Nederlands laboratorium voor kleurenfilm ingericht,
dat reeds Nederlandse opdrachten verwerkt.
Onze Afdeling betreurt het heengaan van de heer
Jan Cornelis Mol, in leven mededirecteur van de
N.V. Multifilm te Haarlem, die op 10 October 1954
na een langdurige en moedig gedragen ziekte in de
leeftijd van bijna 63 jaar overleed.
In de heer Mol huldigt de Nederlandse filmindustrie
de grondlegger van de Nederlandse wetenschappe
lijke film, waaraan hij zich met inzet van zijn ge
hele persoon wijdde, nadat hij in 1923 kennis had
genomen van de microfilms van professor Siedentopf
van de universiteit van Jena en met deze en met Dr
Commandon van de Sorbonne haar mogelijkheden
en moeilijkheden had besproken.
Reeds in die eerste jaren wist de heer Mol resul
taten te bereiken, die eerst kort geleden door de
fase-contrast microscopie werden overtroffen. Zijn
eerste grote microfilm over „Anthoni van Leeuwen
hoek" wordt zelfs nu nog internationaal als een
standaardwerk beschouwd. Wie kent niet zijn „Ma
laria-film" en de serie „Wonderen der natuur",
waarin vooral ook de versnelde opname van
groeiende bloemen en planten de aandacht trokken?
Zijn films over microscopische kristallen, die in
ternationale belangstelling wekten?
Het onderzoeken en experimenteren zaten hem in
het bloed. Bij de komst van de geluidsfilm ontwierp
hij een eigen geluidssysteem dat met veel succes
werd en wordt toegepast.
In 1939 vertrok de heer Mol als directeur van de
in 1928 door hem opgerichte N.V. Multifilm, naar
het toenmalige Nederlands Indië voor het vervaar
digen van een grote kleurenfilm. Door het uitbreken
van de tweede wereldoorlog kon hij niet meer naar
Nederland terugkeren, waarop hij in 1940 Multifilm
Batavia stichtte.
Na de bevrijding werd hij door de Nederlands In
dische Regering belast met de leiding van het in
middels in Australië opgerichte Regeringsfilmbedrijf,
dat hij in 1946 naar Batavia overbracht. In samen
werking met het heropende Multifilm-Batavia produ
ceerde hij tot de souvereiniteitsoverdracht het we
kelijkse filmjournaal „Wordende Wereld" en een
tiental Maleise speelfilms.
In 1949 keerde hij in ons land terug om opnieuw
zijn krachten te wijden aan Multifilm-Haarlem.
De heer Mol zal in onze herinnering blijven voort
leven, niet alleen als de filmer par excellence, die
reeds in de beginjaren van de Nederlandse film
industrie de reputatie van de Nederlandse docu
mentaire en wetenschappelijke film wist te vestigen,
maar ook als een beminnelijke persoonlijkheid, die
door zijn rustig en vriendelijk optreden ieders ach
ting verwierf.
Ik moge dit derde verslag van de werkzaamheid onzer
groeiende Bedrijfsafdeling besluiten met de vast
stelling, dat, zo dit beknopte overzicht ons tot enige
conclusie voert, zij wel deze is, dat onze Afdeling
zich ontwikkelt tot een brandpunt van organisato
rische activiteit, waaraan alle leden deel hebben.
Het afgelopen jaar bracht ons zowel voldoening als
teleurstelling, maar het komende jaar stelt ons voor
de oplossing van nog dringender problemen, waar
aan wij allen naar beste weten zullen medewerken.
Laat ons de toekomst met vertrouwen tegemoet zien.
Lijst van de belangrijkste in 1954 door de leden-filmproducenten van de
Nederlandsche Bioscoop-Bond vervaardigde films
Film
Vertonings
duur
Producent
Added attraction (Ovaltin Spot) (Eastmancolor)
Als
Amsterdam, stad van Rembrandi
Altijd zon
Appèl
Assepoester in Wallstreet
A tempo di recor (Technicolor)
De Baas heeft makkelijk praten
Bata (Technicolor)
Battle Royal
Between two flights (Polycolor)
Bezoek Deens Koningspaar
Bezoek Keizer Haile Selassie
Bezoek Koning Haakon
min.
5
min.
12
min.
2
min.
50
sec.
15
min.
16
min.
2
min.
12
min.
2
min.
24
min.
2
min.
20
min.
20
min.
15
min.
Joop Geesink's Dollywood
Polygoon-Pr of il ti-Productie
Polygoon-Prof il ti-Pr o ductie
Cefima Film
Polygoon-Prof il ti-Pr o ductie
N.V. Multifilm
Joop Geesink's Dollywood
Herman Wassenaar's Filmprod.
Joop Geesink's Dollywood
N.V. Multifilm
Polygoon-Prof il ti-Productie
N.V. Multifilm
N.V. Multifilm
N.V. Multifilm
kleurenfilm
71