Europese smaak aan Amerikaans evenement
m
m
HFN
BEURZEN FESTIVALS
BEURZEN FESTIVALS HFN
Klap op
de vuurpijl
was een
demonstra
tie, waarbij
in slechts
zes klikken
actuele
bioscoop
releases
streaming
konden
worden
bekeken.
Bob Morri
son: 'cine
mas are
like airports
used to be:
there is
nothing to
do if you
get there
early!'
Terugblik op Cinema Expo
Cinema Expo was dit jaar een scharnier-event: het einde van een tijd
perk en het begin van iets nieuws. Met input van de Europese exploi
tantenorganisatie UNIC was de beurs ditmaal niet voornamelijk een
Amerikaans feestje. Volgend jaar heet de show Cine Europe, maar vindt
gewoon weer in Amsterdam plaats.
Door Frank de Neeve en Jeroen Huijsdens
Al tijden was er onder de deelne
mers van Cinema Expo gemor over
de show: die zou zijn vastgeroest in
een stramien en te weinig aandacht
besteden aan echt Europese kwes
ties. Vorig jaar culmineerde deze on
vrede in een eigen evenement van
de Europese exploitantenorganisatie
UNIC in Kinepolis Brussel. Ondanks
alle goede bedoelingen - zoals meer
discussie over zinnige onderwer
pen - strandde de show vooral door
gebrek aan organisatietalent.
Gelukkig kwam UNIC tot inkeer
en dit voorjaar sloot het vrede met
Robert Sunshine, de man die zowel
de ruggengraat als het gezicht is
van Cinema Expo. Vanaf afgelopen
editie was de beurs dan ook tevens
de officiële conventie van UNIC.
Diens Amerikaanse evenknie NATO
organiseert volgend jaar in Las Ve-
gas voor het eerst in tijden weer een
eigen conventie. Zonder Sunshine,
maar zover willen de Europese ex
ploitanten toch niet gaan. Misschien
is de Europese combinatie ook wel
een goede variant van de beurs: het
organisatietalent met een behoorlijke
snuf showbizz van de Amerikanen
en inhoudelijke input van de Euro
pese bioscoopexploitanten.
Seminars
Op de allerlaatste Cinema Expo
was veel hetzelfde, maar toch
was er ook iets te merken van de
veranderingen. Zo werd een flink
aantal seminars voorgezeten door
Europeanen, waarbij er soms zelfs
koptelefoons voor simultaanverta
lingen werden uitgereikt; een echte
nouveauté. Een duidelijk voorbeeld
van de Europese invloed was het
seminar over lokale digitaliserings
initiatieven, voorgezeten door
Screen Digests David Hancock,
die het seminar inleidde door een
goed en actueel overzicht te geven
van de stand van zaken in Europa
en een vergelijking te maken met
de Verenigde Staten. Tijdens dit
onderdeel werd het Nederlandse
digitaliseringsplan besproken, maar
bijvoorbeeld ook een plan uit Polen.
De uitleg van de verschillende plan
nen maakte eens te meer duidelijk,
dat het Amerikaanse virtual print
fee-model (vpf-model) in Europa
lokaal aangepast moet worden om
goed toepasbaar te zijn.
De komische noot tijdens de
seminars werd ook deze keer weer
verzorgd door Justin Skinner, de
vlotte vice-president marketing van
CineWorld. Hij presenteerde, net
als vorig jaar, de interactieve quiz
Universally Challenged Too alsof hij
een glansrijke carrière als televisie
presentator achter de rug heeft.
Tijdens deze amusante quiz strijden
twee teams om de eer en een leuk
prijzenpakket. Zij moeten raden
hoe het publiek, dat kan reageren
middels kastjes antwoordt op vra
gen en stellingen. Die antwoorden
leveren soms hele aardige inzichten
op aangezien het merendeel van
de aanwezigen toch bestaat uit
bioscoopondernemers. Zo meende
bijna 60% van de aanwezigen dat
het omzetten van 2D films naar
3D de grootste bedreiging vormt
voor 3D én dat de beste manier
om advertentieopbrengsten in de
bioscoop te verhogen kan worden
Jonah Hill keek
zijn ogen uit in
Amsterdam.
Still Gef Him fo
the Greek.
verkregen door distributeurs te laten
betalen voor trailervertoning (aldus
55% van de zaal).
Niks te doen
Inhoudelijk werd er tijdens deze quiz
onbedoeld ook een brug geslagen
naar de traditionele presentatie van
Coca-Cola's Barry Jones. Toen het
publiek namelijk werd gevraagd
naar de beste manieren om foyer
experience te verhogen werden
interactive booths en inpandige
koffie corners als eersten genoemd.
Beiden kwamen ook aan bod tijdens
het ietwat plichtmatig aanvoelende
seminar Profit Through Design van
hoofdsponsor Coca-Cola. Dat
seminar bleek door de betrokken
heid van CEO Bob Morrison van
het Engelse bureau Elephants Can't
Jump verrassend waardevolle advie
zen te bevatten. Morrison gaf in vier
heldere hoofdstukken (Sophistica-
tion, Mood Zones, Exploration en Ex-
traordinary) tips om meer te maken
van de bioscoopbeleving. Daarbij
passeerden ook de eerder genoem
de ideeën van interactive booths en
inpandige koffie corners de revue.
En dat allemaal omdat, zoals hij zelf
zei: 'if you want customers to spend
more in your cinemas, you have to
give them more.' Vooral omdat - zo
voegde hij eraan toe - 'cinemas
are like airports used to be: there is
nothing to do if you get there early!'
