Een psychologisch kat-en-muisspel
HFN
NL in aantocht
!N PRODUCTIE
Dick Maas:
'Het wordt
een ouder
wetse pa
geturner.'
IN PRODUCTIE/NL IN AANTOCHT
Tornde
Mol: 'Hef
kabinet
moet heel
snel met
een fiscale
maatregel
komen
Anders
breken er
donkere
tijden aan
voor grote
publieks
films.'
BJ
ED
Op de set van Dick Maas' Quiz
Na het grote horrorspektakel Sint vond regisseur Dick Maas het tijd
voor een kleine intieme thriller. In Quiz, komend voorjaar in de biosco
pen, treffen twee mannen elkaar in een restaurant voor een psycholo
gisch kat-en-muisspel, met mogelijk dodelijke afloop. 'Het wordt óók
een film voor mensen die het niet leuk vinden als er elke paar minuten
iets kapot wordt gemaakt.'
Door Robbert B/o/c/and
Het parkeerterrein van Van der
Valk-hotel De Witte Bergen in
Eemnes beleefde eind augustus
een paar drukke nachten. Waar
normaal slechts auto's van gas
ten staan, verlichten nu enorme
masten het grijze asfalt. Op het
terrein staan diverse politieauto's
en ambulances te wachten tot het
moment dat regisseur Dick Maas
'actie!' zal roepen.
De 60-jarige regisseur zit in de
laatste draaiweek van Quiz, zijn
tiende speelfilm sinds zijn debuut
De ///ruit 1983. De psychologische
thriller vertelt over twee man
nen die elkaar in een restaurant
ontmoeten: gevierd quizmaster Leo
(Barry Atsma) en een naamloze
onbekende (Pierre Bokma) die
claimt zijn vrouw (Kim van Kooten)
en kind gegijzeld te hebben. Leo
zal ze alleen levend terugzien als
hij een aantal taken uitvoert voor
de mysterieuze gijzelnemer.
Quiz is in cijfers aanzienlijk minder
groot dan Maas' vorige film Sint.
zowel het budget (1,8 miljoen)
als het aantal draaidagen (25)
zijn gehalveerd ten opzichte van
de omstreden horrorkomedie die
vorige jaar bijna 400.000 mensen
naar de bioscopen trok. Maar toch
voelt de regisseur zich redelijk
vermoeid na drie zeer intensieve
draaiweken.
Wegmoffelen
'Films vol actie zijn na dertig jaar
toch een soort routine voor mij
geworden', bekent Maas terwijl
het stuntteam zich klaarmaakt
voor de grote finale. 'Zodra het
tempo dreigt in te kakken, gooi je
er een explosie of een achtervol
ging tegenaan en is het publiek
er weer helemaal bij. En als iets
er niet goed genoeg uit ziet, kun
je dat meestal in de montage wel
wegmoffelen.' Maar dat geldt niet
voor Quiz, dat zich voor een groot
deel afspeelt op een locatie met
slechts twee acteurs. 'Je kunt als
regisseur geen moment wegsuk-
kelen: je werkt letterlijk op de
millimeter. Bovendien sta ik op de
set met twee steengoede acteurs
die weten wat ze willen, en die van
jou als regisseur ook echt een visie
vragen over wat je wilt en wat ze
Pierre Bokma
wil een spelletje
spelen met Barry
Atsma.
voor jou moeten doen.'
De regisseur schreef het script
vijfjaar geleden al. Het Filmfonds
wees het project destijds af ('zoals
gebruikelijk', voegt Maas daar
aan toe), maar intendant Ate de
Jong steunde De rekening - zoals
het project toen nog heette - wel.
De thriller was al gefinancierd
voordat de regisseur aan Sint
begon. 'Het duurt vaak heel lang
voordat je als Nederlandse maker
genoeg geld bij elkaar hebt ge
sprokkeld voor een groot project',
legt hij uit. 'Dus hebben we begin
dit jaar deze kleinere productie
opgestart. In eerste instantie moest
het een intieme film worden. Maar
dat soort ideetjes loopt uiteindelijk
natuurlijk toch wel weer
uit de klauwen. Do Not
Disturb zou zich in eer
ste instantie ook alleen
maar op een hotelkamer
afspelen.'
Geen kletsfilm
Zonder het slot van de
film te verklappen, kan
wel worden gezegd dat de arme,
gewonde Leo het in anderhalf
uur heel zwaar krijgt. Bovendien
speelt de grote finale zich af in
de stromende regen: voor elk shot
gooien de watermachines die bo
ven de set hangen, op deze koude
nacht, tientallen liters water uit
over hoofdrolspeler Barry Atsma.
