leveren van films voor niet-commerciële vertoningen, hetgeen alleen door bemiddeling van het Nederlands Filminstituut kan geschieden. Bioscoopreclame In de loop van het verslagjaar wendde de Bond van Adverteer ders (waarbij verschillende grote ondernemingen, die regelmatig van bioscoopreclame gebruik maken, zijn aangesloten) zich tot de Nederlandsche Vereeniging van Bioscoopreclame-Exploitanten met het verzoek gedetailleerde cijfers te verstrekken omtrent het bioscoopbezoek, zulks met het oog op de beoordeling van de ver- toningsprijzen van reclamefilms en projectieplaten. Dienaangaande heeft het Bestuur der Vereeniging overleg gepleegd met het Hoofd bestuur. Het was uiteraard onmogelijk gedetailleerde cijfers om trent elke bioscoop afzonderlijk te verstrekken. Wel ging het Hoofd bestuur ermede accoord, dat totaalcijfers van de bezoekersaantallen van de bioscopen, waarin een bepaalde reclamecampagne door middel van reclamefilms of projectieplaten is gevoerd, vertrouwelijk aan het bioscoopreclamebureau, dat de campagne heeft uitgevoerd, worden verstrekt. Eveneens is aandacht geschonken aan klachten van de Bond van Adverteerders omtrent de wijze, waarop in sommige bioscopen de reclame wordt vertoond. Enige van deze klachten bleken gegrond te zijn. Al staat het vast, dat in het algemeen genomen de vertoning van de reclamefilms en projectieplaten aan redelijke eisen voldoet, het verdient met het oog op het belang van de opbrengst der bioscoopreclame aanbeveling de vertoningswijze der reclame zoveel mogelijk te verbeteren. Het Bestuur van de Nederlandsche Vereeniging van Bioscoop reclame-Exploitanten heeft een regeling getroffen met de produ centen van het Nederlandse filmjournaal om te voorkomen, dat aan bepaalde evenementen, die voor een behandeling door middel van een reclamefilm of projectieplaatje in aanmerking komen, in de journaals ruimte wordt beschikbaar gesteld, waardoor het ver strekken van een opdracht voor de vertoning van een reclamefilm of plaatje in gevaar komt. Op de Filmdag van het Genootschap voor Reclame, die op 13 December in Amsterdam werd gehouden, zijn talrijke binnen- en buitenlandse reclamefilms vertoond. De resultaten waren van pro pagandistische waarde voor het medium filmreclame. Welke mo gelijkheden op reclamegebied met de vertoning van projectieplaatjes te bereiken zijn, heeft de heer H. W. Hagenberg in zijn kwaliteit van secretaris der Vereeniging voor de leden van het Genootschap uiteengezet. De samenwerking tussen de Bond en de Vereeniging liet niets te 63

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1950 | | pagina 69