Klus geklaard!
IN BEELD
HFN
Nederland
behoort
tot de
kopgroep
van landen
die kunnen
claimen
dat hun
land 100%
digitaal is.
Nederlandse bioscoopbranche na eenendertig maanden compleet gedigitaliseerd
96 bioscopen, 76 filmtheaters, 506 filmschermen, 39
miljoen euro projectkosten en een uitrol van veertien
maanden verricht door vijf internationale teams die een
projector per dag installeerden. Dat zijn slechts een paar
cijfers die het project Cinema Digitaal tot leven brachten.
Nu zit het erop en kan het echte avontuur beginnen.
Door Jeroen Huijsdens
Met de oplevering van de laatste digitale installatie
van Cinema Digitaal in Groningen op 12 september
kwam er na eenendertig maanden een einde aan de
proloog van het digitale avontuur van het Nederlandse
bioscoopbedrijf. Proloog, want het avontuur gaat tot op
zekere hoogte nu pas echt beginnen. Het is, zoals NVB-
directeur Ron Sterk zei tijdens het seminar Optimaal
Digitaaldat 2 oktober tijdens het Nederlands Film Fes
tival werd georganiseerd, aan de sector om 'de grote
successen van de digitalisering nu te gaan ontdekken.'
Van de beste kant
De proloog begon in ieder geval in februari 2009
toen Sterk, vergezeld door Raymond Walravens (van
filmtheater Rialto) en Ted Chiaradia (toenmalig film-
consulent van het Filmfonds), naar Duitsland ging om
daar kennis te nemen van een ambitieus plan om de
overgang naar digitale cinema mogelijk te maken. Je
zou kunnen zeggen dat de rest geschiedenis is, maar
dat is wellicht iets te kort door bocht.
Met Cinema Digitaal heeft de volledige Nederlandse
bioscoopsector zich in collectief opzicht echt van haar
beste kant laten zien. Tijdens de presentatie, waarmee
hij terugkeek op Cinema Digitaal, memoreerde Ron
Sterk niet alleen de positieve houding van marktleider
Pathé die erkende dat het belangrijk was voor de hele
branche dat het plan zou slagen ook al deden zij niet
mee, maar prees hij ook de rol van Sandra den Hamer
van EYE, Maarten Mulder van OCW en de Rabobank
als bankier. En natuurlijk was er de rol van de filmdis
tributeurs die - in tegenstelling tot wat NVF-directeur
Michael Lambrechtsen bij de eerste presentatie
verwachtte - ook direct de kracht en kans van het plan
erkenden (Lambrechtsen: 'dat had ik niet verwacht').
Maar natuurlijk was het niet een en al succes dat het
directeurenduo Sterk en Lambrechtsen en het team
bestaande uit projectleidster Eveline Ferwerda en logis
tiek coördinatrice Leoni Heuvelman in al die maanden
tegemoet kwam. Zo was er bijvoorbeeld de groep
van filmtheaters die juridische bijstand zocht en waren
er die bioscopen en filmtheaters die besloten dat het
verstandiger was om de overstap zelf te financieren.
Hef einde? Of
toch pas een
begin?
100%
Op 12 september 2012 kon de vlag uit en de me
dedeling de wereld in dat het Nederlands film- en
bioscoopbedrijf volledig gedigitaliseerd is. Nederland
behoort daarmee, samen met Noorwegen, Luxem
burg en Hong Kong, tot de kopgroep van landen die
kunnen claimen dat hun land 100% digitaal is. Het is
een punt dat in heel Europa waarschijnlijk pas in 2014
wordt bereikt (ter vergelijking: in Italië is pas 30% van
de filmdoeken digitaal) en wereldwijd pas in 2015.
In Noorwegen komen ondertussen de eerste onder-
zoekgegevens vrij die duidelijk maken dat vooral de
kleine bioscopen baat hebben bij de digitalisering.
Ze groeien sneller hetgeen volgens Sterk mede
wordt veroorzaakt door de goedkope virtual print fee
(vpf) die de filmdistributeurs in Noorwegen betalen.
Wellicht kan men zich in Nederland ook vasthouden
aan het bewijs uit Noorwegen dat digitalisering op
de lange termijn niet hoeft te leiden tot meer en meer
prints van dezelfde films. Bij onze Noorderburen nam
het gemiddelde aantal prints na een eerste stijging na
verloop van tijd namelijk ook weer af.
Internationaal wordt er in ieder geval met bewonde
ring gekeken naar Nederland en de wijze waarop
de branchebrede digitalisering hier van de grond is
gekomen. De verzoeken van Argentinië en Colombia
om het plan te komen toelichting zijn al binnen.
'So, this is how it ends.' (Johnny Depp als Barnabas Collins in Dark Shadows) 'k