BIJLAGE
BEHOORENDE BIJ HET JAARVERSLAG
DER N.V.B. OVER 1937
Regeling, inzake publiciteitsfilms, voorgesteld
door het Bestuur der Nederlandsche Vereeni-
ging van Bioscoopreclame-exploitanten en goed
gekeurd door het Hoofdbestuur van den Neder-
landschen Bioscoop-Bond.
Amsterdam, 28 Juni 1937.
Aan het Hoofdbestuur van den
Nederlandschen Bioscoop-Bond!
Weledele Heeren,
Overeenkomstig Uw verzoek, gedaan bij de besprekingen, welke
dezerzijds op Maandag 7 Juni j.1. met Uw Dageiijksch Bestuur
o.m. inzake de zgn. K.L.M.-Schiphol-film zijn gevoerd, heeft het
Bestuur der Nederlandsche Vereeniging van Bioscoopreclame-
Exploitanten de eer het volgend plan voor een regeling ten aanzien
van de vertooning van zgn. cultureele publiciteitsfilms in Uw over
weging aan te bevelen:
Voor een goed begrip van de zaak achten wij het wel dienstig
voorop te stellen, dat het geen of slechts weinig zin heeft op dit
punt onderscheid te maken tusschen „reclame" en „propaganda".
Reclame is al datgene, wat gedaan wordt om iets, in den regel
handelsvoorwerpen, maar ook diensten bij het publiek aan te
bevelen.
Propaganda kan men maken om bepaalde denkbeelden te ver
spreiden en daarvoor aanhangers te winnen.
Men zal echter inzien, dat er practisch niet het minste verschil
bestaat tusschen het maken van reclame, b.v. voor het omroep
bedrijf der A.V.R.O., d.w.z. dat bedrijf bij het publiek aan
bevelen en het maken van propaganda voor de A.V.R.O.
d.w.z. het winnen van aanhangers voor de A.V.R.O. Zoowel deze
reclame als deze propaganda beoogen slechts het publiek ertoe te
brengen een bijdrage aan de A.V.R.O. te schenken, m.a.w. de
A.V.R.O. heeft bij deze reclame of propaganda een zakelijk belang.
Dezelfde vergelijking kan men maken in het bekende geval van
de K.L.M.-Schiphol-film. Of men nu propaganda maakt voor het
vliegwezen met als eenige „comparanten" de K.L.M, en het vlieg
veld Schiphol, dan wel of men rechtstreeks reclame maakt voor
de K.L.M, en het vliegveld Schiphol, het resultaat is hetzelfde;
160