m ONDERZOEK HFN ...vergelijk baar met Amerika waarde 1217 jari gen 20% minder vaak naar een bios coop gaan. groep 'kind en carrière' zich vestigt, liggen in gemeenten als Pijnacker- Nootdorp, Houten, Lansingerland, Barendrecht en Albrandswaard. De huishoudens in deze groep maken bijna 8% van het totaal aan de Nederlandse huishoudens uit. Voor filmtheaters is de doelgroep 'goed stadsleven' belangrijk. De mensen in deze groep gaan van alle huishoudens het meest naar een filmtheater. Dit doen ze vooral met hun partner of echtgenoot, maar ook met vrienden. Ze hebben het vrije leven. Ze wonen in een fijn appartement in het centrum van de grote(re) steden en hebben alle voorzieningen op een steenworp afstand: de bioscoop, winkels en gezellige cafés. Sommigen studeren nog (deeltijd), anderen zijn juist druk met hun werk. Zij timmeren stevig aan de weg, hebben al een mooie carrière opgebouwd of hebben deze in het vooruitzicht. Dit zijn slechts twee voorbeelden van profielen, die in de Bioscoop monitor staan. Alle doelgroepen worden in het rapport uitgebreid beschreven. Filmtheaterbezoekers uitgelicht Het marktaandeel van de verkochte filmtheaterkaartjes is van 3% in 1995 langzaam opgelopen tot ruim 6% in 2011Het gaat inmiddels om bijna twee miljoen filmbezoeken. Dus is het f ilmtheaterbezoek de moeite waard nader te onderzoe ken met behulp van CBS-statistieken. Hoewel deze statistieken uit eind 2007 stammen, zijn ze nog steeds bruikbaar om de filmtheaterbezoe ker te profileren. Wat direct opvalt als de statistieken met acht jaar geleden worden ver geleken, is dat de groep incidentele filmtheaterbezoekers in de loop der jaren is toegenomen. Dit betekent dat het filmtheater niet meer alleen wordt bezocht door een harde kern (de participanten), maar in toene mende mate door een gemêleerd publiek (de passanten). De gemid delde leeftijd van filmtheaterbezoe kers is gestegen van vierendertig Marktaandeel per leeftijdscategorie in 2011 16-17 18-23 24-29 30-39 40-54 55-64 65+ Bron: CentERdata jaar in 1999 naar veertig jaar in 2007. Het filmtheaterbezoek is voornamelijk populair onder stede lingen. Zij gaan frequent naar een filmtheater. Bioscoopbezoekers op het internet Veel bedrijven en organisaties investeren in toenemende mate in hun aanwezigheid op het internet door veel geld te besteden aan online marketing en zoekmachine optimalisatie (SEO). Dit geldt even eens voor de Nederlandse film- en bioscoopbranche. Om inzicht te verwerven in het surfgedrag van Nederlanders op het gebied van film en bioscoop, heeft de Stichting Filmonderzoek een eerste oriënterende studie uitgevoerd. Hiervoor is samenwerking gezocht met Wakoopa. Dit bedrijf is gespe cialiseerd in het analyseren van surfgedrag van Nederlanders. Voor alle bioscoopketens geldt dat Google het meest wordt geraad pleegd voor bioscoopinformatie. Dat gebeurt vaak vóór het bezoek aan de website van de bioscoop zelf. Daarna gebruikt men vaak de social media, waarmee duidelijk wordt dat het belangrijk is om goed vertegenwoordigd te zijn op deze media. Het grootste deel van de websitebezoekers bezocht ook een andere website met informatie over films (62%). De helft van deze bezoekers kijkt wel eens online een filmtrailer (al dan niet op de website van de bioscoop). Het grootste deel van de bezoekers bleef drie a tien minuten op de website (31 30% bleef slechts tot een minuut op de website. 10% van de bezoekers bezocht een van de websites langer dan tien minuten. De Bioscoopmonitor 2011-2012, een jaarlijks terugkerend rapporta ge bestaande uit verschillende deel onderzoeken die worden uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploi tanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF), werd afgelopen juli opge leverd. Een digitaal exemplaar en extra informatie is op te vragen via info@filmonderzoek.nl Dimitri Lahaut is marktonderzoeker bij Filmonderzoek MPAA, Theatrical Market Statistics 2011 'Excuse me! I have a senior citizen with me!' (Julie Waters als Rosie in Mamma Mia!)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 29