Op locatie IN THE PICTURE/OP LOCATIE Ik vind het verschrik kelijk als produc ties die iedereen de hemel in prijst nauwelijks bezoekers trekken/ HFN doet 't Hoogt er echter alles aan om publiek te vinden voor bepaalde lastiger titels. 'Wij hebben als kleinere theaters in de jaren tachtig de Chinese film in Neder land geïntroduceerd', noemt hij als voorbeeld. 'Het publiek heeft er lang moeite mee gehad om die films te vinden. En dat is begrijpelijk, omdat we hier totaal niet gewend waren aan die taal en die beeldtaal. Maar uiteindelijke heeft bijvoorbeeld Raise the Red Lantern het met 150.000 bezoekers heel goed gedaan.' Stad van compromissen Dit succes staat helaas in schril contrast met de huidige bioscoopsituatie in Utrecht. In de Domstad vond, als enige van de vier grote steden, de afgelopen decennia nauwelijks enige bioscoopinnovatie plaats. Camping zucht en valt echt even stil als hem naar de reden wordt gevraagd. 'We zijn een lastige stad', probeert hij uit te leggen. 'We zijn de kleinste van de groten, de grootste van de kleintjes. We durven geen plannen te maken, niet verder vooruit te denken.' En dat terwijl juist Utrecht staat te springen om moderne, nieuwe zalen. 'Geen enkele bioscoop in de stad zit in een gebouw dat oorspronkelijk voor het vertonen van films was bedoeld. Het zijn allemaal compromissen, dichtgetimmerde bal kons, inbouwzaaltjes.' De nieuwbouwplannen van 't Hoogt werden de afgelo pen jaren onder meer gefrustreerd door Jos Stelling, die ondertussen wel zijn Louis Hartlooper Complex opende. 'Ik wil niet allemaal oude koeien uit de sloot halen, daar is genoeg over gezegd', vindt Camping oprecht. 'Maar ook het LHC is een verbouwd politiebureau. Niet de innovatieve bioscoop waar het publiek anno 2012 om schreeuwt. Utrecht was vroeger de vierde f ilmstad van Nederland: we zijn ingehaald door Eindhoven, Den Bosch, Groningen en Tilburg. Omdat daar prachtige, goed geoutilleerde multiplexen zijn gebouwd. In deze branche bepaalt het aanbod de vraag.' Bioscoopdier De bijna gepensioneerde Utrechtse filmpaus maakt de opening van het nieuwe 't Hoogt in 2018 vast nog wel mee, maar niet meer als directeur. Op 1 januari 2013 neemt hij ook afscheid van zijn theater als program meur. Zijn bestuursfunctie bij Europa Cinemas, waar hij in de jaren tachtig medeoprichter van was, houdt Camping voorlopig nog aan. 'Ik blijf een bioscoopdier en heb mij altijd wel thuis gevoeld in die politieke hoek van de cultuursector', zegt hij. 'De ontwikkelingen gaan zo snel. Wat betekent de digitalisering bijvoorbeeld voor de uitbreng van Europese films in de bioscoop? Moet bioscoop überhaupt het eerste window van een release blijven? Met welke verdienmodellen kan de branche toch overleven? Ik denk dat ik met mijn veertig jaar ervaring nog best iets zinvols aan die discussies zal bijdragen.' JT Vlaardingen dreunt er op los Als Bilbo Baggins in The Hobbit: An Unexpected Jour- ney wordt overvallen door de regen, dan krijgen be zoekers van JT in Vlaardingen de neiging om een pa raplu te openen. De nieuwe film van Peter Jackson is een van de eerste die is geoptimaliseerd voor Dolby At- mos, het nieuwe paradepaardje van geluidsreus Dolby. De Nederlandse primeur van Dolby Atmos is voor de nieuwe vestiging van Jogchem's Theaters die op 19 de cember wordt geopend in het voormalige V&D-pand aan het Veerplein in Vlaardingen. Dolby Atmos is de volgende stap in de strijd om de consument de bios coop in te krijgen. Het geluid wordt in 128 verschillende audiokanalen weergegeven via 64 speakers. Die zijn Henk Camping. Foto llona van Gene/eren Stort. door de hele zaal geinsTaiieer Daardoor is het geluid van regen, overvliegende helikopter zeer nauwkeurig te plaatsen. In het nieuwe JT Vlaardingen is Dolby Atmos aanwezig in de grootste zaal die is voorzien van ruim driehonderd stoelen waaronder de beweegbare D-BOX-stoelen en een megascherm van drieëntwintig meter breed. In de cabine staan twee projectoren die samen voor een per fect (3D-)beeld moeten zorgen. JT noemt het de XD Experience en spreekt van 'de meest ultieme filmbele- ving in Europa'. Lelystad huilt, Lelystad lacht Utopolis heeft de huur opgezegd van het pand in Lely stad. Men wilde wel investeren in de vernieuwing van zalen, maar wilde dan wel een huurkorting van de ge meente. Die weigerde, dus komt het pand in de Du kaatpassage per februari leeg te staan. Onafhankelijk van deze ontwikkeling is theater- en congrescentrum Agora in Lelystad van plan om ook films te gaan ver tonen. Directeur Jan Gras van het Agora theater ziet film als een manier om de drempel naar het theater te verlagen. Hij hoopt mensen te trekken die normaal nooit zouden langskomen. Agora gaat zo'n vijf films per week vertonen, verdeeld over drie zalen. De ge meente verstrekt een lening van 220.000 euro voor de aanschaf van apparatuur. 'Als je een rijke man trouwt, zul je alleen maar zijn concubine zijn.' (Weimin- Ding als moeder in Raise the Red Lantern)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 13