De openingsplechtigheid werd besloten met een rondgang over
de tentoonstelling, waarna het Hoofdbestuur in de prachtig ver
lichte historische salons van de Suasso Stichting van het Stedelijk
Museum recipieerde. Honderden genodigden maakten van de ge
legenheid gebruik dit College hun gelukwensen aan te bieden.
De tentoonstelling, die zich over een zestal zalen van de parterre
van het Stedelijk Museum uitstrekte, illustreerde op overtuigende
wijze de belangrijke ontwikkeling, welke de film in technisch,
artistiek, economisch en maatschappelijk opzicht doormaakte.
In een reeks van cartons werd een inzicht gegeven van de
verwantschap van de film met toneel, schilderkunst, litteratuur
en muziek. Gezien de verscheidenheid van de doelstellingen van
de huidige film de speelfilm, de documentaire, het journaal,
de onderwijsfilm, wetenschappelijke film, reclamefilm, de amateur
film werd in deze tentoonstelling de speelfilm in het middelpunt
geplaatst, omdat zij volgens haar culturele en economische bete
kenis de belangrijkste maar stellig ook de meest problematieke is.
Op de expositie waren tevens een aantal oude en moderne
apparaturen tentoongesteld, die een duidelijke indruk gaven van
de technische ontwikkeling van het projectiewezen. Bovendien
werden in vitrines tal van boekwerken betreffende het filmwezen
geëxposeerd, terwijl enkele statistische gegevens een overzïcht
gaven van het wereldfilmbedrijf en de bioscopie in Nederland.
De bezoekers stond een keurig verzorgde catalogus ten dienste,
waarin tevens een uiteenzetting werd gegeven van de structuur
van het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf. Hoewel de ten
toonstelling oorspronkelijk zou worden gehouden van 10 Februari
tot 15 Maart, werd zij met enkele weken verlengd.
Tijdens de duur van de tentoonstelling werden door de Am
sterdamse bioscopen wekelijks speciajle: affiches Vervaardigd,
waarin de aandacht werd gevestigd op films van zeer bijzondere
betekenis, welke in Amsterdam werden vertoond.
17