'Dit is wat de moderne klant wil' HFN Op locatie OP LOCATIE OP LOCATIE 'En geen ie en |i|, maar altijd mensen aanspre ken met 'We zijn marktlei der en we zijn con tinue op zoek naar manieren om ons marktaan deel te vergroten' Ej Vernieuwd Pathé City opent deuren Na een renovatie van ruim driejaar opende het City Theater aan het Leidseplein in Amsterdam 30 november weer zijn deuren. Bioscoopexploitant Pathé verbouwde het 'popcorntheater' met zeven zalen tot een luxe bios coop die vooral intimiteit en sfeer moet uitstralen. 'We spreken hier mensen altijd met "u" aan.' Door Robbert Blokland Enkele dagen voor de opening zijn tientallen knoes tige werklieden nog druk bezig de laatste puntjes op de i te zetten. Overal onttrekken dikke lagen plastic een groot deel van het meubilair nog aan het zicht. In de zalen en toiletten zijn technici nog druk bezig met het afstellen van het licht. Een groep Franse ar chitecten van het hoofdkantoor van Pathé evalueert goedkeurend de stand van zaken. Hoewel er op het moment van ons bezoek nog een hoop moet gebeuren voor de grote opening door niemand minder dan Carice van Houten, loopt marketingmanager Youry Bredewold toch al trots als een pauw door het gebouw. 'Dit is nou een bios coop waar ik zelf heel erg graag een avondje uit zou willen gaan', knikt hij tevreden. Dat moet ook de uitstraling zijn van het nieuwe City Theater. Staalskelet Waar zeker de grote zaal vroeger bekend stond om zijn programme ring van grote actiefilms en kome dies die vooral een uitzinnig tiener- publiek trokken, richt City 2.0 zich heel bewust op publiek boven de dertig dat graag een totaalavondje uit wil. Onder hetzelfde dak bevin den zich vestigingen van loungebar Little Buddha en Jack's Casino, waar bioscoopbezoekers voor of na het zien van een film een drankje kunnen doen of een gokje kunnen wagen. Pathé en de andere twee bedrijven gaan veel samenwerken, maar opereren juridisch onafhankelijk van elkaar. Voor de verbouwing werd het pand volledig gestript tot op zijn staalskelet. In 1935 was het City Theater het eerste gebouw van Amsterdam dat gebruik maakte van deze toen nieuwe constructiemethode. Voor de verbouwing is de hoge en strakke voorge vel, toentertijd het toonbeeld van vooruitstrevend heid, in oude luister hersteld. De oude letters, die bij een eerdere verbouwing naar de dakrand werden verplaatst, zijn weer teruggezet op de gevel. Een tegenslag bij het strippen van het pand was wel dat er asbest werd aangetroffen, waardoor de opening ruim een jaar moest worden uitgesteld. Snel scoren In het nieuwe City zijn de kassa's vervangen door louter kaartjesautomaten. Voor wie vragen of opmer kingen heeft, of problemen met de automaten, is er een servicebalie waar altijd een medewerker achter zit. 'Dat is wat de moderne klant wil', weet Brede wold. 'Snel en gemakkelijk een kaartje scoren. Geen gedoe meer met wachtrijen.' De marketingmanager denkt niet dat hij hiermee wat oudere bezoekers afschrikt. 'Voor de 50-plusbeurs bestelt ook iedereen online kaarten en betaalt iedereen met een credit card.' Het personeel zal ook 'iets meer op de oudere bezoeker gericht zijn. De kleding zal niet joviaal roze en blauw zijn maar zwart, net als in Tuschinski en Pathé Buitenhof in Den Haag. 'En geen "je" en "jij", zoals in De Munt of Arena, maar altijd mensen aanspreken met "u".' De dominante kleuren in het complex zelf zijn rood, bruin, donkerblauw en goud, wat het theater volgens Bredewold 'een chique, intieme sfeer bezorgt'. Op de vloer ligt tapijt in plaats van de minder persoon lijke plastic vloeren die gebruikelijk zijn in Pathé- theaters. Hoewel de traditionele popcorn wel wordt verkocht, bestaat het assortiment verder vooral uit luxere producten als Prosecco, wijn, tapas en diverse koffievariaties. Intieme sfeer In plaats van zeven zalen met in totaal 1.574 stoe len herbergt City nu zeven zalen met in totaal 606 stoelen, verspreid over meerdere etages. De kleinste zaal biedt plek aan 69 bezoekers, de grootste aan 117. Deze schaalverkleining moet ook bijdragen aan de al genoemde intieme sfeer, legt Bredewold uit, al zijn alle zalen wel voorzien van modern zitcomfort en projectieschermen die letterlijk de hele voormuur van de zaal beslaan. In het theater gaan geen specifieke arthousefilms draaien, maar duidelijke crossovers: iets minder commerciële films die toch een groot publiek kunnen aanspreken, zoals Haar naam was Sarah of You Will Meet a Tall Dark Stranger van Woody Allen. Speci fieke kindervoorstellingen als Kabouter Plop en de Sinterklaas-fWms of puur op tieners gerichte actiefilms en komedies houdt City heel bewust buiten de deur. 