'Een uitbundig verhaal over verleiding'
m
HFN
NL in aantocht
o
o
IN PRODUCTIE
IN PRODUCTIE/NL IN AANTOCHT
'Het
blijft een
enorme
droom om
te zien hoe
het verhaal
dat je in
je eentje
hebt zitten
schrijven
tot een
film wordt
gemaakt'
v%
E
Verfilming van Saskia Noorts De eetclub
Sinds het succes van Terug naar de kust is schrijfster Saskia Noort een
hot item in de Nederlandse filmwereld. In november 2010 moet de
tweede verfilming alweer in de bioscopen te zien zijn: De eetclub, de
terugkeer van Robert Jan Westdijk naar de grote publieksfilm. 'Een stu
dentikoze film als Phileine zou ik nu niet meer maken.'
Door Robbert Blokland
Het fenomeen 'boekverfilming'
is alles behalve nieuw in Neder
land. Maar de oude meesters van
weleer maken steeds duidelijker
plaats voor een nieuwe generatie
schrijvers. De meeste grote titels
van Wolkers, Mulisch en Reve zijn
inmiddels wel naar het witte doek
vertaald, dus zoekt de Nederland
se filmsector nu zijn toevlucht tot
namen als Giphart, Kluun, Heleen
van Royen en Saskia Noort.
Vooral die laatste is de komende
twee jaar niet uit de Nederlandse
bioscopen weg te denken. Het suc
ces van Terug naar de kust (bijna
400.000 bezoekers) vormde
slechts de opmaat voor een ware
hausse aan Noort-verfilmingen. De
opnamen van de thriller Afgunst
van regisseur Paul Ruven zouden
komende winter plaats moeten
vinden. En regisseuse Will Koop
man hoopt het succes van TNDKte
prolongeren met haar filmbewer
king van De verbouwing, waarvan
de opnamen voor voorjaar 2011
gepland staan.
Verleiding
Maar eerst is het de beurt aan
De eetclub. Het boek, waarvan er
bijna een half miljoen exemplaren
over de toonbank gingen, vormt de
basis voor de vijfde speelfilm van
regisseur Robert Jan Westdijk. De
maker van onder meer Zusje! en
Phileine zegt sorry hoopt na het -
voor het grote publiek té - artistieke
Het echte leven weer een grote hit
te maken met de tweede verfilming
van een boek van Saskia Noort.
'Al zijn het vooral jullie journalisten
die de vergelijking willen maken
met Terug naar de kusf, berispt
hij bij de perspresentatie. 'Van mij
hoeft dat eigenlijk niet. Het is een
heel ander soort boek. In TNDK
draait het om één personage dat
steeds verder wordt afgesloten
van de realiteit. Dat vraagt om een
andere aanpak dan De eetclub,
wat een heel uitbundig verhaal is
over de risico's en gevolgen van
verleiding.'
De roman vertelt het verhaal van
de dertigers Karen (Bracha van
Doesburgh) en Michel [CTST-ster
Mark van Eeuwen) die met hun
dochtertje verhuizen naar een
exclusieve villawijk. Al snel vindt
Karen een hechte vriendenkring
in de vrouwen van 'De eetclub'
en hun echtgenoten. Dan blijkt de
wereld van glamour en verlokking
echter toch zijn tol te eisen.
'Het blijft een enorme droom om
te zien hoe het verhaal dat je in
Verleiding ligt
op de loer bij De
eetclub.
je eentje hebt zitten schrijven tot
een film wordt gemaakt', vertelt
Saskia Noort. 'Ik ken schrijvers
die dat niet kunnen, die het eng
vinden om hun kindje uit handen te
geven. Ronald Giphart en Tommy
Wieringa hebben altijd veel kant
tekeningen bij de verfilmingen van
hun boeken. Maar voor mij gaat
het om het verhaal, en dat blijft in
stand. Bij een goed verhaal maakt
het niet uit of het in woorden of
beelden wordt verteld.'
Puzzelstukjes
De eetclub lag in eerste instantie
op het bureau van Jean van de
Velde. Maar in de loop van vorig
jaar werd duidelijk dat Westdijk
het project onder zijn
hoede zou gaan nemen.
'Ik vind het spannend
om een keer een thriller
te maken met een paar
klassieke schrikmo-
menten', gebaart de
regisseur enthousiast.
'Al zijn er ook grote
overeenkomsten met
mijn eerdere films. Ik houd ervan
om een bepaalde puzzelstructuur
te presenteren, waar het publiek
in elk geval over na moet gaan
denken. Dat is iets dat standaard in
een thriller zit ingebakken.'
