Optimaal digitaal HFN THEATERPASPOORT Pathé Amersfoort IN BEELD IN BEELD/THEATERPASPOORT Seminar levert genoeg stof tot nadenken op Naast de nieuwsjaarsreceptie is de inmiddels eveneens traditionele industriemiddag tijdens het Nederlands Film Festival eigenlijk een van de weinige momenten in het jaar dat filmproducenten, distributeurs en filmver toners bijeenkomen (deze keer op initiatief van Cinema Digitaal) om ontwikkelingen, trends en cijfers aan te horen. Voor de bijeenkomst in Utrecht dit jaar was de recente afronding van Cinema Digitaal een mooi aan knopingspunt. ■D Kuipers: 'De Ame rikaanse films zijn het brood, maar de Nederland se film is het beleg' Jan-Willem Pruijssers van Dutch FilmWorks voegde daar aan toe dat van de 100 Ne derlandse films er maar vijf goed zijn. Dl Door Jeroen Huijsdens Om te voorkomen dat het seminar Optimaal Digitaal een wat saaie aangelegenheid zou worden met een hoog wegdommelgehalte wilde men in Utrecht afwij ken van de bekende opzet (cijfertjes hier, paneldiscus- sietje daar). Daarom werd er in Theater Kikker - dat voor de gelegenheid was voorzien van een gezellige huiskamersetting - na een terugblik op de realisatie van Cinema Digitaal door NVB-directeur Ron Sterk (zie ook pagina 21en een keynote speech van Peter Buckingham, voormalig head of distribution and exhibition van de UK Film Council, een Lagerhuisdebat georganiseerd. Onder leiding van Gijs Weenink van de Debat Academie moesten alle aanwezigen kleur bekennen in reactie op acht prikkelende stellingen over de Nederlandse film en de ondersteunende rol van digitale cinema. Peter Buckingham Hoewel het debat wel voor dynamiek en komische momenten zorgde, was het de toespraak van Peter Buckingham die echt indruk maakte. In drie segmenten nam hij de luisteraars mee in een trendanalyse. Die kwam er in essentie op neer dat de totale industrie (in het bijzonder het deel van de filmstudio's en produ centen) onder grote druk staat vanwege de afne mende omzet per film en dat het belang van cinema groter en groter wordt (cinema en home entertainment komen in 2014 weer op een verhouding van 1:1 uit). Maar de gast uit Engeland attendeerde de aanwezi gen er ook op dat de bioscoopindustrie wereldwijd te weinig in de gaten heeft en nadenkt over wat zij nu feitelijk verkoopt: 'Experience: feelings, emotions and memories'. Daarnaast confronteerde hij de zaal - met behulp van een commercial van het Engelse Sky - met het statement dat de industrie de klant te weinig betrekt bij hetgeen men in de sector aan het doen is. Dat de boel na de toespraak van Buckingham niet inzakte was onder meer de verdienste van presen- tatrice en spring-in-'t-veld Isolde Hallensleben en bioscoopondernemer Gerben Kuipers. Laatstge noemde had de organisatie van het debat voor zijn rekening genomen en voorzag het op geheel eigen wijze (of was het eigenwijs?) van een inleiding. Om in Nederland in de komende jaren, ondanks de poli tieke tegenwind met betrekking tot de Nederlandse film, te kunnen groeien van dertig naar vijfendertig miljoen bioscoopbezoeken, moet er zwaar op de Nederlandse film worden ingezet. 'De Amerikaanse films zijn het brood, maar de Nederlandse film is het beleg', aldus spreekstalmeester Kuipers. Hij gaf ook maar gelijk een praktisch voorbeeld waarmee de Nederlandse film volgens hem een positieve duw in de rug kan krijgen. De sector zou zich moeten scharen achter zijn idee van een frequent en actueel Nederlands filmjournaal waarmee reclame wordt gemaakt voor aankomend product van eigen bodem en dat door bioscopen en filmtheaters in hun voor programma moet worden opgenomen. Niks moeten Daarna was het publiek echt aan zet. Stellingen als Nederlandse filmmakers zijn de beste filmmakers ter wereld, Nederlandse films moéten verspreid worden uitgebracht en er moét een