70 verkregen individuele cijfers te publiceren. Evenmin achtte het hel op zijn weg te liggen de leden verlof te vragen de cijfers te mogen publiceren, omdat het geen invloed wenste uit te oefenen op het zakelijk beleid van de bioscoopondernemers voor wat betreft de beschikbaarstelling van bezoekcijfers ten behoeve van de verkoop van bioscoopreclame. Het gaf echter zijn bereidheid te kennen de bezoekers-aantallen per rayon of van groepen bioscopen gezamen lijk op te geven. Na overleg tussen een commissie uit de Bond van Adverteerders en enige vertegenwoordigers uit het Bestuur der Vereniging, stelde het Bondsbureau op verzoek van de Vereeniging enige malen over zichten van bezoekcijfers samen uit groepen van bioscopen. De daaraan verbonden kosten werden door de Vereeniging betaald. Aan de verstrekte cijfers hechtte de Bond van Adverteerders grote waarde voor de beoordeling van de betekenis der bioscoopreclame. Er waren in het afgelopen jaar weinig of geen klachten betref fende de vertoningswijze der reclame. Naar aanleiding van een kwestie over een journaalonderwerp stelde het Bestuur der Vereeniging zich op het standpunt, dat re clame in de journaals zoveel mogelijk moet worden vermeden, aan gezien daardoor het debiet van de reclamefilm zou kunnen worden aangetast. De filmfabrieken Polygoon/Profilti, die het Nederlands Nieuws uitbrengen, hebben daaraan steeds medewerking verleend en lieten het Bestuur van de Vereeniging weten, dat zij principieel niets voelen voor het opnemen van reclame in de journaals. Aan het Hoofdbestuur werd ter bestudering voorgelegd een voorstel voor Algemene Voorwaarden voor het pachten en ver pachten van bioscoopreclame, ontworpen door de Vereeniging van Bioscoopreclame-Exploitanten. Tevens verzocht het Bestuur dezer Vereeniging het Hoofdbestuur om voorstellen bij de Ledenraad in te dienen om de algemene pachtvoorwaarden voor bioscooponder nemers en reclame-exploitanten bindend vast te stellen. Het ontwerp werd wel door het Hoofdbestuur in studie genomen, maar in het verslagjaar niet afgehandeld. Op 19 December werd door het Genootschap voor Reclame in Amsterdam een derde filmstudiedag gehouden, waarin door reclame deskundigen van grote ondernemingen beschouwingen zijn gehou den over de waarde van reclamefilms. Daarbij is de betekenis van de film als reclamemedium op indrukwekkende wijze naar voren gekomen. De samenwerking tussen de Bond en de Vereeniging was ook in het afgelopen jaar weer uitstekend, hetgeen voor een groot deel is te danken aan de Bondsgedelegeerde in het Vereenigingsbestuur, de heer W. K. G. van Royen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1951 | | pagina 74