Bio maakt rentree in bios m Stichting Bio laat kinderen met een beperking onbeperkt genieten ACHTER DE SCHERMEN ACHTER DE SCHERMEN HFN Wolff: 'Bio-Kinder revalidatie moet weer tot het DNA van de bios copen gaan behoren.' Wolfers: 'Het wordt tijd dat we als bioscoop branche dat goede doel waar we toen voor hebben ge kozen weer wat meer publiekelijk gaan omarmen.' Bioscoopsector haalt banden met Stichting Bio weer aan Het dominante gerinkel van de Bio-bussen voor de hoofdfilm behoort sinds begin jaren negentig tot het verleden. Maar na jaren van relatieve stilte wil het bioscoopbedrijf de banden met de stichting die zich inzet voor kinderen met een beperking weer gaan aanhalen. 'Bio-Kinderreva- lidatie moet weer tot het DNA van de bioscopen gaan behoren.' Door Robbert Blokland Wie goed zoekt op YouTube vindt nog een aantal oude promotiefilm pjes van Bio-Kinderrevalidatie. Tus sen 1927 en beginjaren negentig waren deze niet weg te denken uit het voorprogramma van de Neder landse bioscopen. Het project vond zijn oorsprong in de vraag die goede doelen in de jaren twintig, toen de bioscopen populair werden, steeds vaker aan de toenmalige exploitanten stelden: of ze voor de deur van het theater mochten collecteren. Dit vonden de meeste biosbazen niet wenselijk. Maar wel besloot de toenmalige Bioscoopbond zelf een eigen stich ting in het leven te roepen waarmee een van tevoren be paald goed doel kon worden geholpen. De collectes sloegen aan bij het publiek en met het geld dat werd ingezameld in de theaters werd voor de oorlog het beroemde Bio Vacantieoord in Bergen aan Zee opgericht, waar kinderen uit gezinnen die geen vakantie konden betalen - de zogenoemde bleek neusjes - een weekje mochten bijkomen. In de jaren zestig verplaatste de focus zich naar een groot landgoed bij Arnhem, waar kinderen met een complexe handi cap en hun families terecht konden voor een korte vakantie. Dubbeltjes 'Het was een fantastisch, enorm sympathiek initiatief', stelt Ad Groen, de huidige directeur van Bio-Kinderrevalidatie. 'Alle lagen van de bevolking gaven dubbeltjes en kwartjes voor dit goede doel. Heel veel BNers uit die tijd, zoals Tom Manders en Johnny Kraaijkamp senior, steunden ons met hun bij drage aan de beroemde filmpjes.' Begin jaren negentig werden de collectebussen die dagelijks in de bioscopen rondgingen in de ijskast gezet. 'Het gerammel en de filmpjes begonnen het publiek te irriteren. Daarom hebben we in goed overleg besloten die vorm van voortgekomen uit de toenmalige Bioscoopbond', vertelt NVF- en NFC-voorzitter Wilco Wolfers. 'En het wordt tijd dat we als bioscoop branche dat goede doel waar we toen voor hebben gekozen weer wat meer publiekelijk gaan omar men.' Hij erkent dat de ouderwetse collectiebussen niet meer van deze tijd zijn. 'Maar we richten ons nu ook op een generatie die niet meer is opgegroeid met de bekende Bio- bus. Er zijn talloze andere manieren te bedenken waarop je bezoe kers op een hippere manier kunt aansporen om een kleine bijdrage te geven. Sinds 6 december draait er bijvoorbeeld een commercial waarin mensen wordt gesugge reerd een sms-je te sturen en zo een euro te doneren.' Goodwill Ook de NVB schaart zich volmon dig achter het initiatief om Bio-Kin derrevalidatie weer wat extra aan dacht te gaan geven. 'Het is een kleine moeite en levert heel veel op', stelt bestuurslid Philipp Wolff. 'Maatschappe lijk verantwoord ondernemen staat meer in de belangstelling dan ooit tevoren. En de bioscoop branche moet daar ook gehoor aan geven. Bio-Kinderrevalidatie moet weer tot het DNA van de bioscopen gaan behoren.' En dan gaat het niet eens om financiële ondersteuning, maar vooral om het verspreiden van de naams bekendheid van én de publieke goodwill voor de stichting. Uit de leden van de NVB en de NVF is een commissie voortge komen die samen met Bio een plan heeft geschreven voor de hernieuwde introductie in de bioscopen. Het programma startte 6 december met de inzet van de nieuwe commercial in alle bioscopen en filmtheaters om heel Nederland te kunnen bereiken. Het filmpje toont het jongetje Tom, waarvan de kijker niet meteen kan zien dat hij een beperking heeft. De boodschap van het nieuwe filmpje is dat óók kinderen met een beperking onbeperkt kunnen genieten van het BioVakantieoord. Bekende Nederlanders, die vroe ger vaak figureerden in de com mercials, heeft Bio op dit moment nog niet gestrikt voor de nieuwe campagne. 'Maar we hebben wel een lijstje met mensen die we op korte termijn willen gaan benade ren bekent directeur Ad Groen. De lancering van de commercial begin december werd onder steund met posters en een toolkit, die beschikbaar is voor alle bios copen. Zij kunnen dan op eigen Still uit de nieuwe commer cial. samenwerking met de bioscopen op te schorten.' Daar komt nu, na twintig jaar, echter weer verandering in. 'Bio- Kinderrevalidatie is oorspronkelijk i gezin. Stichting Bio streeft ernaar om beperkingen van kinderei Alle Nederlandse Bioscopen steunen het Bio vakantieoord. Jij ook? drukwerk, website en via sociale media ook aandacht genereren voor Bio-Kinderrevalidatie. Epilepsie Een deel van die verantwoorde lijkheid ligt ook nadrukkelijk bij de exploitanten zelf, vindt Wilco Wolfers. 'Wij kunnen als koepelor ganisaties natuurlijk aansporen om actie te ondernemen. En we kunnen op grote, landelijke premières wel een enorme Bio-beer inzetten om aandacht te vragen voor ons goede doel, maar bioscopen kunnen net zo gemakkelijk in hun eigen woon plaats kleinere acties opstarten om meer naamsbekendheid te gene reren of externe partijen te zoeken die ons kunnen helpen geld in te zamelen.' Ook kunnen theaters wel licht in hun eigen gemeente grote bedrijven benaderen om op enigerlei wijze de stichting te steunen. Bio-Kinderrevalidatie onderhoudt anno 2012 nog steeds het landgoed in Arnhem. Maar de stichting werkt tegenwoordig ook intensief samen met de afdeling kinderneurologie van de Universiteit van Utrecht. Er loopt op dit moment een aantal onderzoeksprojecten gericht op kin deren met epilepsie die een ernstige operatie moeten ondergaan. De organisatie wordt in tegenstelling tot veel collega-instellingen niet door de overheid gesteund en is volledig afhankelijk van giften. 'Wie zich even verdiept in de enorme betekenis van Bio voor gehandicapte kinderen en hun ouders, zal geen seconde meer twijfelen aan het belang ons als branche hier weer heel hard voor in te gaan zetten', beklemtoont Wolff. 'It's in your DNA. And if our featherless friends can do it, how hard can it be?' (George Lopez als Rafael in Rio) 'Keep the change... give it to charity or something.' (Simon Pegg als Graeme Willy in Paul\

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 33