quotum voor Nederland se films komen, verdeelden de goedgevulde zaal letterlijk en figuurlijk in voor- en tegenstanders. Zo nu en dan zat er een vurige uitspraak tussen. Zo ging filmproducent en EYE-medewerker Michiel de Rooij bewust aan de zijde van de oppositie zitten toen de stelling passeerde dat de filmsector de mooiste sec tor is om in te werken. De Rooij maakte van zijn hart geen moordkuil door op te merken dat hij teleurge steld is dat het bij film in Nederland altijd eerst om geld gaat en dan pas om de inhoud, in plaats van andersom. De stelling dat Nederlandse filmmakers de beste filmmakers ter wereld zijn bracht LUX-direc- teur Oeds Westerhof ertoe om ook aan te schuiven bij de oppositie. Volgens hem gaf de stelling het ambitieniveau weer, maar niet de realiteit. Dat kwam hem op een lacherig boe-geroep te staan van de producenten die - vanzelfsprekend - in het kamp van de instemmers waren gaan zitten. Leuk werd het onder meer toen filmproducent San Fu Maltha - uitgesproken als altijd - te kennen gaf niets te voelen voor de verplichting om films verspreid uit te brengen ('verander de financierings wijze zodat films niet tegelijk worden gemaakt'), maar wel een voorstander te zijn van een verplicht quotum. Toen hij lachend verklaarde dat dat kwam omdat niet hij maar anderen dan werden verplicht (hij wilde er overigens de achterstand van de Nederlandse film op het gebied van de filmhuurper- centages mee aankaarten), kwam hem dat te staan op een stevige reactie van Jan-Willem Pruijssers, CEO van Dutch FilmWorks. Hij beschuldigde Maltha van communistische praktijken en zei dat de kijker volgens hem zelf moet kunnen bepalen naar welke film hij gaat. Hij voegde daar de uitsmijter aan toe dat van de 100 Nederlandse films er maar vijf goed zijn. Hoewel het merendeel van de aanwezigen waar schijnlijk niet van standpunt is veranderd door het de bat, hoefde niemand de industriemid dag onte vreden te verlaten. Er waren genoeg rake observaties gemaakt om mensen weer even aan het denken te zetten. Het is alleen wel wat jammer dat er na een middag praten, luisteren en discussiëren zo weinig concrete ideeën ter tafel zijn gekomen om de Nederlandse film te helpen door gebruik te maken van de mogelijkheden van digitale <links> Filmproducent San Fu Maltha maakte duidelijk zelf niks te willen moeten. <boven> Keynote speaker Peter Bucking ham verweet de filmsector te weinig na te denken over wat men feitelijk verkoopt. Foto's Roloff de Jeu. Naam bioscoop: Pathé Amersfoort Plaats: Amersfoort Exploitatie: Pathé theaters Theatermanager: Bart van den Boom Aantal medewerkers: 50 Open vanaf: 1 november 2012 Verwachte aantal bezoekers op jaarbasis: 500.000 Aantal zalen: 8 Aantal stoelen: 1.717 Afmetingen grootste scherm: 18 meter x 8 meter Projectoren: NEC Servers digitale cinema: DoReMi 3D: Real D Kassasoftware: Dolphin van ticket.international Stoelen van: Huizenga Group, type Jantje Bioscoopreclame: Jean Mineur Mediavision Belangrijkste merken bij het buffet: Jimmy's Pop corn, Coca-Cola, Grolsch, Ben Jerry, Douwe Egberts. Website: www.pathe.nl/bioscoop/amersfoort Facebook-pagina: Pathé Twitter-account: Pathé Het theater is onderscheidend omdat: het als eerste Pathé-theater beschikt over een ware vip-zaal, waar ruime, lederen fauteuils worden gecombineerd met een garderobe en lekkere drankjes. Dat zorgt voor de ultieme filmbeleving! De nieuwe bioscoop is boven dien gelegen aan het Eemplein. Dit plein wordt een nieuw levendig plein in het stadshart van Amersfoort met tal van mogelijkheden voor winkelen, uitgaan en cultuur. 'Dus u wilt koning worden?' 'Daarvoor zit ik hier toch?' (Sabri Saad El Hamus en Mingus Dagelet in Koning van Katoren) 'Well, there is nothing to be ashamed of.' (uit trailer Milo)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 12