Filmpassionado's pur sang
n
Op locatie
E
IN THE PICTURE
IN THE PICTURE /OP LOCATIE
'Je hebt
wel ge
merkt dat
ik altijd tel
en bijhoud
en tegelij
kertijd zeg
ik: cijfers
doen er
niet toe.'
'Maar
soms duw
ik ze een
film door
de strot
want ik
vind het
belangrijk
dat ze hun
oogklep
pen af
doen/
HFN
Op bezoek bij Dian en Ad Uijtdewilligen van Filmtheater Fanfare
Meet the Uijtdewilligens en je krijgt een hartelijk onthaal
van twee filmpassionado's in een prachtig verzorgde
tuin. Bij Dian en Ad Uijtdewilligen vliegen de filmtitels
over tafel, want ze zien alle films die ook maar een beet
je geschikt zijn voor Filmtheater Fanfare in Oudenbosch.
Ze zijn dan ook vaste gasten op filmbeurzen en straks bij
Film by the Sea in september.
Door Lucia Alleman
Een gestoorde belangstelling die steeds grotere vormen
aanneemt, zo kenschetst Ad Uijtdewilligen zijn passie
voor film. Samen met zijn echtgenote Dian en Wilfried
van Dongen runt hij Filmtheater Fanfare in Oudenbosch.
Elke donderdag vertoont Fanfare een met zorg uitge
kozen film in de aula van het Markland College. Het is
puur vrijwilligerswerk. Het filmhuis heeft een jaarlijkse
omzet van veertigduizend euro en een gemeentelijke
subsidie van 350 euro, 400 abonnees op de e-mail
nieuwsbrief en ruim 200 pashouders. Dian is overdag
onderwijzeres op een basisschool en Ad docent wis
kunde. Het liefdewerk wordt met overgave gedaan. Alle
nieuwsbrieven, jaarverslagen en entreekaartjes worden
professioneel vormgegeven, de aankleding van de zaal
en de versnaperingen bij speciale voorstellingen hebben
een personal touch en het filmaanbod is actueel.
San Fu
Voor een 'truttetheaterke', zoals Ad Fanfare ironisch
noemt, is het filmhuis behoorlijk bij de tijd, met La Blonde
aux Seins Nues en Yo, tambien als eerste films na de
zomerstop. 'Ik heb uitstekende verhoudingen met de jon
gens en meiden van de filmdistributie, aan de telefoon',
zegt Ad met zijn charmante gevoel voor zelfspot. Dian:
'We draaien al meer dan twintig jaar films en wij zien
alle films die wij vertonen, op filmbeurzen of tijdens festi
vals. Dan zijn de contacten met de distributeurs gewoon
heel goed. En vergeet niet, gemiddeld hebben we zo'n
tachtig man publiek. Maar soms ook meer dan tweehon
derd. We werken samen met filmtheater De Bussel in
Oosterhout. Die trekt op woensdag zo'n tweehonderd
bezoekers. Dat tikt toch lekker aan voor een distributeur.
In Amsterdam draaien films soms voor een bijna lege
zaal. Bij ons niet hoor. En wij regelen onderling het trans
port, dus dat scheelt ook.'
Ad heeft zelfs ooit een keer de wereldpremière van een
Madonnavehikel voor elkaar gekregen. 'Via San Fu Mal-
tha, die heeft bij mij op school gezeten. Oh, we krijgen^
nog altijd telefoontjes van journalisten die willen weten
hoe San Fu vroeger was. Nou, die is niets veranderc
hoor.'
Foto Lucia Al
leman.
Kapelaan
De liefde voor film was al vroeg aanwezig bij Ad. 'Ik
ben geboren en getogen in Oudenbosch. Er was toen
nog niet veel te doen, behalve op zondagmiddag de
jeugdfilm in het patronaatsgebouw, georganiseerd
door de kapelaan. Toen ik op de HBS zat had de
kapelaan hulp nodig, om dat karreke over straat te
duwen en de lómm projector op te bouwen. De film
plakte hij zelf aan elkaar, maar de kabels en luidspre
kers deed ik. En het geld, want de entree was een
paar dubbeltjes. Ik had dan zo'n bakkie met geld,
prachtig stoer.'
Na zijn studie in Nijmegen werd Ad wiskundeleraar
in Oudenbosch. Al gauw begon hij filmvoorstellin
gen op school te organiseren. Dian werd als vanzelf
meegesleept in zijn passie. In 1989 startten Ad en
Dian samen met Wilfried van Dongen het filmtheater
in cultureel centrum Fidei et Arti in Oudenbosch. Zes
jaar geleden stopte de samenwerking met Fidei et
Arti, een breuk die zelfs De Filmkrant haalde. Ad, Dian
en Wilfried zetten de vertoning voort in het Markland
College onder de naam Filmtheater Fanfare.
De films voor de schoolvoorstellingen en de filmavon
den van Fanfare worden met buitengewoon veel zorg
en tegelijk met een opvoedkundig oog uitgekozen.
Dian: 'Vier festivals bezoeken we structureel: in Rotter
dam komen we het langst, Vlissingen vanaf het begin,
Breda nu en Gent sinds kort weer. We zien met name
de aangekochte titels.' Ad: 'Wij zien wel vijf films op
een gemiddelde festivaldag. Voor ons is het criterium
of de film geschikt is voor de school of het filmhuis. Als
een film daaraan voldoet blijft ie ook veel beter in je
geheugen hangen.'
