongensboek. Hoe is het
mister gastvrijheid vergaan in de woestijn bij Tarin Kowt?
Door Lucia Alleman
Het begon met een e-maiHje van een Nederlandse
soldaat aan CineStar in Enschede. Hij zou graag in Kabul
naar de bioscoop gaan en Avatarh 3D zien. Toen Jordi
het verzoek onder ogen kreeg voelde hij zich aangespro
ken. Het moest toch mogelijk zijn om de soldaten een
plezierige avond te bezorgen? Hij belde in de rondte op
zoek naar bondgenoten. Defensie reageerde enthousiast
op het plan en regelde het transport. In Laban Duijnhou-
wer vond hij een partner die wel in was voor een stunt. Uit
zijn ZIEN-bioscoop in Eindhoven haalde Duijnhouwer een
3D-projector. Een zilverscherm leende Jordi uit MUSTSEE
Groningen. Na tien dagen Uruzgan kijkt Jordi terug op
een geslaagde missie. Hij is vol lof over de professiona
liteit van Nederlandse troepen. 'Die lui zijn zo vol passie
over hun werk. Dat is niet oorlog voeren, maar veiligheid
brengen. Ze vonden het geweldig dat wij kwamen om
hen een leuke avond te bezorgen. Je voelt wel de drei
ging van gevaar, dat zie je maar aan die soldaat die een
paar dagen na ons vertrek is omgekomen, maar echt
gevaar hebben wij niet gelopen.'
Een helikoptertent deed dienst als bi
oscoopzaal. Jordi: 'We kregen hulp
van onze soldaten. Die zijn enorm
inventief. We hebben vijf voorstel
lingen van Avatar en een van Clash
of the Titans gedraaid. Ze vonden het
hartstikke leuk. Het was echt een eer
om daar te gast te zijn.' Jordi spreekt
met groot respect over Laban Duijn
houwer die het heeft aangedurfd om
de missie technisch mogelijk te maken.
<fofo links>
Jordi in Afghani
stan.
<fofo rechts>
Jordi Wientjes.
Foto Lucia Al
leman.
Schwung
Terug in het veilige Nederland begon
weer de routine van de speelweek.
'Schwung, dat is een beter woord', corrigeert Jordi Wien
tjes, sinds een jaar directeur bij Wolff Cinema Groep.
'Dat geeft aan dat het leuk is in de bioscoop te werken
en dat we er steeds beter in worden.' Via het hotelwezen
is Jordi Wientjes de bioscoopwereld binnengekomen. Als
(adjunct-)directeur werd hij door de Amersfoortse Hotel
Maatschappij geparachuteerd naar de Buitensociëteit
in zijn geboorteplaats Zwolle, een congres- en theater-
centrum dat toen nog drie bioscoopzalen had. Na acht
jaar stapte Jordi over naar Jogchem's Theaters. Maar
gevormd als hotelmens is 'gastvrijheidsbeleving' nog
altijd zijn ding. Wat Jordi Wientjes uniek maakt is dat hij
bij drie grote bioscoopconcerns werkte. Na zijn vertrek bij
Jogchem's was hij interim theatermanager bij drie Pathé-
bioscopen en nu werkt hij dus voor Wolff. Wat had Wolff
nodig toen ze hem rekruteerden? Jordi: 'Wolff is een mooi
familiebedrijf met negen bioscopen, 400 medewerkers en
1,9 miljoen bezoekers. De opdracht is om de bestaande
exploitaties te optimaliseren. Het gaat om het hele proces:
de programmatie, de bemensing, de begrotingen, de
contracten, de trainingen en het optimaliseren van de op
brengsten. Zie mij als een horlogemaker die een uurwerk
tegen het licht houdt, alle radertjes afgaat en bijstelt.'
Werkvloer
Wientjes zit al jaren op verschillende directeursposities,
maar toch kenschetst hij zichzelf als iemand van de
werkvloer. 'Mijn specifieke inbreng is mijn kennis van de
exploitatie en vertaling van de wensen van onze gasten.
Ik sta tussen de mensen. Door die ervaring kan ik met
adequate, concrete voorstellen komen en die samen
in praktijk brengen.' Het bijzondere van Wolff is dat de
bioscopen zo onderscheidend zijn. Het intieme Cineast
is totaal anders dan CineStar. Voor elk van de theaters
is beschreven wat de verwachtingen zijn. Uitgangspunt
daarbij is het concept KLASSE. Jordi licht toe: 'K staat
voor klantgerichtheid. De L staat voor de lach: ook al heb
je een slechte dag, is je vrouw weggelopen of je hond
overleden, toch moetje uitstralen datje blij bent dat de
bezoeker er is. A staat voor actiegerichtheid. Het publiek
moet het gevoel krijgen dat er wat gebeurt. S staat voor
samenwerking en service. Samenwerking gaat over je
interne organisatie, maar ook watje doet met lokale
partijen in jouw omgeving, met de voetbalclub of met
restaurants. Hoe kun je je service verbeteren? Kijk naar
je openingstijden en de kaartverkoop. E is Entourage. Dat
gaat over de aankleding, de vloer- en wandbekleding,
maar ook over de uitstraling en schoonheid rondom de
bioscoop.'
