Nieuwe aanpak van oude titels nodig ACHTER DE SCHERMEN En verto ning op Blu-ray? yZo min mogelijk!' Einde 35mm-tijdperk vraagt plan van aanpak back catalogue Met de komst van de digitale projectoren, is 35mm-ver- toning in rap tempo verdwenen. Maar wat gebeurt er met de analoge, oudere films in de back catalogue van distributeurs? Het gros vindt digitalisering commercieel niet interessant. Distributeurs die wel willen, hikken te gen de kosten aan. Worden vergeten klassiekers straks nog wel gedraaid in de filmzaal? Door A/ice Scheiuit Filmprogrammeurs trakteren hun publiek graag regel matig op oude pareltjes. Vaak in het teken van een retrospectief of event. Grote kans dat we die minder op het doek zien, nu celluloid niet meer wordt vertoond en de distributeurs niet happig zijn op het digitaliseren ervan. Voor commerciële distributeurs loont het niet. Jean Heijl, hoofd van Just Film Distribution: 'Al onze 35mm-films bewaar ik tot in de eeuwigheid. Zolang er analoge projectoren zijn, kan ik ze blijven draaien.' Een kwestie van plussen en minnen, zegt Peter Outshoorn, salesmanager bij A-Film: 'Vaak worden klassiekers op Blu-ray vertoond. Digitalisering is bij ons niet top of mind. Wij hebben geen archieffunctie. Wij kijken naar wat de film oplevert en naar de opslagkosten.' Arbeidsintensief Bij het Baarnse filmtheater De Speeldoos verlangen ze niet terug naar de analoge projector. Programmeur Ingrid Donsu: 'Sommige mensen vinden het oude beeld mooier en warmer. Oké, het was een mooie tijd. Maar ik vind de digitalisering een vooruitgang en ben optimistisch. Ze laten de 35mm echt niet verstoffen. Er komt een oplossing. Maar welke? Ja, dat weten we nog niet.' In Den Haag staat de analoge projector er nog wel. 'Godzijdank', zegt programmeur Leendert de Jong van Filmhuis Den Haag. 'Niet voor de kwaliteit hoor, want die was bij 35mm ook niet altijd glorieus. Maar voor een Antonioni-retrospectief blijf je toch afhankelijk van 35mm. Ook Hollywood Blondes, dat wij in zestien theaters uitbrachten, hadden we fifty fifty op DCP en 35mm.' Oudere films vertonen, was en blijft sowieso lastig en kostbaar, stelt De Jong. 'Het is een hele kunst om ze hier te krijgen. Het is ontzet tend arbeidsintensief. Vooral de rechtenkwestie is een ramp.' En vertoning op Blu-ray? 'Zo min mogelijk!' beleert hij streng, 'Heb geduld, uiteindelijk komt het wel uit op DCP.' Arthouse Babette Wijntjes, salesmanager van arthousedistribu- teur Cinemien, maakt zich wel zorgen. 'Wij maken The Wizard of Oz. andere afwegingen dan commerciële distributeurs. Het behoud van nichefilms als Bertolucci's Conformista, is belangrijk voor een brede filmcultuur. Door de digitali sering gaan filmtheaters toch al minder arthouse pro grammeren, omdat ze de filmhits nu wel snel kunnen krijgen. Maar het publiek van eigenwijze cinefielen wil films met een eigen signatuur. In Frankrijk digitaliseren ze nu wel alle klassiekers. Laatst werden alle Godard films gerereleased. Enorm goed bezocht. Maar ja, daar hebben ze een heel andere filmcultuur.' Nederland blijft gelukkig niet helemaal achter. EYE bracht met Frank de Neeve van Cineserver enige tijd geleden films als The Wizard of Oz opnieuw uit. René Wolf, hoofd acquisitie en programmeur van EYE: 'Door de vpf per screening was dat destijds niet lucratief, maar nu broeden wij op nieuwe mogelijkheden. Bij voorbeeld door het meer als een circuit op te zetten en niet als een release.' Dalende kosten Cinemien is nog niet bezig met digitaliseren. Wijntjes: 'Klopt, de kosten zijn nog te hoog. Ik zat in een werk groep van arthousedistributeurs om te inventariseren wat het ons gezamenlijk kost. Daar is nog niks mee gedaan. Zijn we nu wel blij mee, want ondertussen is het veel goedkoper geworden.' Wijntjes gaat binnen kort uitrekenen welke investering Cinemien aangaat. 'Van onze catalogus van 500 titels, worden sommigen maar eens in de vijfjaar gehuurd. Grotere titels zoals Festen veel vaker. Wij gaan alleen de top twintig d vijftig digitaliseren. De rest verdwijnt naar dvd.' De professionals verwachten dat een oplossing zich wel aandient. Wijntjes: 'Er begint een markt voor te komen. Maar op dit moment is iedereen nog zoeken de.' René Wolf beaamt dat er veel nieuwe initiatieven worden ontwikkeld. 'Door Europe's Finest bijvoorbeeld, een non-profit initiatief dat films digitaal beschikbaar wil stellen', aldus Wolf. 'We'll see, kid. We'll see what they can do and we'll see what we can do.' (Frank Sinatra als Bennett Marco in The Manchurian Candidate)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 17