gen, welke het Hoofdbestuur van de Commissie van Overleg heeft ontvangen, aan de vertegenwoordigers van den Nederlandschen Bioscoop-Bond in deze Commissie een voorstel gedaan, met be trekking tot een nieuw vast te stellen tarief, doch dit voorstel was voor den Nederlandschen Bioscoop-Bond onaannemelijk, omdat daarin de onjuiste gedachte van Buma was neergelegd, dat in ieder geval een zeker percentage van de recettes aan muziekauteurs- rechten betaald behoorde te worden. Het voorstel van Buma kwam hierop neer, dat voor de jaren 1933 en 1934 van de recettes geheven zou worden, in 1935 1 en in de volgende jaren \x/i Hoe onredelijk dit voorstel was, werd in den breede door de vertegenwoordigers van den Nederlandschen Bioscoop-Bond in de Commissie van Overleg aangetoond, en wel aan de hand van gegevens, welke het Bondsbureau in het buitenland had verzameld. Uit deze gegevens bleek, dat met uitzondering van België en Frankrijk, in alle Europeesche landen, die bij de Berner Conven tie zijn aangesloten, een veel geringer bedrag door de bioscoop theaters aan muziekauteursrechten wordt betaald dan Buma van de Nederlandsche bioscooptheaters verlangde. In Denemarken betalen de 350 aldaar gevestigde bioscoopthea ters in totaal 15.300.per jaar aan muziek-auteursrecht. In Engeland wordt door alle bioscopen (ten getale van 3600) ca. 300.000.betaald, d.i. hetzelfde bedrag dat Buma aanvan kelijk van de ca. 300 bioscopen in Nederland eischte. In Hongarije was de opbrengst der auteursrechten van 315 bio scopen 10.000.in een jaar. In Italië werd door 2400 bioscopen ƒ250.000.in een jaar be taald. In Noorwegen was de opbrengst van 260 bioscopen 15.900. In Oostenrijk betaalden 200 bioscopen ca. 15.000.in een jaar. In Tsjecho-Slowakije brachten 230 bioscopen in een geheel jaar 2775.aan auteursrechten op. In Zweden was de opbrengst van 507 bioscopen 15.600. In Duitschland werd in den loop van het jaar een nieuw tarief ingevoerd, waarvan de resultaten op het eind van 1934 nog niet bekend waren, In Zwitserland werd met de Sacem over een nieuw tarief onder handeld, waarbij genoemd muziekauteursrechtbureau in totaal vroeg een bedrag van 37.500.van 325 bioscopen, waarmede de Zwitsersche bioscooporganisaties niet accoord wilden gaan en bij wijze van tegenvoorstel een bedrag van 25.000.aanboden. In Finland en in Luxemburg werden door de bioscopen geen 14

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1934 | | pagina 14