ACHTER DE SCHERMEN
'Natuurlijk
is het fijn
dat de dis
tributeurs
in Cinema
Digitaal
meebeta
len, maar
door het
zelf te beta
len zijn we
flexibeler.'
twee zalen leeg. We hebben een
pril plan om daar in de toekomst
samen projectoren neer te zetten.
Door zelf te financieren zijn we
daar nu volledig vrij in.'
Cynthia Marras is samen met Ron
Gerrits sinds driejaar eigenaar
van Cinemajestic in Zutphen,
een bioscoop met vier zalen die
onlangs op eigen kosten geheel
is gedigitaliseerd.
'De belangrijkste reden dat
wij niet meedoen aan Cinema
Digitaal is dat volgens onze ac
countant elke overeenkomst met
een looptijd van acht tot tien jaar
onverstandig is. Mede daardoor
kregen wij hier een heel be
nauwd gevoel over. We zijn nu
baas in eigen huis en dat zijn we
anders niet. Het voelde niet goed
aan om tien jaar lang aan een
externe partij vast te zitten, terwijl
de apparatuur in die periode niet
van jou is.'
'We hadden
al eerder via
ons boekings
kantoor ABC
een vpf-over-
eenkomst
met Arts Al-
liance Media
gesloten, die
echter met
het Cinema
Digitaal-plan
zou komen
te vervallen.
Dat was een
prima deal
met duidelijke regels en voor
een zwaardere projector voor
3D-films hoefden we ook niet bij
te betalen. We hebben wel de
intentieverklaring van Cinema Di
gitaal getekend, die echter geen
details van het plan bevatte. Het
aanvankelijke contract dat we
begin dit jaar opgestuurd kregen,
was grotendeels in het Engels
opgesteld en wel 70 pagina's
dik. Vertaal dan tenminste de
moeilijke juridische termen! Ik heb
het daarom niet eens helemaal
gelezen.
'Van bepaalde punten in het con
tract wisten wij al gauw dat we
dat niet wilden. Zo blijft Cinema
Digitaal tijdens de contractperi
ode eigenaar van de appara
tuur en moet je betalen voor de
alternatieve content, besloten
voorstellingen en congressen.
Dergelijke zaken stonden in veel
mindere mate in ons eerdere
contract. Daarnaast waren de
verplichte NOC- en onderhouds
kosten al bijna vijfentwintig
procent van het geheel. Van de
vier projectoren betaal je er dan
dus al eentje zelf.'
'Hierop zijn we gaan rekenen wat
het ons zou kosten om zelf twee
tweedehands en twee nieuwe
projectoren te kopen. Het bleek
dat het verschil over tien jaar, de
maximale looptijd van het plan,
maar zo'n 60.000 euro was. Om
daar je vrijheid voor op te geven,
was ons de moeite niet waard.
Natuurlijk is het fijn dat de
distributeurs in Cinema Digitaal
meebetalen, maar door het zelf
te betalen zijn wij flexibeler.'
'We hebben de apparatuur ge
heel uit eigen middelen betaald
en hoefden dus niet te lenen. We
zijn een kleine bioscoop die drie
jaar geleden is gestart en toch
kunnen wij ons dit nu al veroor
loven. Ik denk dan ook zeker
dat anderen het ook zo zouden
kunnen doen. We hebben tien
jaar extra garantie op de onder
delen genomen. Dat was maar
goed ook, want we hebben sinds
we geheel digitaal zijn al een
paar keer stilgestaan. Sommigen
zullen zeggen dat het feit dat wij
zelf financieren alleen mogelijk is,
omdat mijn man bij FTT-Filmtronics
werkt. Daar hebben we zeker
voordeel van, maar als er toch
iemand anders moet komen, dan
betalen we die gewoon.'
'De projectoren staan nu meteen
bij ons in de boeken en bij Cinema
Digitaal is dat niet zo. We hebben
het geluk dat we het in vijf jaar
mogen afschrijven, want wie weet
wat er over vijf jaar gebeurt. Mis
schien is de techniek dan alweer
heel anders. En onze tweede
hands projectoren zijn al eerder
afgeschreven, dus we kunnen ze
twee om twee vervangen. Zo heb
je straks niet zo'n grote investe-
ringsdruk, wat ons een veiliger
gevoel geeft.'
'Some things are worth the risk.' (Jeff Bridges als Kevin Flynn in Tron: Legacrf