Het grote voordeel van De eetclub
is ook dat het verhaal veel lezers
niet meer heel helder voor de
geest staat. 'Bij bijvoorbeeld De
passievrucht kan iedereen zich
vooral het slot herinneren. Maar
bij dit boek blijven vooral de sfeer
en het feit dat er geheimen zijn
hangen. Maar weinig mensen
herinneren zich de daadwerkelijke
ontknoping.' Het is sowieso fijn
om boeken te verfilmen, vindt de
regisseur. 'Je kunt altijd terugvallen
op een basis. Dat is een luxe die er
niet is wanneer je je zelfbedachte
script verfilmt. Dan moet je toch
weer bij jezelf te rade gaan welke
eigenschappen of zinnen aan een
personage moeten worden toege
voegd om een verhaal helemaal
kloppend te maken.'
Toch vindt Westdijk het belangrijk
dat de zwoele sfeer die het boek
met zich meedraagt ook in de film
tot zijn recht komt. 'We filmen in
villa's door heel Nederland', vertelt
hij. Het zoeken van locaties was
een intrigerende bezigheid. 'Je
mag toch even naar binnen kijken
bij de bovenlaag van onze bevol
king. Elk huis in de film moet de
eigenschappen van zijn bewoners
weerspiegelen.' Sowieso wordt
De eetclub een meer volwassen
film dan zijn vorige werk. 'Ik denk
dat uit mijn films wel heel duidelijk
naar voren komt in welke fase van
mijn leven ik mij zelf bevind. Films
met een studentikoze uitstraling als
Zusje! of Phileine zegt sorry zou ik
nu niet meer zo snel maken.'
Intuïtie
Waar zijn vorige films twee of drie
duidelijke hoofdrolspelers kenden,
telt De eetclub maar liefst elf grote
rollen. Westdijk strikte een bont
tableau van getalenteerde derti
gers en veertigers: van Bracha van
Doesburgh tot Halina Reijn, van Pe
ter Paul Muller tot Birgit Schuurman,
van Thom Hoffman tot Bas Keijzer,
van Mattijn Hartemink tot Angela
Schijf. De rol van de vrouwelijke re
chercheur wordt gespeeld door Ro-
mana Vrede. 'Ik ben bij het casten
vooral op mijn intuïTie afgegaan',
stelt de regisseur. 'Dat leverde
soms heel verrassende keuzes op.
Ik denk dat sommige acteurs een
heel andere kant van zichzelf gaan
laten zien in deze film.'
De spil van het verhaal vormt toch
vooral Karen, vertolkt door de
achtentwintigjarige Bracha van
Doesburgh (Single, Moordwijven).
'Zij komt in een haar onbekende
plaats wonen, waar ze geen vrien
den heeft', legt de actrice uit. 'Dat
is een gevoel dat ik wel herken. Ik
ben in mijn leven ook vaak verhuisd
en was ook altijd iemand die eerst
de kat uit de boom moest kijken.'
Van Doesburgh heeft, net als regis
seur Westdijk, veel aan de informa
tie die ze uit de roman van Noort
haalt. 'Vooral Karen heeft in het
boek heel veel gedachten die niet
in de film terecht komen', vertelt ze.
'Die kun je natuurlijk niet allemaal
in beeld brengen. Als je een roman
letterlijk woord voor woord zou ver
filmen, wordt het een epos van een
uur of tien. Maar ik hoop in mijn
17-06
Johan Primero, distributeur
0KM
Independent Films
r
f. SL
Ti
n«™-"^ml i
12-08
Shocking Blue, distributeur
A-Film Quality
19-08
Sterke verhalen, distributeur
A-Film Entertainment
02-09
Vreemd bloed, distributeur
A-Film Quality
02-09
Weemoed wildernis (doe),
distributeur Amstelfilm
16-09
22 mei distributeur
Cinéart
3009
TheDominoEffect,d\sfth\Aeur
Benelux Film Distributors
30-09
Tirza, distributeur
Independent Films
najaar
Schemer, distributeur
Independent Films
06-10
Ernst Bobbie en het geheim
van Monta Rossa,
distributeur A-Film Ent.
06-10
Foeksia de miniheks,
distributeur Walt Disney
07-10
Amphibious 3D, distributeur
Benelux Film Distributors
13-10
Sinterklaas en het pakjes
mysterie, distributeur El
14-10
Briefgeheim, distributeur
A-Film Entertainment
14-10
Lang gelukkig, distributeur
Independent Films
28-10
Majesteit, distributeur A-Film
Quality
18-11
Richting West, distributeur
A-Film Quality
25-11
De eetclub, distributeur
Benelux Film Distributors
25-11
Sint, distributeur A-Film
Entertainment
nov.
Vlees, distributeur EYE
08-12
Mooi leven, distributeur
A-Film Entertainment
08-12
Dik Trom, distributeur
Benelux Film Distributors
'En jij moet helemaal je kop houden.' (Kim van Kooten in Zusje!)
'Ja, zo is het wel genoeg!' (Kim van Kooten als Phileine in Phileine zegt sorry)