'Daarvoor kunnen mensen prima terecht bij De Munt en Arena.' Wel zullen 'brede familiefilms' als Harry Potter worden geprogrammeerd. Ambitieus Het theater mikt op minimaal 300.000 bezoekers per jaar. Een ambitieus aantal, erkent de Pathé-man: het onlangs geopende nieuwe Lantaren Venster in Rot terdam - bijna evenveel zalen, bijna evenveel stoelen - stelde bij de opening voorlopig al tevreden te zijn met de helft. 'In Rotterdam worden ook concerten gepro grammeerd', nuanceert Bredewold. 'Bovendien willen wij ook in de ochtend en de nacht gaan programme ren. Met bijvoorbeeld zeven voorstellingen per stoel per dag trek je meer bezoekers dan met drie of vier vertoningen.' Pathé heeft er volgens de marketingman voor gekozen om in Amsterdam het stijlvollere theater te openen om dat er 'ruimte in de Amsterdamse markt is voor dit soort bioscopen.' Hij stelt met klem dat er op dit mo ment geen plannen zijn om soort gelijke 'concepten' neer te zetten in andere steden waar de exploitant theaters heeft. 'We zijn marktleider en we zijn continue op zoek naar manieren om ons marktaandeel te vergroten', erkent Bredewold. 'Daar schamen we ons ook zeker niet voor. Maar dit is een heel specifiek soort bioscoop, die niet automa tisch ook in Groningen of Limburg past. Bovendien hebben we er het afgelopen jaar net een heleboel extra theaters bij gekregen door de overname van Minerva. We gaan nu eerst even rustig consolideren en om ons heen kijken.' Carice van Houten opende het vernieuwde Pathé City offici eel. Foto's Titus Tigge/er. JT Apeldoorn te gast bij Gigant In Apeldoorn ligt de nieuwbouw van de nieuwe JT-bi- oscoop op schema. In februari gaat de oude bioscoop tegen de vlakte en Berend Jan de Wilde, manager ex ploitatie van JT, is 'bioscoopman genoeg' om te hopen dat het nieuwe pand voor kerst 2011 af zal zijn. Op last van de commissie voor ruimtelijke kwaliteit moeten de kleurtjes van de nieuwe gevel van de JT-bioscoop iets minder aanwezig zijn, en het wachten is op de defini tieve bouwtekeningen. In de tussentijd is JT te gast bij filmtheater Gigant, waar zij in de weekenden 'gaatjes gaan vullen', aldus De Wilde. Daartoe zal in de thea terzaal van Gigant een 35mm-projector worden geïn stalleerd. De plannen voor de nieuwbouw van JT in Hilversum ter vervanging van City en Euro nemen ook steeds vas tere vormen aan. De Wilde denkt dat begin juni met de bouw aan Groest kan worden begonnen. De bios coopman erkent echter dat kerst 2011 niet zal worden gehaald. Cinema Palace sluit deuren Op 5 januari 1915 opende Cinema Palace in de Grote Houtstraat in Haarlem zijn deuren en op 15 januari 2011 zullen die voorgoed worden gesloten. Daarmee komt een einde aan de exploitatie van een van de oud ste bioscopen van Nederland, die slechts een zaal met 550 zitplaatsen herbergde. Eigenaar Pathé hevelt de filmactiviteiten over naar de nieuwbouw in Raaks. Het gebouw van Cinema Palace is inmiddels een gemeen telijk monument en zal worden teruggebracht in zijn au thentieke gedaante. Ook de bioscoopzaal blijft intact, hoewel er wel een verdieping in wordt gebouwd. De winkelruimte die zo ontstaat, zal worden gehuurd door een kledingmerk. Coevorden krijgt weer bioscoop Het multifunctionele gemeentehuis Hof van Coevorden dat in mei 2011 zijn deuren opent, zal naast raads vergaderingen, theater- en muziekvoorstellingen ook plaats bieden aan films. De programmering komt in handen van de nog op te richten stichting Cultuurpo- dium Coevorden die samenwerkt met Movieskoop, die onder meer de bioscoop Movieskoop in Hardenberg exploiteert. De nadruk komt te liggen op familievoor stellingen en films die een volwassen publiek aanspre ken. 'You are entering a period of great fulfillment.' (Pauline Collins als Crista in You Will Meet a Tall Dark Stranger) 'We're going to have a little chat.' (Helena Bonham Carter als Bellatrix Lestrang in Harry Potter 7)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 25