Mijntje wipt over naar het witte doek HFN NL in aantocht IN PRODUCTIE IN PRODUCTIE NL IN AANTOCHT Perk: 'Natuurlijk richt het verhaal zich pri mair op de allerklein sten... Er is in de bioscoop eigenlijk helemaal niets voor deze doel groep.' Ej The making of Nijntje de film Bijna zestig jaar en 85 miljoen verkochte boekjes na de eerste Nijntje- tekening maakt het beroemde Hollandse konijntje begin volgend jaar de overstap naar het witte doek. Aan het roer staat de Nederlandse regisseur Hans Perk, die de afgelopen decennia in Denemarken een animatie-imperium opbouwde. 'Ik raak altijd wat geïrriteerd als mensen het neerbuigend hebben over "dat konijn".' Door Robbert Blokland Niet iedereen zal direct enthousiast opveren bij het horen van de naam Hans Perk. Maar toch is de 50-ja- rige animatieregisseur een van de meest succesvolle Nederlandse filmmakers in het buitenland. Begin jaren tachtig werkte hij onder meer mee aan Als je begrijpt wat ik bedoel- de eerste en tot nu toe enige avondvullende Nederlandse tekenfilm - en Anna Bella, het korte filmpje dat ons land in 1985 de tweede Oscar voor beste korte animatie opleverde. Maar het was een kleine en eigenlijk ook wat vervelende branche, bekent Perk een kwart eeuw later. 'Er waren in die tijd hooguit 100 mensen in Nederland die met animatiefilm bezig waren en maar een handvol verdiende er zijn brood mee', vertelt hij. 'Samenwerken leek een goed idee. Maar daar voelde niemand voor: iedereen deed eigenlijk maar wat op zijn eigen eilandje.' De Deense regisseur Borge Ring, die in Nederland Anna Bella had gemaakt, nodigde twintiger Perk uit om eens in Denemarken rond te komen snuffelen. 'Binnen twee dagen had ik een baan en was ik ervan overtuigd dat ik het daar wel een tijdje uit zou kunnen houden.' Weinig ervaring In 1988 was Perk een van de op richters van A. Film. Deze Deense studio produceerde de afgelopen decennia zestien avondvullende films (zoals Jungle Jack en Asterix en de Vikingen), werkte mee aan achtentwintig internationale producties (zoals FernGully, Thum- belina en All Dogs go to Heaven 2) en maakte honderden com mercials en televisiefilmpjes. Toch maakt hij pas met Nijntje de film, waar hij de afgelopen jaren aan heeft gewerkt, zijn speelfilmde buut als regisseur. Producent Telescreen vroeg juist hem omdat hij als producent van A. Film als een van de weinige Nederlanders ervaring heeft met stop-motion-animatie. Bovendien zou Nijn tje, met een budget van ruim vier miljoen euro, sowieso een Europese coproductie moeten worden. Het derde land dat een belangrijke bijdrage aan de film heeft geleverd is Letland. Bij AB-Studija werden de sets gebouwd en de animatie zelf gedaan. 'De poppen voor de film zijn wel in Nederland gemaakt', legt Perk uit. 'Maar poppenanimatoren zijn er gewoon niet zoveel. Daarom moesten ze voor het project sowieso uitwijken naar het buiten land.' Het digitale werk, van de art-direction en de bouw van de sets, voordat ze in het echt wer den gebouwd, tot de compositie van de uiteindelijke beeldjes, deed Perk met zijn team in Denemarken. Bruna-bijbel Studio Pedri Animation in Anke veen werd gevraagd de poppen voor de speelfilm te creëren. Eerder verzorgde het bedrijf ook al de figuurtjes voor de Nijntje- serie. 'De grootste uitdaging was om de poppen van 2D naar 3D te transformeren', legt Paul Mathot van Pedri Animation uit. Bovendien komen er in de film veel meer ex tra figuren voor, die we allemaal from scratch moesten ontwerpen naar een driedimensionale vorm.' De tekeningen van Dick Bruna golden in deze als bijbel. 'Elke vorm of kleur in zijn wereld luistert ontzettend nauw', vertelt Mathot. 'Mensen realiseren zich niet hoe hard hij daar over heeft nage dacht. Zijn tekeningen bestaan veelal uit symmetrische vormen. Maar doordat hij alles uit de hand tekent zijn deze vormen niet perfect symmetrisch. Dat zie je nauwelijks, maar je voelt het wel. Dit gevoel moeten wij ook De familie Pluis moest voor de Film een lange weg afleggen. in onze driedimensionale objecten, nu dus de poppen, brengen.' De studio moest bijvoorbeeld voor de film een tijger maken. 