Expressief plaatje m MARKETING MARKETING Brilt Cole gem: 'Als de pers aandacht wil beste den aan een film gaat het hen vooral om het verhaal.' Dinand van der Wal: 'Ze kiezen altijd voor de gepo seerde foto, terwijl ze daar een beetje mooi in het licht staan te kijken.' Drieluik over marketingmiddelen in de filmindustrie: de filmstill In drie afleveringen onderzoekt Holland Film Nieuws de marketingmid delen waarmee films aan de man worden gebracht. De filmstill is in een fractie van een seconde door een fotograaf geschoten, maar dan begint het lange proces van goedkeuren. 'Het begint uit de hand te lopen, ac teurs willen er te mooi uit zien.' Door Jan van Houten Enthousiast beweegt hij zijn vinger over het papier. 'Die foto hebben ze gebruikt, en die!' Dinand van der Wal bladert door een exem plaar van Holland Film Nieuws en komt voor het eerst de poster tegen van Nono het zigzag kind. Als vakman is hij vooral te spreken over zijn foto van Isabella Rossellini als zangeres Lola Ciperola: 'Ik zag die onlangs ook in de Volkskrant staan en gelukkig niet vervelend bewerkt.' Dinand van der Wal is gerenom meerd stillsfotograaf en heeft met zijn geluidsdichte camera niet al leen op de set van Nono, maar ook op die van bijvoorbeeld De geluk kige huisvrouw en Nachtrit gestaan. Door zijn werk kan een distribu teur mooi filmbeeld leveren aan kranten, websites of magazines, maar ook gebruiken om potentiële promotiepartners warm te krijgen voor een nieuwe bioscoopfilm. Keuze genoeg, aldus Van der Wal. 'Vroeger in het analoge tijdperk schoot ik vijf rolletjes vol, nu maak ik achthonderd foto's per dag.' Door het digitale tijdperk is het aanbod van filmstills per film enorm toege nomen, dus ook de keuze voor de producent en de distributeur. Britt Colegem heeft haar sporen verdiend als marketing- en publici- teitsmanager bij Independent Films en was onder meer verantwoorde lijk voor de campagnes van Loften Cooische vrouwen. Per film heeft ze uiteindelijk tien tot twaalf goede beelden nodig. 'Een beeld zal voor journalisten niet leading zijn om over een film te gaan schrijven. Belangrijker voor hen is het genre, het verhaal en wie de regisseur is, maar als ze over een film schrijven, wordt er negen van de tien keer wel beeld bij geplaatst, al is het wel vaak dezelfde still. Dat beeld moet dan wel aansprekend zijn. Door die aandacht gaan mensen op zoek naar bewegend beeld. De sterkste en belangrijkste marketing- tools zijn uiteindelijk toch de trailers en de televisiespots, daar gaat het grootste gedeelte van het budget naartoe.' Cadeautje Als Van der Wal op locatie is, voelt hij zich een wezenlijk onderdeel van de filmploeg. Colegem kan dat bevestigen. 'De stillsfotograaf staat weliswaar onderaan in de hiërar chie, maar is vaak wel degene die het moneyshot levert. Fotograaf Jaap Vrenegoor was aanwezig op de set van Alles is liefde en maakte een foto van Carice van Houten verpakt als cadeautje in de armen van Jeroen Spitzenbergen. Die foto had hij niet van tevoren bedacht, maar heeft het beeld van de film bepaald. Soms leidt het een tot het ander.' 'De producent huurt mij per dag in', zegt Van der Wal. 'Er zijn produ centen die op de Amerikaanse manier werken en de gehele draaiperiode een stillsfotograaf op de set willen hebben, maar dat is een uitzondering. Voor het geld dat ik vraag, kun je een extra belichter inhuren.' Maar als Van der Wal er toch is, dan maakt hij zich meer dan nuttig. Foto Isabella Rossellini: Dinand van der Wal. Foto Dinand van der Wal: Martine Bastings. 'Voor de film Terug naar de kust uit 2009 draaiden ze een nachtshot in de duinen. Linda de Mol was net gevlucht en rende door de bosjes. Ze zag er niet bepaald op haar mooist uit, dus die foto's waren niet geschikt als publiciteitsfoto. Maar die nacht heb ik voor de poster het mooi uitgelichte huis vanuit alle hoeken op de foto gezet.' Screenshots Volgens Colegem zou het ideaal zijn om bij grote Nederlandse pro ducties continue een stillsfotograaf ter beschikking te hebben, maar zij weet ook dat het er budgettair niet altijd in zit. 'Een fotograaf wordt dan maar op bepaalde dagen uitgenodigd, als bijvoorbeeld de belangrijkste acteurs aanwezig zijn. Maar dan loopje de kans om wat te missen. Ik heb wel eens bij een kleinere productie een scène gezien waar ik graag een foto van had willen hebben. Met de digitale techniek is het wel gemak kelijker geworden om screenshots te maken, maar dat kan pas in een later stadium in de productie, na het moment van de kleurcorrectie.' Van der Wal ziet ook dat deze methode steeds meer wordt toegepast. 