101
doorschemeren - dat de wethouder van financiën voor redelijke argumenten
niet toegankelijk is. In aanmerking nemende, dat de wethouder bij zijn belasting-
politiek steun vond in het bekende K.B. I. 560 en in 1950 zelfs ronduit ver
klaarde er niet aan te denken de vermakelijkheidsbelasting voor bioscopen te
verlagen, heeft het bestuur er van afgezien dit jaar weer een knieval te maken
en opnieuw datgene te vragen wat niet meer dan billijk zou zijn, namelijk ge
lijkstelling van het film- en bioscoopbedrijf met andere exploitatievormen van
ontspanning en ontwikkeling, die een veel lager tarief betalen. Het bestuur,
zowel als de leden hebben in het algemeen begrepen dat, wil men in dit opzicht
iets ten gunste van ons bedrijf kunnen bereiken, men geen vuist in He zak moet
maken. Laat het Gemeentebestuur van Amsterdam niet menen, dat het bioscoop
bedrijf in de 35 zal berusten. Integendeel. Het bestuur bereidde stappen
voor, die er, hetzij direct of indirect, toe zullen moeten leiden, dat ook het
Gemeentebestuur van Amsterdam de heilloze gevolgen van haar discriminerende,
en economisch gezien domme, belastingheffing zal inzien. Nu bij besluit van de
Tweede Kamer tegen het eind van het verslagjaar artikel 6 uit de Wet Nood-
voorziening Gemeentefinanciën werd geschrapt en de Kortingsregeling van het
Financieel Verhoudingsbesluit derhalve niet meer van kracht is, werd de Ge
meente Amsterdam evenals voorheen vrij in het heffen van vermakelijkheids
belasting naar eigen inzicht, en het zal de Gemeente Amsterdam, die zich aan
vankelijk zo gretig heeK' beroepen op de noodzaak om ingevolge dit besluit de
belasting te verhogen, duidelijk gemaakt worden, dat zij thans geen enkel rede
lijk argument meer heeft om cle discriminerende belastingheffing voor het
bioscoopbedrijf op het huidige peil te handhaven. Wij zien niet in waarom de
bioscopen, die wat de vermakelijkheidsbelasting betreft bij een voor iedereen
gelijke heffing toch al het leeuwendeel zouden opbrengen, blijvend achtergesteld
moeten worden bij revues en cabarets, alsmede sportvoorstellin.geu in stadion-
bedrijven. Het gaat niet aan, dat men bij de heffing van vermakelijkheidsbelas
ting, welke een verteringsbelasting is, die zogenaamd door het publiek moet
worden opgebracht, als maatstaf voor het tarief beschouwt de winsten of ver
liezen welke worden gemaakt of geleden.
De ambtenaren dei" Gemeentebelastingen waren ook in het afgelopen jaar
weinig tegemoetkomend ter zake van de heffing van het verlaagde belasting
tarief van 8% voor films, die door de Centrale Commissie worden gekeurd,
overeenkomstig artikel 1, lid 2, 2e der Bioscoopwet. Zij eisten, eveneens in spoed
gevallen, bijvoorbeeld bij speciale filmreportages, waarvan tevoren vaststaat,
dat zij volgens artikel 1 worden gekeurd, bij de aanvraag om entreebewijzen
met verlaagd belastingtarief overlegging van de betrokken keuringskaart, ook
wanneer dit niet altijd mogelijk was omdat die kaart nu eenmaal uit Den Haag
moest komen. In geval van het ontbreken van de keuringskaart, waarmede de
culturele keuring zou moeten worden aangetoond, werd betaling van het nor
male tarief geëist; zelfs neemt men geen genoegen met telefonische bevestigingen
van de zijde der keuring. Dit alles mag nu wel strikt in overeenstemming zijn
met de voorschriften der gemeentelijke belastingverordening, het wijst allerminst
op begrip voor de belangen van het bedrijf en het dienend karakter van de taak
der overheidsinstellingen.
De medewerking, die het filmbedrijf, en in enkele gevallen ook de Amster
damse bioscopen rechtstreeks, bij voorkomende gelegenheden hebben ondervon
den van de zijde der Filmkeuring te 's-Gravenhage steekt hierbij wel bijzonder
gunstig af.
De buitengewone spoedledenvergaderingen, welke op Maandag 29 Januari
en Zaterdag 10 Maart 1951 werden gehouden, waren bijna geheel gewijd aan
de bespreking van het concept-Gewijzigd Algemeen Bedrijfsreglement, samen
gesteld door het Hoofdbestuur, en hel Overgangsbesluit. Aan dit ontwerp
is in dit verslag elders bij de bespreking van Bond- en Bedrijfsreglementeringen
uitvoerig aandacht gewijd.