Klus geklaard! IN BEELD HFN Nederland behoort tot de kopgroep van landen die kunnen claimen dat hun land 100% digitaal is. Nederlandse bioscoopbranche na eenendertig maanden compleet gedigitaliseerd 96 bioscopen, 76 filmtheaters, 506 filmschermen, 39 miljoen euro projectkosten en een uitrol van veertien maanden verricht door vijf internationale teams die een projector per dag installeerden. Dat zijn slechts een paar cijfers die het project Cinema Digitaal tot leven brachten. Nu zit het erop en kan het echte avontuur beginnen. Door Jeroen Huijsdens Met de oplevering van de laatste digitale installatie van Cinema Digitaal in Groningen op 12 september kwam er na eenendertig maanden een einde aan de proloog van het digitale avontuur van het Nederlandse bioscoopbedrijf. Proloog, want het avontuur gaat tot op zekere hoogte nu pas echt beginnen. Het is, zoals NVB- directeur Ron Sterk zei tijdens het seminar Optimaal Digitaaldat 2 oktober tijdens het Nederlands Film Fes tival werd georganiseerd, aan de sector om 'de grote successen van de digitalisering nu te gaan ontdekken.' Van de beste kant De proloog begon in ieder geval in februari 2009 toen Sterk, vergezeld door Raymond Walravens (van filmtheater Rialto) en Ted Chiaradia (toenmalig film- consulent van het Filmfonds), naar Duitsland ging om daar kennis te nemen van een ambitieus plan om de overgang naar digitale cinema mogelijk te maken. Je zou kunnen zeggen dat de rest geschiedenis is, maar dat is wellicht iets te kort door bocht. Met Cinema Digitaal heeft de volledige Nederlandse bioscoopsector zich in collectief opzicht echt van haar beste kant laten zien. Tijdens de presentatie, waarmee hij terugkeek op Cinema Digitaal, memoreerde Ron Sterk niet alleen de positieve houding van marktleider Pathé die erkende dat het belangrijk was voor de hele branche dat het plan zou slagen ook al deden zij niet mee, maar prees hij ook de rol van Sandra den Hamer van EYE, Maarten Mulder van OCW en de Rabobank als bankier. En natuurlijk was er de rol van de filmdis tributeurs die - in tegenstelling tot wat NVF-directeur Michael Lambrechtsen bij de eerste presentatie verwachtte - ook direct de kracht en kans van het plan erkenden (Lambrechtsen: 'dat had ik niet verwacht'). Maar natuurlijk was het niet een en al succes dat het directeurenduo Sterk en Lambrechtsen en het team bestaande uit projectleidster Eveline Ferwerda en logis tiek coördinatrice Leoni Heuvelman in al die maanden tegemoet kwam. Zo was er bijvoorbeeld de groep van filmtheaters die juridische bijstand zocht en waren er die bioscopen en filmtheaters die besloten dat het verstandiger was om de overstap zelf te financieren. Hef einde? Of toch pas een begin? 100% Op 12 september 2012 kon de vlag uit en de me dedeling de wereld in dat het Nederlands film- en bioscoopbedrijf volledig gedigitaliseerd is. Nederland behoort daarmee, samen met Noorwegen, Luxem burg en Hong Kong, tot de kopgroep van landen die kunnen claimen dat hun land 100% digitaal is. Het is een punt dat in heel Europa waarschijnlijk pas in 2014 wordt bereikt (ter vergelijking: in Italië is pas 30% van de filmdoeken digitaal) en wereldwijd pas in 2015. In Noorwegen komen ondertussen de eerste onder- zoekgegevens vrij die duidelijk maken dat vooral de kleine bioscopen baat hebben bij de digitalisering. Ze groeien sneller hetgeen volgens Sterk mede wordt veroorzaakt door de goedkope virtual print fee (vpf) die de filmdistributeurs in Noorwegen betalen. Wellicht kan men zich in Nederland ook vasthouden aan het bewijs uit Noorwegen dat digitalisering op de lange termijn niet hoeft te leiden tot meer en meer prints van dezelfde films. Bij onze Noorderburen nam het gemiddelde aantal prints na een eerste stijging na verloop van tijd namelijk ook weer af. Internationaal wordt er in ieder geval met bewonde ring gekeken naar Nederland en de wijze waarop de branchebrede digitalisering hier van de grond is gekomen. De verzoeken van Argentinië en Colombia om het plan te komen toelichting zijn al binnen. 'So, this is how it ends.' (Johnny Depp als Barnabas Collins in Dark Shadows) 'k

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 17