Verschuivingen in het bioscoopbezoek HFN ONDERZOEK Jaarlijkse Bioscoopmonitor biedt inzicht in bioscoopbezoeker Meten is weten. En zonder kennis van de cijfers en de onderzoeken die aan bioscoop- en filmtheaterbezoek ten grondslag liggen, is het vaak tasten in het duister. Dit artikel beschrijft in vogelvlucht de belangrijkste onderzoeksresultaten van de Bioscoopmonitor 2011- 2012. De 55-plus ser neemt inmiddels 20% van alle ver kochte bios cooptickets voor zijn rekening. ES Door Dimitri Lahaut Evenals in voorafgaande jaren was iets meer dan de helft van alle Nederlanders in 2011 een bioscoop bezoeker (54%). Het bijzondere is dat bioscoopbezoek, in tegenstelling tot veel andere vormen van cultuur, tot het vrijetijdsrepertoire van veel verschillende mensen hoort. Zowel hoge als lage inkomens, mannen als vrouwen, jong als oud als hoog- en laagopgeleiden bezoeken de bioscoop. Maar niet iedereen gaat, of gaat evenveel. Het bioscoopbe zoek blijft het meest populair onder jongeren en is dat wat minder onder ouderen. Hiermee lijkt leeftijd een van de belangrijkste verklarende factoren te zijn of iemand wel of niet en regelmatig of onregelmatig naar een bioscoop gaat. Het betekent overigens niet dat de jongeren dus dé grootste doelgroep vormen. Als de marktaandelen onder de loep worden genomen, dan blijkt maar liefst een kwart van de verkochte bioscooptickets voor rekening te komen van de 40-54 jarigen. Er is interessant genoeg ook sprake van een nieuwe doelgroep: de 55-plusser. In 2011 gingen er 150.000 meer 55-plussers naar de bioscoop dan in 2010. Inmiddels nemen zij 20% van alle verkochte bioscooptickets voor hun rekening. Door vergrijzing en stijgende welvaart en vitaliteit onder ouderen zal het aandeel van ouderen in de bioscoop verder toenemen. Jeugd en familie Zorgelijk is dat in 2011 een minder groot percentage van 16-17-jarigen een bioscoop bezocht. In 2010 was 88% in deze leeftijdscategorie nog een bioscoopbezoeker, in 2011 was dit geslonken naar 64%. Dat is vergelijkbaar met Amerika waar de 12-17-jarigen 20% minder vaak naar een bioscoop gaan*. Mogelijk bereikt de bioscoop jongeren min der goed dan vroeger, of hebben jongeren alternatieve vrijetijdsbeste- dingsmogelijkheden. In de volgen de Bioscoopmonitor zal dan ook Bereik Nederlandse bioscopen en filmtheaters per leeftijdscategorie In 2011 meer aandacht worden besteed aan de doelgroep jongeren. Bioscoopexploitanten geven het aan: families zijn voor de bioscoop sector een erg belangrijke doel groep. CBS-statistieken ondersteu nen dit: in 2011 telde Nederland maar liefst 905.000 huishoudens waarvan het jongste kind tussen de drie en twaalf jaar is. Hun koop kracht is in de afgelopen tien jaar telkens toegenomen. Daar staat wel tegenover dat de vrije tijd van ouders met thuiswonende kinderen is gedaald van 47 uur per week in 1975 naar 38 uur in 2005 (SCP). Dat is echter niet ten koste gegaan van de uithuizige vrijetijdsbesteding. Bioscoopprofielen vormgegeven Het is van belang om te weten of er verschuivingen zijn in de bezoe- kersgroepen in de bioscoop, maar het is ook verstandig om duidelijk omschreven profielen van bezoe kers te hebben. Het onderzoeks bureau Experian heeft geholpen deze profielen vorm te geven. Door onderzoekgegevens van dit bureau te koppelen aan eigen onderzoek van de Stichting Filmonderzoek zijn verschillende belangrijke doelgroe pen in beeld gekomen. Een van die doelgroepen is 'kind en carrière'. Hoewel deze groep gekenmerkt wordt door een druk leven, nemen de mensen die er deel van uitma ken ook de tijd voor uitstapjes en is de aanschaf van luxe artikelen belangrijk voor hen. Bioscoopbe zoek past ook bij dit profiel. Het is een perfect uitstapje om met het hele gezin quality-time door te bren gen. Van de bioscoopbezoekers uit deze groep gaat ongeveer een derde frequent naar de bioscoop. De favoriete filmgenres van deze groep zijn actie en avontuur. Het filmtheater wordt gemiddeld vaak bezocht door leden van deze groep (de ouders). De wijken waar de Ah, youth is wasted on the wrong people.' (Dick Elliot in It's a Wonderful Life)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 28