'Dick Bruna tekent zijn figuren enkel tweedi mensionaal, gezien van de zijkant of van de voorkant. Dus moesten we gaan nadenken hoe dat ka rakter zich verhoudingsgewijs zou ontwikkelen als we hem driedimen sionaal neerzetten. Een model van klei die vanuit alle kijkrichtingen dezelfde tijger moet zijn die Dick Bruna heeft getekend.' Duurzaam model Van dit kleimodel werden vervol gens flexibele siliconen modellen gemaakt die beeld voor beeld in iedere houding gezet kunnen wor den en waarmee dus geanimeerd kan worden. 'Het maken van een stop-motion-film is een prachtig proces, maar wel een waar je heel veel geduld voor moet hebben', legt Mathot uit. 'Animatie bestaat uit een reeks stilstaande plaat jes die snel achter elkaar wordt vertoond met een snelheid van vierentwintig beelden per seconde. Voor elk plaatje wordt een pop in een andere houding gezet.' Het gaat dan dus om vierentwintig beeldjes per seconde, maal 60 seconden per minuut, maal 70 mi nuten: in totaal 108.000 shots. 'Dit houdt direct in dat de poppen van de hoofdkarakters erg duurzaam moeten zijn. Zeker Nijntje, Nina en Knorretje hebben ze enorm vaak moeten buigen.' Pedri Animation had met een ploeg van tien man, negen maanden werk aan dit project. Paul Mathot denkt toch dat deze animatievorm, stop-motion, de enige juiste keuze is geweest voor Nijntje de film. 'Zeker jonge kinderen zijn er heel gevoelig voor dat de beelden wel op een bepaalde manier écht voelen, dat de personages tastbaar zijn. Dat gevoel bereik je zeker bij Nijntje op deze manier het beste.' Vriendelijke emoties Aan het verhaal van de film heeft de regisseur met zijn team sinds 2004 gesleuteld. Nijntje gaat met haar vrienden Nina, Knorretje en Snuffie naar de dierentuin, waar ze op zoek gaan naar een schat. 'Ze komen terecht in een aantal situaties die emoties bij ze opwek ken die voor jonge kinderen heel herkenbaar zijn', legt Hans Perk uit. 'De angst voor het donker, of het gevoel datje soms hebt als je alleen bent. Ze komen allemaal op een heel vriendelijke manier aan bod.' Het maken van de film werd sowieso all the way nauwlettend in de gaten gehouden door Mercis, het bedrijf dat sinds 1971 alle auteursrechten van geestelijk vader Dick Bruna beheert en beschermt. 'Ik heb hem zelf helaas nog niet ontmoet', zegt Perk. 'Maar we weten wel dat hij van elke stap op de hoogte wordt gehouden.' Maar de regisseur springt ook direct op de barricaden als mensen neer buigend doen over Nijntje. 'Ik raak altijd wat geïrriteerd als mensen het hebben over "dat konijn". We behandelen haar en haar vriendin nen gewoon als drie meisjes: het is maar bijzaak dat ze er toevallig als dieren uit zien.' f} 10-01 Lilet Never Happened, distributeur Amstelfilm 30-01 Nijntje de film, distributeur Warner Bros. 31 -01 Verliefd op Ibiza, distributeur A-Film Distribution 13-02 Bobby en de geestenjagers, distributeur Paradiso 14-02 Ushi Must Marry, distributeur Dutch FilmWorks 21-02 App, distributeur Just Film feb. De ontmaagding van Eva van End, distributeur Benelux Film Distributors 07-03 Boven is het stil, distributeur Cinéart 21-03 &ME, distributeur Cinéart 21-03 Valentino, distributeur A-Film Distribution 11-04 Daglicht, distributeur Benelux Film Distributors 16-05 Leve boerenliefde, distributeur Dutch FilmWorks 27-06 Spijt!, distributeur Just Film 27-06 De groeten van de chemo. distributeur Benelux Film Distributors 05-09 Chez nous, distributeur Benelux Film Distributors 12-09 Smoorverliefd, distributeur Dutch FilmWorks 12-09 Wolf, distributeur Lumière 19-09 De verwondering. distributeur Just Film 10-10 Borgman, distributeur Cinéart 24-10 Het diner, distributeur Benelux Film Distributors 28-11 Mannenharten, distributeur Dutch FilmWorks 28-11 Soof, distributeur Independent Films 'I can see! It's a miracle!' (Robin Williams als Batty Koda in FernGully: The Last Rainforesf) 'Als je begrijpt, wat ik bedoel.' (Fred Benavente als Ollie B. Bommel in Als je begrijpt, wat ik bedoel)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 25