Een snel aangedragen handdoek
en een kop koffie moeten hem
daarna weer een beetje warm
krijgen voor de volgende 'actie!'
van Maas. Toch klaagt Atsma niet,
integendeel. 'Het is een eer om
met de grote Dick Maas te mogen
werken', zegt hij. 'We hebben het
hier over een van de best voorbe
reide regisseurs van Nederland.
Hij tekent alle storyboards zelf en
weet ieder moment van de shoot
precies wat hij hoe en wanneer in
beeld wil brengen.'
Bovendien is Quiz ook voor hem
en medespeler Bokma een enorme
uitdaging, vertelt de volgens veel
kenners meest sexy man van Ne
derland geestdriftig. 'Ook voor ons
is er geen enkele ontsnappings
mogelijkheid. We zijn aan elkaar
overgeleverd.' De tiende film van
Maas richt zich ook op een iets
ander publiek dan bijvoorbeeld
Moordwijven of Sint, die het door
de kenmerkende, botte humor
vooral goed deden bij tieners. 'Ga
nou niet schrijven dat Dick Maas
een artistieke film aan het maken
is', lacht de regisseur. 'Dan lijkt
het meteen alsof Quiz een saaie
kletsfilm wordt. Maar het is wel een
Dick Maas waar ook mensen heen
kunnen die het niet leuk vinden als
er elke paar minuten iets wordt
opgeblazen of kapot wordt ge
maakt. Het wordt een ouderwetse
pageturner: je wilt weten wat er
precies is gebeurd met die vrouw
en dat kind, en hoe het allemaal
zal aflopen.'
Bataljon agenten
Zijn eerste succesfilms maakte Maas
met producent Laurens Geels, maar
die samenwerking liep halverwege
de jaren negentig op de klippen
toen hun bedrijf First Floor Features
in de rode cijfers belandde. Sinds
Moordwijven werkt Maas naar
beider tevredenheid samen met
producent Tom de Mol. Trots laat
deze op een monitor een aantal
beelden uit de film zien. 'Het aantal
bezoekers is altijd afwachten', be
aamt De Mol. 'Dat wisten we vooraf
bij een horrorfilm over Sinterklaas
ook niet. We hebben nu misschien
minder bommen en granaten, maar
we hebben een topcast en Dick is
enorm op dreef. De verwachtingen
zijn hooggespannen.'
Het restaurant waar een belangrijk
deel van het verhaal zich afspeelt,
werd in een studio gebouwd. Op
deze manier kon de camera de
twee rivalen vanuit elke moge
lijke hoek draaien om de spanning
maximaal op te voeren, legt de
producent uit. Owzwas ook voor
hem een relatief kleinschalig project.
'Maar het blijft een Dick Maas-film',
lacht De Mol. 'Dus we halen het
onderste uit de kan. Natuurlijk zien
we ook weer een bataljon agenten,
een achtervolging door de stad en
de nodige visual- en special effect-
shots.'
Dubbelleven
Voor 2012 staat voor het duo
21-12 Mega Mindy en de snoep-
baron (B), distributeur
Independent Films
Cl 12-01
En waar de sterre bleef:
staan (B), distributeur EYE
Film Instituut
900 dagen (doe),
distributeur Amstelfilm
Doodslag, distributeur
Independent Films
Süskind, distributeur
Independent Films
Black Out, distributeur Benelux
Film Distributors
Een weekje weg (B),
distributeur Twin Film
Als je verliefd wordt...,
distributeur Just Rlm Distribution
Achtste-groepers huilen niet,
distributeur Dutch FilmWorks
Tony 10, distributeur
Independent Films
Zombibi, distributeur A-Film
Distribution
Lena, distributeur Benelux
Film Distributors
Nick, distributeur Wild Bunch
Sprookjesboom, de film,
distributeur Independent
Films
Taped, distributeur
Independent Films
De goede dood, distributeur
Wild Bunch
Alles van waarde (doe),
distributeur Gnema Delicatessen
Alleen maar nette mensen,
distributeur Wild Bunch
170 Hz, distributeur Cinéart
Plan C, distributeur A-Film
Distribution
'Oh, dan heb ik zeker op het verkeerde knopje gedrukt.' (Paul Gieske als huismeester in De lift)
'Groene zeep. Zal ik groene zeep halen?' (Kees Prins als nachtwaker in De lift)