'Dit is wat de moderne klant wil'
HFN
Op locatie
OP LOCATIE
OP LOCATIE
'En geen
ie en |i|,
maar altijd
mensen
aanspre
ken met
'We zijn
marktlei
der en we
zijn con
tinue op
zoek naar
manieren
om ons
marktaan
deel te
vergroten'
Ej
Vernieuwd Pathé City opent deuren
Na een renovatie van ruim driejaar opende het City
Theater aan het Leidseplein in Amsterdam 30 november
weer zijn deuren. Bioscoopexploitant Pathé verbouwde
het 'popcorntheater' met zeven zalen tot een luxe bios
coop die vooral intimiteit en sfeer moet uitstralen. 'We
spreken hier mensen altijd met "u" aan.'
Door Robbert Blokland
Enkele dagen voor de opening zijn tientallen knoes
tige werklieden nog druk bezig de laatste puntjes op
de i te zetten. Overal onttrekken dikke lagen plastic
een groot deel van het meubilair nog aan het zicht.
In de zalen en toiletten zijn technici nog druk bezig
met het afstellen van het licht. Een groep Franse ar
chitecten van het hoofdkantoor van Pathé evalueert
goedkeurend de stand van zaken.
Hoewel er op het moment van ons bezoek nog
een hoop moet gebeuren voor de grote opening
door niemand minder dan Carice van Houten, loopt
marketingmanager Youry Bredewold toch al trots als
een pauw door het gebouw. 'Dit is nou een bios
coop waar ik zelf heel erg graag een avondje uit
zou willen gaan', knikt hij tevreden. Dat moet ook de
uitstraling zijn van het nieuwe City Theater.
Staalskelet
Waar zeker de grote zaal vroeger
bekend stond om zijn programme
ring van grote actiefilms en kome
dies die vooral een uitzinnig tiener-
publiek trokken, richt City 2.0 zich
heel bewust op publiek boven de
dertig dat graag een totaalavondje
uit wil. Onder hetzelfde dak bevin
den zich vestigingen van loungebar
Little Buddha en Jack's Casino,
waar bioscoopbezoekers voor of na
het zien van een film een drankje
kunnen doen of een gokje kunnen
wagen. Pathé en de andere twee
bedrijven gaan veel samenwerken, maar opereren
juridisch onafhankelijk van elkaar.
Voor de verbouwing werd het pand volledig gestript
tot op zijn staalskelet. In 1935 was het City Theater
het eerste gebouw van Amsterdam dat gebruik
maakte van deze toen nieuwe constructiemethode.
Voor de verbouwing is de hoge en strakke voorge
vel, toentertijd het toonbeeld van vooruitstrevend
heid, in oude luister hersteld. De oude letters, die bij
een eerdere verbouwing naar de dakrand werden
verplaatst, zijn weer teruggezet op de gevel. Een
tegenslag bij het strippen van het pand was wel dat
er asbest werd aangetroffen, waardoor de opening
ruim een jaar moest worden uitgesteld.
Snel scoren
In het nieuwe City zijn de kassa's vervangen door
louter kaartjesautomaten. Voor wie vragen of opmer
kingen heeft, of problemen met de automaten, is er
een servicebalie waar altijd een medewerker achter
zit. 'Dat is wat de moderne klant wil', weet Brede
wold. 'Snel en gemakkelijk een kaartje scoren. Geen
gedoe meer met wachtrijen.' De marketingmanager
denkt niet dat hij hiermee wat oudere bezoekers
afschrikt. 'Voor de 50-plusbeurs bestelt ook iedereen
online kaarten en betaalt iedereen met een credit
card.' Het personeel zal ook 'iets meer op de oudere
bezoeker gericht zijn. De kleding zal niet joviaal
roze en blauw zijn maar zwart, net als in Tuschinski
en Pathé Buitenhof in Den Haag. 'En geen "je" en
"jij", zoals in De Munt of Arena, maar altijd mensen
aanspreken met "u".'
De dominante kleuren in het complex zelf zijn rood,
bruin, donkerblauw en goud, wat het theater volgens
Bredewold 'een chique, intieme sfeer bezorgt'. Op
de vloer ligt tapijt in plaats van de minder persoon
lijke plastic vloeren die gebruikelijk zijn in Pathé-
theaters. Hoewel de traditionele popcorn wel wordt
verkocht, bestaat het assortiment verder vooral uit
luxere producten als Prosecco, wijn, tapas en diverse
koffievariaties.
Intieme sfeer
In plaats van zeven zalen met in totaal 1.574 stoe
len herbergt City nu zeven zalen met in totaal 606
stoelen, verspreid over meerdere etages. De kleinste
zaal biedt plek aan 69 bezoekers, de grootste aan
117. Deze schaalverkleining moet ook bijdragen aan
de al genoemde intieme sfeer, legt Bredewold uit, al
zijn alle zalen wel voorzien van modern zitcomfort en
projectieschermen die letterlijk de hele voormuur van
de zaal beslaan.