'Je kunt hele goede beelden halen uit die prachtige Arri-camera's waar iedereen in Ne derland tegenwoordig mee draait. Dan krijgt de dapper bader de opdracht om enkele screenshots te halen uit de opnamen van die dag. Maar dat gaat mis als de acteurs bewegen of hard rennen. Door de lange sluitertijd worden de beelden te onscherp.' Van der Wal voelt zich overigens niet bedreigd door de digitale ontwikkeling. 'Dan kan ik andere dingen doen. Bovendien gebeurde dit vroeger op 35mm of lómm ook. De editor ging dan zoeken naar het juiste shot en het beeldje werd gescand. Het gaat nu alleen veel sneller en gemak kelijker.' Litteken Wat volgens Van der Wal ech ter wel vertragend werkt, is de houding van de mensen die aan de voorkant van de camera hun werk doen. 'In principe kan ik de beelden dezelfde avond klaar hebben voor publicatie, maar de acteurs doen moeilijk. Ze willen allemaal zeggenschap over welke foto's wel of niet gebruikt mogen worden. Het begint uit de hand te lopen. Acteurs willen er te mooi uit zien. Je ziet het vooral bij de jongere generatie. Ik ken een wat oudere, prachtige actrice, maar zij heeft ooit een zwaar ongeluk gehad dat een groot litteken op haar gezicht heeft achtergelaten. Daarmee wil ze niet in de publi citeit. Dat vind ik terecht. Maar een andere actrice die ik ken wil bijvoorbeeld dat haar haar altijd over haar voorhoofd hangt en netjes zit. Terwijl ze een prachtig voorhoofd heeft. Waar heb je het dan over?' Britt Colegem merkt het ook 'Er gaat een lange tijd overheen om alle foto's te clearen. Dat komt omdat in Nederland steeds meer acteurs eerder in hun carrière een professioneel management in de arm nemen. Dat remt ons af, want het is een gigantisch uitzoekwerk. Als op een foto acht verschil lende acteurs staan, moet de foto langs acht verschil lende mana gers die hun fiat moeten geven. Ik begrijp het overigens wel uit het perspectief van de acteur. Regelmatig zie ik foto's gepubliceerd worden waarvan ik zelf al denk dat hij daar niet gelukkiger van wordt.' Expressie Van der Wal vindt het voorna melijk jammer. 'Als ik fotografeer tijdens het filmen, kunnen acteurs soms expressies op hun gezicht hebben die ze eigenlijk niet willen laten zien maar wel van wezenlijk belang zijn voor de film. Vervol gens laat ik ze dan poseren in exact dezelfde setting en standpunt en leg hen dan de twee foto's voor. Dan kiezen ze altijd voor de gepo seerde, terwijl ze daar een beetje mooi in het licht staan te kijken.' 'Dat is ook de reden dat ik zoveel foto's op een dag maak', vervolgt Van der Wal. 'Acteurs keuren heel veel af, maar dan vergeten ze dat vaak in hun contract staat dat ze toch een bepaald percentage moeten goedkeuren. Dan kiezen ze toch voor de foto's waar ze zelf het beste op uitkomen en dat zijn niet noodzakelijkerwijs de meest artis tieke exemplaren of de beste foto's voor publiciteitsdoeleinden.' Voor Ik omhels je met 1000 armen maakte Dinand van der Wal enkele naaktfoto's van Carice van Houten. 'Die wilde ze absoluut niet in de openbaarheid hebben, dus die heb ik naar de digitale jachtvelden gestuurd. Dat respecteer ik. Maar als iemand heel mooi kijkt en die expressie typeert de scène, dan vind ik het flauw om die foto te wei geren omdat je er niet op je mooist uitziet. Dan vind ik het de taak van de producent of de regisseur, die voor hun film moeten vechten, om met de acteur te gaan praten om toch toestemming te geven. Als je acteur bent, moet je er vrede mee hebben dat je er niet altijd op staat zoals je zou willen, met al je rimpels en emoties.' In een reactie laat Vanessa Henne- man van Henneman Agency (onder andere Daan Schuurmans, Angela Schijf en Bracha van Doesburgh) weten dat het gros van de acteurs geen probleem heeft met stills en dat alleen de topacteurs er wat van willen vinden. Vaak krijgen zij de foto's ook heel laat toegestuurd, maar dan staat er in het contract dat ze binnen vierentwintig uur moeten reageren. Alleen als het gaat over covers en fotoshoots voor bladen, dan vindt Henneman het logisch dat iedereen tevreden moet zijn. 'I process these photos as if they were my own.' (Robin Williams in One Hour Photo) 'Maybe l'll take a photograph to remind myself.' (Guy Pearce in Memento)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 25