Oogkleppen
Ad beschrijft alle films voor de nieuwsbrief via e-mail of
in fraai vormgegeven schoolprogramma's. Toch blijft het
moeilijk jongeren te interesseren voor artistieke films. Ad:
'Je moet leerlingen verleiden om naar een film te komen
kijken. Als het mis is, dan moetje vier keer je best doen
om ze de volgende keer binnen te krijgen. Maar soms
duw ik ze een film door de strot want ik vind het belangrijk
dat ze hun oogkleppen af doen. Die kinderen zien wel
regelmatig films, maar altijd in hetzelfde straatje. Een film
moet wel aansluiten bij hun leefwereld, anders lukt het he
lemaal niet. Als kerstfilm hebben we Welcome gedraaid.
Ze konden zich wel identificeren met die jongen, een
vluchteling die illegaal in Calais verblijft en wordt opge
pakt als hij het Kanaal probeert over te zwemmen. Maar
zo'n film nemen ze me niet in dank af.'
Hoe lastig het is om de middelbare schoolkinderen te
interesseren ervoer Ad toen hij een speciaal schoolfesti-
val organiseerde met alleen maar avant-premières, op
35mm. 'Ineens was het bezoek veel minder. Dus ik vroeg
aan de leerlingen: waar waren jullie nou? Zeggen ze:
meneer, we kenden die films niet!' Dian: 'Eén van die
avant-premières was Zusje! Die deed helemaal niks. Maar
naderhand hypte die film wel. Toen zagen ze pas dat het
wel een mooie film was.'
Archivaris
In Oudenbosch kun je niet heen om de basiliek van de
heilige Agatha en Barbara (ingewijd in 1880), de op
kleinere schaal gebouwde replica van de Sint Pieter in
Rome. Verderop staat nog zo'n barok aandoende kerk,
de kapel van het voormalige jongensintemaat Saint Louis.
De gebouwen van dit internaat worden nu gerestau
reerd. Hier heeft de gemeente haar oog laten vallen op
een hoekje bij een mooi laantje met bomen als locatie
voor een nieuw multifunctioneel cultureel centrum. Maar
er zijn vrienden van Fanfare die helemaal niet weg willen
uit de aula, met zijn cabine in een voormalige jongens wc.
Voor elke film toveren Dian en Ad de
aula om tot filmzaal met een bijna-
wand-tot-wand-projectie en gezellige
tafeltjes tussen de houten stoelen.
In de ruim twintig jaar heeft het
filmhuis meer dan 1.200 films ver
toond. Archivaris als Ad is heeft hij
al die titels nog op een rijtje, met de
publiekswaarderingen erbij. Ad: 'Je
hebt wel gemerkt dat ik altijd tel en
bijhoud en tegelijkertijd zeg ik: cijfers
doen er niet toe. Toch vind ik het
leuk als zo'n Japanse film als Depar-
tures op één staat met een 9,32. En
als een goede film niet aanslaat bij
het publiek vind ik dat heel jammer.
Maar we passen ons programma
absoluut niet aan.'
UI II
-4
Met de boot naar Filmhuis Hoorn
In de Westfriese stad Hoorn heerst nog altijd de VOC-
sfeer. Maar qua bioscopen moet de stad nog een in
haalslag maken. Aan de rand van de stad komt een
nieuwe Cineworld met zeven zalen. In de binnenstad
wordt de oude gevangenis De Krententuin op het Oos
tereiland verbouwd. Dit zal straks onderdak bieden aan
Filmhuis Hoorn. Het Oostereiland ligt spectaculair aan het
IJsselmeer met aan beide zijden jachthavens. Dit wordt
de nieuwe hotspot, waar ook creatieve ondernemers,
het Museum van de Twintigste Eeuw en een cinehotel
een plek krijgen. Margret
Wagenaar, directeur van
het Filmhuis Hoorn: 'Het is
buitengewoon stimulerend
om met al die ondernemers
in de culturele sector samen
te werken. De combinatie
met het cinehotel geeft de mogelijkheid om arrange
menten aan te bieden: een weekendje hotel met diner
en filmvoorstelling, en een boottocht, want we zijn straks
het-best-met-de-boot-bereikbare filmhuis van Nederland.'
Voor de exploitatie van het hotel tekende Muller Moer
kerk, het bedrijf dat ook de horeca op het Oostereiland
verzorgt en eerder voor de Toneelschuur in Haarlem en
andere filmtheaters horecaplannen heeft gemaakt. De
verbouwing van De Krententuin is al in volle gang. Die
is te volgen op www.oostereiland.nl. In augustus 2011
verwacht Margret Wagenaar de eerste bezoekers te
begroeten.
Film CC Voorschoten stopt ermee
Op locatie gaat meestal over openingen van nieuwe
bioscopen, maar nu melden we de sluiting van Film CC
in Voorschoten. Dat is niet verbazingwekkend want me
vrouw Nieuwenhuizen-Kortekaas, die de zaak sinds 1992
runde, is inmiddels 75 jaar. 'Het was de laatste jaren ei
genlijk niet meer op te brengen. Het was te veel werk voor
een persoon. Ik kreeg wel steun van mijn man, maar de
verdiensten waren nog niet eens een volledig salaris. Met
een beetje steun van de gemeente had Film CC nog wel
kunnen voortbestaan. We hebben stad en land afgezocht
naar een opvolger, maar dat is niet gelukt.' Vijftig jaar
heeft mevrouw Nieuwenhuizen films vertoond. Van ver
schillende distributeurs heeft ze sympathieke afscheids-
telefoontjes gehad, soms tot tranentrekkens toe, vertelt
mevrouw Nieuwenhuizen. Ze moet nu eerst bekomen
van de verhuizing naar Schagen, maar wie weet gaat
ze zich weer actief bemoeien met filmvertoningsland.
Maar dan moet ze wel gevraagd worden.
'En jij moet helemaal je kop houden.' (Kim van Kooten in Zusje!)
'Anybody who says my show is "neat" has to go. (Madonna in Truth or Dare)