In het theater gaan geen specifieke arthousefilms
draaien, maar duidelijke crossovers: iets minder
commerciële films die toch een groot publiek kunnen
aanspreken, zoals Haar naam was Sarah of You Will
Meet a Tall Dark Stranger van Woody Allen. Speci
fieke kindervoorstellingen als Kabouter Plop en de
Sinterklaas-fWms of puur op tieners gerichte actiefilms
en komedies houdt City heel bewust buiten de deur.
'Daarvoor kunnen mensen prima terecht bij De Munt
en Arena.' Wel zullen 'brede familiefilms' als Harry
Potter worden geprogrammeerd.
Ambitieus
Het theater mikt op minimaal 300.000 bezoekers per
jaar. Een ambitieus aantal, erkent de Pathé-man: het
onlangs geopende nieuwe Lantaren Venster in Rot
terdam - bijna evenveel zalen, bijna evenveel stoelen
- stelde bij de opening voorlopig al tevreden te zijn met
de helft. 'In Rotterdam worden ook concerten gepro
grammeerd', nuanceert Bredewold. 'Bovendien willen
wij ook in de ochtend en de nacht gaan programme
ren. Met bijvoorbeeld zeven voorstellingen per stoel
per dag trek je meer bezoekers dan met drie of vier
vertoningen.'
Pathé heeft er volgens de marketingman voor gekozen
om in Amsterdam het stijlvollere theater te openen om
dat er 'ruimte in de Amsterdamse
markt is voor dit soort bioscopen.'
Hij stelt met klem dat er op dit mo
ment geen plannen zijn om soort
gelijke 'concepten' neer te zetten in
andere steden waar de exploitant
theaters heeft. 'We zijn marktleider
en we zijn continue op zoek naar
manieren om ons marktaandeel te
vergroten', erkent Bredewold. 'Daar
schamen we ons ook zeker niet
voor. Maar dit is een heel specifiek
soort bioscoop, die niet automa
tisch ook in Groningen of Limburg
past. Bovendien hebben we er het
afgelopen jaar net een heleboel
extra theaters bij gekregen door de
overname van Minerva. We gaan
nu eerst even rustig consolideren en
om ons heen kijken.'
Carice van
Houten opende
het vernieuwde
Pathé City offici
eel. Foto's Titus
Tigge/er.
JT Apeldoorn te gast bij Gigant
In Apeldoorn ligt de nieuwbouw van de nieuwe JT-bi-
oscoop op schema. In februari gaat de oude bioscoop
tegen de vlakte en Berend Jan de Wilde, manager ex
ploitatie van JT, is 'bioscoopman genoeg' om te hopen
dat het nieuwe pand voor kerst 2011 af zal zijn. Op last
van de commissie voor ruimtelijke kwaliteit moeten de
kleurtjes van de nieuwe gevel van de JT-bioscoop iets
minder aanwezig zijn, en het wachten is op de defini
tieve bouwtekeningen. In de tussentijd is JT te gast bij
filmtheater Gigant, waar zij in de weekenden 'gaatjes
gaan vullen', aldus De Wilde. Daartoe zal in de thea
terzaal van Gigant een 35mm-projector worden geïn
stalleerd.
De plannen voor de nieuwbouw van JT in Hilversum ter
vervanging van City en Euro nemen ook steeds vas
tere vormen aan. De Wilde denkt dat begin juni met
de bouw aan Groest kan worden begonnen. De bios
coopman erkent echter dat kerst 2011 niet zal worden
gehaald.
Cinema Palace sluit deuren
Op 5 januari 1915 opende Cinema Palace in de Grote
Houtstraat in Haarlem zijn deuren en op 15 januari
2011 zullen die voorgoed worden gesloten. Daarmee
komt een einde aan de exploitatie van een van de oud
ste bioscopen van Nederland, die slechts een zaal met
550 zitplaatsen herbergde. Eigenaar Pathé hevelt de
filmactiviteiten over naar de nieuwbouw in Raaks. Het
gebouw van Cinema Palace is inmiddels een gemeen
telijk monument en zal worden teruggebracht in zijn au
thentieke gedaante. Ook de bioscoopzaal blijft intact,
hoewel er wel een verdieping in wordt gebouwd. De
winkelruimte die zo ontstaat, zal worden gehuurd door
een kledingmerk.
Coevorden krijgt weer bioscoop
Het multifunctionele gemeentehuis Hof van Coevorden
dat in mei 2011 zijn deuren opent, zal naast raads
vergaderingen, theater- en muziekvoorstellingen ook
plaats bieden aan films. De programmering komt in
handen van de nog op te richten stichting Cultuurpo-
dium Coevorden die samenwerkt met Movieskoop, die
onder meer de bioscoop Movieskoop in Hardenberg
exploiteert. De nadruk komt te liggen op familievoor
stellingen en films die een volwassen publiek aanspre
ken.
'You are entering a period of great fulfillment.' (Pauline Collins als Crista in You Will Meet a Tall Dark Stranger)
'We're going to have a little chat.' (Helena Bonham Carter als Bellatrix Lestrang in Harry Potter 7)