Maccsbox genereert sleutels TECHNIEK De 'key' tot digitale cinema Met de afronding van de complete digitalisering in zicht, zijn verschillende partijen hard aan het werk om oplos singen te bedenken voor ontstane obstakels. Waren eerder de 35-mm kopieën een probleem, nu vormen KDM's en DCP's een nieuwe uitdaging. Hulp komt uit een onverwachte hoek. Door Benny IJntema met medewerking van Frank de Neeve Bij digitale cinema vormen een digitale cinema print (DCP) en een softwaresleutel (KDM) de speelfilm HGt JS op het witte doek. Een bioscoopje erbij? Simpel de DCP naar de nieuwe bioscoop transporteren, digitale SlGCllTS GGD sleutel genereren en draaien maar. Dat is waar veel filmvertoners op hopen bij de digitalisering: dat ze KWGStlG gemakkelijker aan films kunnen komen. Maar met welk systeem moet een DCP worden afgeleverd? En VOH tljfl met de meer dan 700 digitale zalen is er ook nog eens het probleem dat distributeurs niet op tijd op de TOtOdl hoogte zijn van de veranderingen van servercertifi- caten, op basis waarvan de KDM's worden gegene- IGQGrGGII reerd. Volgens Miranda Horsmeijer van Warner Bros. en André-Marc van der Wulp van Sony Pictures, kost llGt I1IGUWG het bijhouden en het verwerken van de zogenaamde TDL-lijst, de lijst met de juiste certificaat- en hardware- SVStGGIH gegevens van bioscopen, minimaal een uur per dag. Zelfs na een kleine wijziging in de hardware van de 011101*1 Ut. server krijgt deze al een nieuw certificaat en verlangt de server een nieuwe KDM bij elke DCP. De roep om een centrale database is dan ook al enige tijd te horen. Een centrale database Het softwarebedrijf Maccs, verantwoordelijk voor het rapportage- en boekingssysteem Maccsbox, is bezig om deze digitale distributie met twee partners te stroomlijnen middels een DCP-managementsysteem. Maccs faciliteert wereldwijd een enorm aantal film- boekingen. Door de doorontwikkeling van de centrale database van Maccs kunnen boekers straks en masse een release invoeren. Doordat het systeem volledig wordt geautomatiseerd, hoeven zij niet bij elk theater opnieuw de TDL-lijst erbij te pakken. Het systeem werkt als volgt. Door het bedrijf Nedci- pro wordt aan Maccsbox een KDM-box gehangen die na het invoeren van de boekingsinstructie ook automatisch een KDM kan aanmaken. De boeker kan vooraf, per theater, aangeven hoe de DCP naar het theater verstuurd moet worden - satelliet, Smartjog, fiber of harddisk - en hoe lang de sleutel geldig moet zijn. Doordat Maccs ook de transportinstructies afhan delt, krijgen boekers direct te zien wanneer een DCP niet bij het theater is aangekomen. Bioscopen krijgen toegang tot een gedeelte van de database waar zij de gegevens voor hun theater kunnen aanpassen en zij zelfs bij een lastminute-verandering van certificaten een nieuwe KDM kunnen aanvragen, mits natuurlijk geautoriseerd door de distributeur. Maccs wil de komende jaren uitgroeien tot wereldle verancier van de TDL-lijst. Om dit te bereiken is Maccs onlangs een joint venture gestart met XDC, meldt de managing director van XDC, Serge Plasch. XDC moet door de ervaring die het bedrijf als voormalig serverfabrikant heeft opgebouwd de beheerder gaan worden van deze wereldwijde TDL-lijst. Het hele project valt en staat natuurlijk met de steun die de drie bedrijven krijgen van de grote studio's. Drempels overwinnen Volgens Bert Huls van Maccs staat 99% van de studio's achter de aanpak van Maccs en is het slechts een kwestie van tijd totdat iedereen het nieuwe sy steem omarmt. Het hele project kan, als het succesvol is, inderdaad een helpende hand bieden bij ingewik kelde digitale boekingen. Daarvoor moeten nog wel wat drempels worden overwonnen. Een voorbeeld daarvan is de medewerking van integrators zoals Arts Alliance Media die hun certificaten inzichtelijk moeten maken aan XDC. Daarnaast moeten alle studio's ook aangesloten zijn op Maccs. Volgens Huls kan een centrale database ervoor zor gen dat de prijzige KDM's bij buikopdrachten straks geen vijftien euro per stuk meer kosten, maar nog maar een kostprijs hebben van een euro per stuk. Dat zou al reden genoeg moeten zijn voor de studio's om het project te omarmen. Andere partijen die KDM's produceren zullen het er vast niet bij laten zitten want met wereldwijd meer dan vijfentwintig miljoen boekingen per jaar is een softwaresleutel genereren booming business. Who chains us, and who holds the key to set us free?' (Abbie Cornish als Sweet Pea in Sucker Punch)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 16