Binnenkort in dit theater COLUMN Ik moet toegeven dat ik ook was ge gaan als de trailer voor de nieuwe Star Wars- film had bestaan uit een filmpje van drie minuten van George Lucas op het toilet. Ej Sander de Regt 21 november 1998. Na een eeuwigheid downloa den via mijn 56K6-inbelverbinding was het dan ein delijk zover. Zenuwachtig drukte ik op afspelen. Het 20th Century Fox-logo verscheen. Daarna in groen: Lucasfilm Ltd. Die eerste tonen van die overbekende Star Wars-muziek. Die onbekende vormen die uit de mist naar voren kwamen. 'Every saga has a begin ning'. Kippenvel, ledere keer weer. En toen zag ik de film... De film waar ik zestien jaar naar uit had gekeken. Waar ik speciaal voor naar Londen was gereisd om hem in juni te zien in plaats van in september in Nederland (dit was lang voor day-and-date release- data). De film waar ik op één dag twee keer naar toe zou gaan. En de film waar ik die dag twee keer bij in slaap zou vallen. Ouch. De trailer van The Phantom Menace was fantas tisch. De film? Duidelijk minder. Maar de trailer had gedaan wat hij moest doen: hij had me naar de bioscoop gelokt. Ervoor gezorgd dat ik een kaartje had gekocht, dat ik in de zaal met ingehouden adem zat te wachten tot de lichten uitgingen en ik getrans porteerd zou worden naar 'A galaxy, far, far away...' Op dat moment was zijn taak volbracht. Hoewel ik moet toegeven dat ik ook was gegaan als de trailer voor de nieuwe Star Wars-film had bestaan uit een filmpje van drie minuten van George Lucas op het toilet. Het blijft Star Wars tenslotte. Maar dat terzijde... Wat ik eigenlijk bedoel is: ik ben gek op trailers. En dan vooral op goede trailers. Wat eigenlijk vreemd is, want laten we eerlijk zijn, een trailer is niets anders Sander de Regt dan reclame. En wanneer was nou de laatste keer datje na het zien van een STER-blok dacht: Yes. Ik kan niet wachten tot ik twee pakken toiletpapier voor de prijs van een kan gaan kopen? Een trailer is dan ook anders dan een gewone com mercial. Natuurlijk wil een trailer ons iets verkopen: de film. Maar dat is niet alles. Een filmtrailer is een belofte. Een belofte dat de film ons voor twee uur mee zal nemen naar een andere wereld, met gewel dige acteurs die spannende avonturen beleven op plekken waar we zelf niet snel zullen komen. Maar de allerbelangrijkste eigenschap van een trailer is dat hij duidelijk moet zijn. Zodat ik een idee heb waar de film over gaat én - nog belangrijker - ik aan mijn vrienden, kennissen, Facebook-vrienden en Twitter-volgers kan vertellen waar de film over gaat. Dat is alles. Meer heb ik niet nodig. Daarom baal ik ook van trailers die de hele film - en vooral het einde - weggeven. Ik weet nog dat ik jaren geleden bij Do not disturb in de zaal zat en mij rea liseerde dat de film nog niet afgelopen kón zijn, dat er nog een twist in het verhaal moest komen. En wel omdat ik dat geweldige beeld uit de trailer, dat van een ontsporende tram die vonken spuitend door de Amsterdamse straten schoof, nog niet had gezien. Wat het klapstuk van de film had moeten zijn, werd zo een item op mijn checklist. X-Men: First Class deed het laatst ook weer. Een paar extreem herkenbare shots uit de finale werden al weggeven in de trailer. Dat Magneto die onder zeeboot uit het water ging tillen wist ik dus al. Check! En bij Inception was ik teleurgesteld dat het omvou- wen van de Parijse straten zo ongeveer het hoogte punt was van die sequentie in plaats van het begin. Ondanks dat het er geweldig uitzag, dacht ik even met Doe Maar: 'Is dit alles?' En als extra tip voor de Nederlandse trailermakers: dat we hier, in tegenstelling tot Amerika, wél seks mogen laten zien in onze trailers houdt niet in dat het ook moet. Stop er dus mee! Mensen komen naar de bioscoop voor een hilarische, spannende, romantische, spectaculaire, treurige of meeslepende film. Niet om de borsten van Carice, Halina, Sylvia of Anna te zien. Daarvoor hebben ze het internet al. Ik snap het wel: Je moet de mensen ervan overtuigen dat ze hun zuurverdiende geld aan jouw film moeten uitgeven. Maar kan het niet iets minder? Ik wil graag dat er nog iets te raden overblijft voor in de bios coop. Zodat ik me nog kan laten verrassen door dat leukste cadeau in het donker. a bad feeling about this.' (Ewan McGrëgor als Obi-Wan in Star Wars: Episode 1 - The Phanton Menace)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 25