Digital disaster COLUMN 'Het leven is niet digitaal. Het zit meestal vol krassen en strepen/ Dirk van de cinema Ring, Ring, Ring. Zij: Digital Dreams Facilities, good mooooorning! How can I heeeeelp you? Ik: Listen darling, that digital link which I need for my exhibitors, the log in and the key facility measurement credentials do not work. They can not open it. Zij: So sooooorry to hear that Sir. Did you try the Iden tification Key already? And did you ask your exhibs to upgrade their Java application in order to clear the identification process? If they use Mac we should install the applicable supportive devices, as you may know. Ik: What the fuck are you talking about? They need to see the film and they need to see it now! Zij: No neeeeed to get excited Sir! We will provide the KDM on Cinema Secure as soon as we are informed about the ETA. Do you happen to know if the neces- sary bandwith data are processed through the integra- ted procedure which can be found, ofcourse step by step, in your manual from page 3 to page 3.434 on the website? Also please remember to provide KDM details to our IP protocol database for further reference and formatting. Ik: Your fucking cunt! I don't understand you! I need to screen that film for my exhibitors NOW! You are dicking like Brugman! You are throwing away the child with the bathwater! What the fuck, I have never eaten it so salt! Zij: Due to your language, Sir! We will have no other option formally than to disconnect the link and the KDM will be retransferred to the global EGC until you calm down. Goodbye! Tuuut tuut tuut... Ring, ring, ring Ik: En, wat vond je van de film? Ik heb de link speciaal voor 345 minuten real time via Gnema 1 Secure voor je geregeld! Lachen hè, die film? Hij: Nou, gaat wel. Ben er aan begonnen toen ik het braaksel van onze hond net had opgeruimd. En daarna zat Jonasje met zijn hoofdje tussen de spijlen van de trap, dus toen we die spijlen hadden wegge zaagd kon ik weer verder kijken op de... Ik: Ja, ja, Jonasje. Wat erg toch met dat hoofdje. Maar lachen toch hè? Heerlijke film. En wat vond je van die knetterende scheet? Toen ik de film zag in een volle zaal in LA, nou ik zweer het je, die zaal kwam niet meer bij hoor. Piesten in hun broek van het lachen! Tsjonge jonge, wat een LOL hadden we met zijn allen! Hij: Ja weetje, die scheet kwam niet echt uit de verf op de iPad. Het geluid stond nogal stilletjes. En ik moest Jonasje toch in de gaten houden. Een trauma Dirk de Lille. hoor voor dat kind... Ik: Trauma, ja, ja, maar die laatste twintig minuten. La chen, gieren, brullen in sneltreinvaart toch? Man, man, die zaal kwam niet meer bij. Ik zweer het je. Hij: Ja, die heb ik ergens nog wel gezien geloof ik, want toen het ziekenhuis belde dat mijn schoonmoeder was overleden was ik er niet helemaal meer bij met mijn hoofd. Snap je? Ik: Nog gecondoleerd. Dus samenvattend: je hebt niet echt gelachen? Hij: Nee, niet echt nee. Ik weet nog niet of we dit gaan programmeren hoor. Misschien dat mijn schoonmoeder hem leuk zou hebben gevonden, maar ja, die had geen iPad. Er was eens een tijd, jongens en meisjes, dat exploi tanten met zijn allen tijdens de beruchte NFC Contact dagen in een zaal gingen zitten - meestal het Grand Théatre in Amersfoort - terwijl de zes bobijnen van een heerlijk vers ruikende 35mm-print door een spoedkoe- rier vanaf Schiphol-Oost net op tijd waren afgeleverd en we met zijn allen een film keken zoals een film gezien moet worden: in de duisternis, met honderden emoties samen, alleen en toch verbonden. Het was een tijd dat de ree (real cinema experience) nog niet was verdrongen door de vpf (virtual print fee). Maar zelfs de bijdrage van de distributeurs is, zoals het woord het zegt, virtueel geworden (zie het woordenboek, 'virtueel: ogenschijnljik; als tegenstelling tot werkelijk of absoluut.' Dus wij distributeurs betalen vanaf heden een ogen schijnlijke, maar geen werkelijke bijdrage. Deal? Toegegeven, ik was de eerste distributeur die bij de lunch op de NFC Contactdagen de glaasjes melk ver ving door fikse bellen chardonnay en die juist daarom tijdens de middagscreening opvallend veel positieve re acties kreeg. De rar (reality alcohol response) scoorde erg hoog die dagen. Van vpf was nog geen sprake. Laat ik eindigen met een opwekkende kerstgedachte: het leven is niet digitaal! Het zit meestal vol krassen en strepen. Kleine onderbrekingen in de ratelende projector. Het leven is flikkerend, hortend en amechtig. Filmpellicule zat barstensvol rimpels en vlekjes. Niets is zo oorspronkelijk als een oude 35mm-print van Some Like it Hotóe ik ooit, twintig jaar na de release, in de wijkcinema zag. En waarbij elke operateur, door de jaren heen, zijn beeldjes had weggesneden en veilig opgeborgen. Het schokkerige van die overgangen, het artisanale van dat celluloid. Dat is Cinema! Niet dat schijnheilige, overtrokken, altijd perfect geplamuurde en valselijk gebeitste beeld wat nu over onze ogen heen wordt gestort. Perfect bestaat niet. Illusie wel. 'It's a fucking disaster!' (Vincent Cassel als Thomas Leroy in Black Swan)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 23