'Dat moet toch gemakkelijker kunnen'
m
INTERVIEW
HFN
'Voor een
shoot van
dertig
dagen
ben je dus
30.000
euro kwijt
aan
parkeer
kosten/
In gesprek met filmcoördinator Simon Brester
In navolging van talloze andere wereldsteden heeft Am
sterdam sinds 1 februari ook een officiële filmcoördinator.
Simon Brester moet het nationale en internationale pro
ducties gemakkelijker maken om in de hoofdstad te kun
nen filmen. Zijn streven is onder meer jaarlijks minimaal
een grote Hollywoodf ilm naar Amsterdam te halen.
Ocean's Twelve
in Amsterdam
Door Robbert Blokland
De plannen lagen er al jaren. Maar sinds 1 februari
jongstleden kent Amsterdam eindelijk officieel een
filmcoördinator. Simon Brester, eerder eigenaar van
locatiemanagementbureau Exteriors en werkzaam als
hoofdredacteur voor de culinaire website lens, gaat
filmmakers uit binnen- en buitenland helpen hun weg te
vinden in de warboel van gemeentelijke wetten en re
gels. Een nauwe samenwerking met het Binger Lab zou
in de toekomst moeten leiden tot een soort Nederlands
'Sundance Institute', waarbij jonge, talentvolle filmmakers
naar Amsterdam komen om cursussen te volgen en
daarna films te maken.
Vergunningen
Zelf noemt Brester zich met klem geen 'commissioner',
maar 'filmcoördinator'. 'Mijn functie is puur faciliterend',
legt hij uit. 'De meeste stadsdelen hebben nu een ander
filmbeleid. Als een filmploeg in alle zeven stadsdelen
gaat draaien, moeten ze zeven verschillende vergun
ningen regelen.' Dat moet toch gemakkelijker kunnen,
denkt Brester. 'Over niet al te lange tijd hoeven produ
centen als het aan mij ligt alleen nog voor omvangrijke
dingen als achtervolgingen of andere effectenshots
aparte vergunningen aan te vragen.'
Een ander pijnpunt op filmgebied is de toegang tot
openbare locaties, zoals het station of de universiteit.
'Zodra er een filmploeg voor de deur staat, schrikken
de meeste organisaties', merkt Brester. 'Terwijl medewer
king aan een filmproductie veel positieve exposure kan
opleveren.' Hij gaat daarom ook cursussen organiseren
om daar nader uitleg over te geven.
Parkeren
Een laatste terugkerend probleem zijn de kosten die
filmen in Amsterdam met zich meebrengt. Als voorbeeld
Den Haag
Ook Den Haag kent sinds maart een f jlmcommissioner, een troetelkindje van de Haagse wethouder Frits Huffnagel. Bij deze
ambtenaar kunnen filmproducenten terecht met vragen over filmopnamen in de Hofstad. Ook worden de Haagse regels rond
het draaien van films en series versoepeld en stelt de gemeente subsidies ter beschikking voor filmproducties. Afhankelijk van
het belang en de grootte van het filmproject zou de stad tot maximaal 150.000 euro aan het budget bij kunnen dragen. De
komende tijd worden onder meer Sonny Boy, Pizza maffia en Alle tijd deels in Den Haag opgenomen.
'Amsterdam, it is. Clock's running guys. Let's go.' (George Clooney als Danny Oeean in Ocean's Twelve)
geeft Brester het parkeren in het centrum. 'Een dag par
keren met een filmcrew van tien auto's kost je pakweg
duizend euro', rekent hij voor. 'Voor een shoot van dertig
dagen ben je dus 30.000 euro kwijt. Ocean's Twelve-
producent Jerry Weintraub ligt daar niet wakker van.
Maar voor Nederlandse producties is dat een enorme,
onnodige kostenpost.'
Ook vanuit het buitenland is er regelmatig animo om
opnamen te maken in Amsterdam. Toch dateren films
als Ocean's Twelve, Mindhunters en Deuce Bigalowll
alweer van enkele jaren geleden. 'De oude cv-regeling
maakte het voor buitenlandse producenten gunstig
om hier te draaien', legt Brester uit. Maar projecten als
Ocean Warrior 'hebben die oude cv-regeling opge
blazen.' Vanuit de Nederlandse overheid bezien was
het logisch om de stekker uit die constructie te trekken.
'Maar voor de aantrekkingskracht die Nederland had
op buitenlandse producenten is het funest geweest.'
Illusie
Brester heeft niet de illusie dat hij een nieuwe belas
tingconstructie kan creëren. Er vinden wel gesprekken
plaats met het ministerie van Economische Zaken om te
kijken of er wellicht een landelijke f ilmcommissioner kan
worden aangesteld. 'Het succes daarvan heeft zich op
veel plaatsen in de wereld bewezen', knikt hij.
Voormalig staatssecretaris Frank Heemskerk was
enthousiast. 'Maar veel zal afhangen van de koers van
een nieuwe regering.' Eind jaren negentig maakte onder
meer voormalig staatssecretaris Gerrit Ybema (D66,
thans voorzitter van de NVB; red.) zich hier al hard voor.
Maar toen het eerste kabinet Balkenende aantrad,
verdwenen de plannen weer in de la.