Revolutie
Het bioscoopaanbod in Nederland ondergaat een revo
lutie, met het openen van nieuwe theaters en de digitale
cinema. Jordi: 'Je zult tien jaar vooruit moeten lopen op
wat de mensen thuis aan mogelijkheden hebben. Je ziet
bijvoorbeeld de trend van vip-zalen. We zullen ook veel
kleinere, intiemere zalen krijgen. Je kunt zo'n zaal met
100 vip-stoelen ook goed wegzetten in de business-to-
businessmarkt.' Ook op servicegebied moet de bioscoop
bij de tijd blijven. Jordi: 'Overal zie je nieuwe ontwikkelin
gen. Bij het benzinestation krijg je tegenwoordig koffie uit
een WMF-machine. Dan kan een bioscoop niet achterblij
ven. Gezondheid is nu een issue. Pathé De Kuip verkoopt
versgesneden fruit. Gezien de korte houdbaarheidsdata
van zo'n product heb je er grotere bezoekersaantallen
voor nodig. Waar wij ook iets van kunnen leren zijn vlieg
velden en stationsgebieden. Op Eindhoven Airport heb
je drie verschillende horecasegmenten ai naar gelang de
tijd die passagiers daar moeten doorbrengen. Misschien
is dat voor ons ook een idee.'
Schotsen
Vanuit zijn positie is het ook interessant naar de enorme
bewegingen in het macrocinematografische veld te
kijken. De MUSTSEE-samenwerking, de overname van
Minerva door Pathé. Jordi: 'De inkoopkracht van Wolff is
enorm toegenomen met de komst van Jan van Domme
len en een aantal partnerbioscopen. Je ziet
de opkomst van Paul Visser met ABC. Zo'n
beweging is er eigenlijk altijd al geweest. Je
ziet tegelijkertijd buiten de grote concerns
weer nieuwe kleinere ketens ontstaan: Albert
Jan Vos met zijn Luxor-bioscopen, Carlo
Lambregts in Brabant, Frtts Nieuwenhuizen
heeft straks drie bioscopen. Het zijn eigenlijk
schotsen, die aangroeien, losraken, verschui
ven. Je kunt het als zelfstandige bioscoop
prima redden, maar je kunt je leven zoveel
gemakkelijker maken door ergens bij aan
te schuiven. Niet alleen ten opzichte van de
distributeurs biedt dat voordelen, maar ook
ten opzichte van andere leveranciers. Dan
kun je je tijd aan leukere dingen besteden.
Het verhogen van de beleving in je theater
bijvoorbeeld.'
y^jLXXZJ>'m- w?3jX-<W>. fai-
1
i
V
Naam bioscoop: Luxor Theater Deventer
Plaats: Deventer
Aantal zalen: 6
Aantal stoelen: 1.013
Formaat grootste scherm: 12 meter x 5,10 meter
Exploitant: Albert Jan en Yvonne Vos
Bioscoopmanager: Gerrit Doorn
Open sinds: 3 juni 2010
Aantal bezoekers op jaarbasis: 220.000
Projectoren: 4 x 35mm Cinemeccanica 2 x digitaal
(Barco en Cinemecanica)
Kassasoftware: KTS/ReBiTicks Software BV
Horecaexploitant: Luxor Theater Deventer
De bioscoop is onderscheidend omdat:
'we hier de bioscoopbeieving weer centraal laten staan.
De bowlingbanen zijn vervangen door twee nieuwe bi
oscoopzalen. Daarnaast hebben we in de foyer een
plein gecreëerd waar een dj op vrijdagavond muziek
draait en we gemakkelijk een modeshow kunnen orga
niseren bij de Ladies Nights. We hebben ook een bar
van 15,5 meter, de langste bar van Nederland, zodat
we de ruimte hebben om het publiek in de pauzes su
persnel te helpen.'
Website: www
'All I ever wanted was a single thing worth fighting for.' (Sam Worthington als Jake Sully in Avatar)
1 know you have questions. I wish I had the answers...' (Pete Postlethwaite Is Spyros in Clash of the Titans)