Filmpaus maakt plaats HFN IN THE PICTURE 'We zijn de kleinste van de groten, de grootste van de kleintjes. IQ Directeur Henk Camping vertrekt bij filmtheater 't Hoogt Het vertrek van Henk Camping per 1 januari bij filmthea ter 't Hoogt is het einde van een tijdperk. Meer dan dertig jaar was Camping verbonden aan de karakteristieke bioscoop in Utrecht. Maar het is nu mooi geweest: hij wil plaats maken voor een nieuwe generatie. 'Het is een emo tioneel, maar heel rationeel besluit om nu te stoppen.' Door Robbert Blokland Nee hoor. Gebrek aan passie voor het prachtige me dium film is allesbehalve de reden van zijn vertrek als boegbeeld van 't Hoog; zoveel wordt al snel duidelijk tijdens een gesprek met het Utrechtse icoon. Noem een titel, een regisseur of een naam uit de Nederlandse filmwereld en er rollen minimaal een handvol anekdo tes, herinneringen of observaties uit zijn mond. Maar het is uiteindelijk beter voor 't Hoogt en dat is het belangrijkste, beklemtoont hij. 'Na meer dan vijftien jaar praten en denken zit er eindelijk schot in de herhuis vesting van het theater. Er komt een prachtig nieuw ge bouw waarin de Centrale Bibliotheek en onze filmzalen worden verenigd.' Camping heeft genoeg ideeën over dit hippe artplex en hoe het project precies moet wor den vormgegeven. 'Maar als alles goed gaat, opent de nieuwe vestiging over zes jaar pas zijn deuren. Dan ben ik bijna 70: ik denk dat het goed is tijdig een stap terug te doen. Friederike (Weisner; redactie), de nieuwe directeur, mag in mijn plaats de komende jaren vol vuur gaan trekken en sleuren om er iets prachtigs van te maken. Het was een emotioneel, maar heel rationeel en vooral goed besluit.' Idealistisch En oké, erkent hij na wat aandrin gen, de voormalige directeur van 't Hoogt wordt eigenlijk ook wel droevig van de huidige tijd. 'En dan gaat het niet alleen om de bezuinigingen op cultuur, hoewel ik dolblij ben dat die nare Halbe Zijlstra die portefeuille niet meer heeft', erkent hij. Maar Camping is ook van een idealistische generatie die daadwerkelijk gelooft in de stichtelijke taak van filmhuizen. 'Ik vind het verschrikkelijk als produc ties die iedereen de hemel in prijst nauwelijks bezoekers trekken. Ik wil zon titel dan toch een paar weken een kans gun nen, zelfs al is dat commercieel misschien niet de juiste keuze, ledere film kan zijn doelgroep vinden, al moet je soms als filmtheater wel een handje helpen. Maar dat zijn principes waarvoor anno 2012 nog maar heel weinig voedingsbodem te vinden is.' Laurence van Jeweetwel Hoe anders was dat begin jaren zeventig, toen Cam ping na het afronden van zijn studie aan de Sociale Academie ('je schreef je in en kon vier jaar later terug komen om een papiertje te halen') aan de wieg stond van Het Vrije Circuit, dat het monopolie van de Neder landse Bioscoopbond (de latere NFC) probeerde open te breken. Een opstandige, jonge generatie cinefielen opende in Utrecht 't Hoogt), Rotterdam (De Lantaren) en Den Haag nieuwe theaters die films vertoonden van alternatieve distributeurs die zich vooral richtten op niet-mainstream titels. 'In de jaren zestig mocht je als filmliga alleen maar ti tels van de grote distributeurs in besloten kring draaien als je er geen reclame voor maakte', legt de Utrechtse theaterbaas uit. 'We organiseerden dan bijvoorbeeld een avondje waarop Laurence van Jeweetwel werd gedraaid: het was een doodzonde om de echte naam te noemen.' In deze situatie kwam echter veran dering toen de leden van de NBB merkten dat met de titels uit het al ternatieve circuit, waar bijvoorbeeld de films van Fassbinder onder vielen, ook geld te verdienen viel. Langzaam werden de barrières geslecht en sloot de Associatie van Nederlandse Filmtheaters - zoals Het Vrije Circuit inmiddels heette - zich toch aan bij de NBB/NFC. Rijpheid De filmtheaters bleven zich goed van hun taak kwijten, vertelt Cam ping niet zonder trots. 'Natuurlijk weetje dat de doelgroep voor iets als Faust wan Sokurow beperkt is', erkent hij. 'Het potentiële publiek moet wel over een zekere rijpheid beschikken om zich open te willen stellen voor de wat lastigere films. Maar dat vind ik niet erg. Dat gold drie eeuwen terug ook voor Faust van Goethe.' Binnen die restrictie 'Big things have small beginnings, Sir.' (Claude Rains als Mr. Dryden in Lawrence of Arabia)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 12