leveren van films voor niet-commerciële vertoningen, hetgeen alleen
door bemiddeling van het Nederlands Filminstituut kan geschieden.
Bioscoopreclame
In de loop van het verslagjaar wendde de Bond van Adverteer
ders (waarbij verschillende grote ondernemingen, die regelmatig
van bioscoopreclame gebruik maken, zijn aangesloten) zich tot de
Nederlandsche Vereeniging van Bioscoopreclame-Exploitanten met
het verzoek gedetailleerde cijfers te verstrekken omtrent het
bioscoopbezoek, zulks met het oog op de beoordeling van de ver-
toningsprijzen van reclamefilms en projectieplaten. Dienaangaande
heeft het Bestuur der Vereeniging overleg gepleegd met het Hoofd
bestuur. Het was uiteraard onmogelijk gedetailleerde cijfers om
trent elke bioscoop afzonderlijk te verstrekken. Wel ging het Hoofd
bestuur ermede accoord, dat totaalcijfers van de bezoekersaantallen
van de bioscopen, waarin een bepaalde reclamecampagne door
middel van reclamefilms of projectieplaten is gevoerd, vertrouwelijk
aan het bioscoopreclamebureau, dat de campagne heeft uitgevoerd,
worden verstrekt.
Eveneens is aandacht geschonken aan klachten van de Bond
van Adverteerders omtrent de wijze, waarop in sommige bioscopen
de reclame wordt vertoond. Enige van deze klachten bleken gegrond
te zijn. Al staat het vast, dat in het algemeen genomen de vertoning
van de reclamefilms en projectieplaten aan redelijke eisen voldoet,
het verdient met het oog op het belang van de opbrengst der
bioscoopreclame aanbeveling de vertoningswijze der reclame zoveel
mogelijk te verbeteren.
Het Bestuur van de Nederlandsche Vereeniging van Bioscoop
reclame-Exploitanten heeft een regeling getroffen met de produ
centen van het Nederlandse filmjournaal om te voorkomen, dat
aan bepaalde evenementen, die voor een behandeling door middel
van een reclamefilm of projectieplaatje in aanmerking komen, in
de journaals ruimte wordt beschikbaar gesteld, waardoor het ver
strekken van een opdracht voor de vertoning van een reclamefilm
of plaatje in gevaar komt.
Op de Filmdag van het Genootschap voor Reclame, die op 13
December in Amsterdam werd gehouden, zijn talrijke binnen- en
buitenlandse reclamefilms vertoond. De resultaten waren van pro
pagandistische waarde voor het medium filmreclame. Welke mo
gelijkheden op reclamegebied met de vertoning van projectieplaatjes
te bereiken zijn, heeft de heer H. W. Hagenberg in zijn kwaliteit
van secretaris der Vereeniging voor de leden van het Genootschap
uiteengezet.
De samenwerking tussen de Bond en de Vereeniging liet niets te
63