Een onverwacht enerverende
sessie was die over filmdiefstal,
waarin Paramounts COO Frede-
rick Huntsberry een fascinerend
overzicht gaf van de methoden van
de huidige 'piraten'. Hij vertelde dat
het bekende peer-to-peer al lang
achterhaald is en introduceerde
voor de aanwezigen termen als
bijvoorbeeld cyberlockers, plekken
afgesloten op het Internet waar
films worden verzameld. Daarnaast
liet Huntsberry zien dat filmdief
stalwebsites zich middels mimicri
voordoen als legitieme f ilmwebsi-
tes, waardoor het publiek minder
gemakkelijk doorkrijgt, dat het met
illegaal materiaal te maken heeft.
Klap op de vuurpijl was een demon
stratie, waarbij vanuit een simpele
Google-zoekopdracht in slechts zes
klikken bijzonder actuele bioscoop
releases - Huntsberry toonde het
begin van The A-Team - streaming
konden wor
den bekeken.
Troy standee
in hal van Rat
Auditorium.
Foto Tanja van
Rooc/en.
afleggen tegen de Amerikaanse
bioscoopbeurzen als het gaat om
de sterren die het programma live
van de nodige glamour en glitter
kunnen voorzien. Dat is gezien
de afstand op zich ook niet zo
vreemd. Daarom is het toch aardig
om te merken dat sommige studio's
hun best doen om qua star appeal
het beste beentje voor te zetten.
Jack Black kwam langs tijdens de
presentatie van 20th Century Fox
om enkele scènes uit de aanko
mende film Gulliver's Travels in te
leiden 10 februari 2011 in onze
bioscopen). Acteur Emile Hirsch en
regisseur Chris Gorak betraden,
eveneens tijdens de Fox-line up,
het podium om de verzamelde
exploitantengemeenschap alvast
mee te nemen in het sciencefiction
avontuur dat The Darkest Hour
heet en in de zomer van 2011 zal
worden uitgebracht. Hoewel er
werd aangekondigd dat Jonah Hill
en Russell Brand samen de ver
toning van Get Him to the Greek
zouden inleiden, moest het publiek
genoegen nemen met Hill alleen.
Daarnaast was producent Chris
Meledandri aanwezig om
de vertoning van Despi-
cable Me Verschrikkelijke
ikke) aan te kondigen.
Maar Meledandri moest
toch in Amsterdam zijn om
de Cinema Expo Award of
Achievement in Animated
Filmmaking in ontvangst te
nemen.
Voor Pathé-directeur Lauge
Nielsen was Cinema Expo
deze keer een extra leuke
gebeurtenis. Hij kreeg de prijs uit
gereikt van International Exhibitor
of the Year. Hij was daarmee de
eerste in ons land werkzame film-
vertegenwoordiger die een Expo-
prijs in ontvangst mocht nemen.
Dat mag toch wel opmerkelijk
worden genoemd daar Expo al zo
lang in Nederland huist.
Trade show
De beursvloer was dit jaar minder
goed bezet dan andere jaren,
ook al had Robert Sunshine op de
eerste dag van de show gezegd
dat de bezoekcijfers goed wa
ren. Vreemd genoeg waren de
openingstijden van de show dit jaar
nóg korter dan anders. Meneer
Weststrate: DOE daar eens wat
aan! Waarom moet de beursvloer
tijdens screenings gesloten zijn?
Iemand die zich wegens nieuw
bouw komt oriënteren, wil gewoon
met alle leveranciers kunnen praten
en dat wordt hem met die krappe
openingsuurtjes wel erg moeilijk
gemaakt. Bovendien is dit erg
ongunstig als men meer fabrikanten
wil trekken. Een Europese fabrikant
die voor het eerst op de show
stond, vertelde dat hij meer dan
10.000 euro betaalde voor een
standje van een paar schamele
vierkante meter. Dat is met deze
openingstijden ongeveer duizend
euro per uur.
Op de beursvloer waren niet veel
noviteiten te zien. Het grootste
nieuws was al op ShoWest geïn
troduceerd: de DLP Cinema serie
2-projectoren. Interessant was de
Streamlt van Doremi, een product
dat al langer in ontwikkeling is,
maar dat nu voor het eerst op een
trade show werd getoond. Met het
apparaat kan 2D of 3D alternative
content met netwerktechnologie
gelijktijdig naar vier zalen worden
gestreamd en vanaf de digitale ci
nema-server worden vertoond. Pro
ducten als deze geven bioscopen
meer flexibiliteit en bedrijfszeker
heid bij het vertonen van alternative
content en kunnen dus bijdragen
aan de populariteit daarvan onder
exploitanten. Andere fabrikanten
zullen zeker volgen.
Echt nieuw was het 3D-systeem van
Panavision, dat op de laatste dag
van Cinema Expo een demonstra
tie van het systeem gaf. Reacties
van exploitanten waren echter
verdeeld. Waar de een het een in
teressante en goedkope optie vond
om naar 3D te gaan, waren ande
ren uiterst kritisch en zeiden dat ze
de kwaliteit zo slecht vonden, dat
ze het nooit zouden overwegen.
'You will not cry, or sneeze or barf or fart! No annoying sounds.' (Steve Carell als Gru in Despicable Me)
'I wanted a bracelet, not a great big hairy beast!' (uit trailer Gulliver's Travels)