Baas in eigen huis
HFN
ACHTER DE SCHERMEN
Ik vind het
ongelofelijk
mooi dat er
een col
lectief plan
is dat in
een klap de
hele sector
digitali
seert/
Zelf betalen voor de kosten van digitale cinema
Bioscopen en filmtheaters hebben zich intussen bijna allemaal gecom
mitteerd aan een financieringsplan om de digitalisering te kunnen beta
len. Pathé heeft eigen deals met de studio's, Utopia en Euroscoop gaan
digitaal met Ymagis en de rest allemaal met Cinema Digitaal. Allemaal?
Nee, sommigen kiezen ervoor om de digitalisering zelf te betalen.
HFN sprak twee eigenzinnige exploitanten die door het zelf te betalen
vooral vrijheid kochten.
Door Frank de Neeve
Je zou wel gek zijn om het af te
slaan: een ander zo'n driekwart
van jouw digitale installatie te
laten betalen. Bij vpf-financie-
ringsplannen financieren filmdis
tributeurs echter het grootste deel
van de projectieapparatuur voor
bioscopen. De bioscoopexploi
tant betaalt bij Cinema Digitaal
zo'n 14.600 euro per zaal, plus
bijkomende kosten waaronder on-
derhouds- en NOC-kosten. En hij
moet betalen voor het gebruik van
de apparatuur voor alternatieve
content. De rest van de aanschaf
prijs is via het principe van de
virtual print fee voor rekening van
de distributeurs.
Toch zijn er exploitanten die hun
apparatuur liever zelf aanschaf
fen. Wat drijft hen om zo'n
genereus aanbod af te slaan en
zelf het geld op tafel te leggen?
Want wie niet meedoet aan een
financieringsplan zoals Cinema Di
gitaal, betaalt ook echt de gehele
installatie zelf en kan vrijwel ner
gens anders z'n hand op houden.
Géke Roelink is sinds begin dit
jaar directeur van Filmhuis Den
Haag, met vijf zalen en twee
multifunctionele zalen een van de
grootste filmhuizen van Nederland
en sinds kort uitgerust met twee
zelfgefinancierde Sony-projecto-
ren.
'Ik vind het ongelofelijk mooi dat
er een collectief plan is dat in een
klap de hele sector digitaliseert,
inclusief de kleine filmtheaters. Wij
hebben gekeken hoe we konden
participeren in Cinema Digitaal,
maar vonden dat dit ons mogelijk
in de toekomst kwetsbaar zou ma
ken. Er zitten namelijk verplichtin
gen aan het plan met betrekking
tot de afdracht voor alternatieve
content die onzeker zijn. Het plan
is gebaseerd op solidariteit en dat
vinden wij hier van groot belang,
maar niet als het ten koste gaat
van Filmhuis Den Haag. Ik heb er
dan ook best wel eens wakker van
gelegen.'
'Wij hebben hier per jaar zo'n
120 premières, dus door het ge
nereren van vpf's zouden we geld
inbrengen in het plan. We heb
ben vijf filmzalen en met zoveel
premières betaal je dan al gauw
voor vijftien projectoren, wat wij
op zich prima vonden. Wij draaien
echter ook veel bijzondere pro
gramma's en festivals en hebben
geprobeerd om onze bijdrage
daarvoor te berekenen op basis
van de huidige programmering.
Je kunt echter niet weten hoe zich
dat gaat ontwikkelen en daarmee
wordt het dus een post die je niet
kunt inboeken.'
'Mijn voorgangers hadden uit de
opbrengsten van onze horeca al
geld gereserveerd voor de digitali
sering. Dat komt dus niet uit onze
subsidie, die maar vijfentwintig
procent van onze exploitatie dekt
en alleen wordt gebruikt voor
kwetsbare taken. Hoewel we de
luxe hadden om het zelf te bèta-
Géke Roelink
(links), Cynthia
Harras (rechts).
Foto Cynthia
Guido Bogerf
len, hebben we - uit oogpunt van
solidariteit - toch gekeken of we
konden participeren in het plan.
Bij Cinema Digitaal leg je je echter
voor maximaal tien jaar vast en
dan regeer ik misschien wel over
m'n graf heen. En ik kan het nü
wel een fijn plan vinden, maar
hoe ziet de wereld er over vijf of
zes jaar uit? Ik wil mijn opvolger
niet belasten met verplichtingen
die je dan misschien in een ander
licht ziet. Waarom zou je je tien
jaar vastleggen als dat niet hoeft?
Eigenlijk is dat dus de cruciale
vraag.'
'Cinema Digitaal had ons er graag
bij gehad, omdat we veel premiè
res draaien en als groot filmhuis
erg zichtbaar zijn. Om mee te
doen, wilden we een afspraak
maken over een vast bedrag voor
de alternatieve content en festi
vals. Een handreiking bleek echter
niet mogelijk. Door niet te partici
peren, doen we nu geen beroep
op hun subsidiepot, waardoor er
meer geld overblijft voor de kleine
filmtheaters.'
'Eigenlijk is ons belangrijkste argu
ment om zelf te financieren, dat
we voor bijzondere programma's
nu niet over de afdracht hoeven
na te denken. Ik wil dat we vrijelijk
ook de kleinere dingetjes kunnen
blijven doen en daarmee service
op maat bieden aan ons diverse
publiek. Als hier een paar Af
ghaanse vluchtelingen binnenko
men die hun eigen film willen zien,
dan wil ik niet moeten denken:
"verdorie, dan moet ik 48 euro
afdragen en dat gaat dus niet uit."
Nu kan ik zeggen: "weetje wat?
We doen het!'"
'Daarnaast hebben we er net een
nieuwe zaal in de wijk Escamp bij,
die niet - of alleen met bijbetaling -
binnen het plan zou vallen. Boven
dien staan er bij onze buren van
Theater aan het Spui elke zomer
'Today we celebrate our Independence Day!' (Bill Pullman als president Whitmore in Independence Day)