der Linden, „De kring om de maan" („Moon-
glow") van Marten Toonder en Joop Geesink's
„A dream comes true". Op welk een voortref
felijk peil de productie van Nederlandse pro
paganda- en reclamefilms kan bogen, bewees
onder meer Joop Geesinks „No Tax on Tips",
welke de eerste prijs verwierf in de categorie
„Animated models and objects" op het Inter
nationale Festival voor Commerciële Films te
Monte Carlo.
Voor de Nederlandse filmindustrie was de be
langrijkste gebeurtenis van het jaar ongetwij
feld de onderscheiding, welke ten deel viel
aan de door Wolfgang Staudte voor de Film
productie Maatschappij „Amsterdam" N.V.
geregisseerde speelfilm „Ciske, de Rat". Aan
deze film werd op de Biënnale te Venetië een
zilveren Leeuw van San Marco toegekend, ter
wijl zij van het Office Catholique International
du Cinéma (O.C.I.C.) een eervolle vermelding
ontving.
In de loop van 1955 hebben zich verschillende
gebeurtenissen voorgedaan, welke de verwach
ting wettigen, dat men ook in ons land metter
tijd een ernstige poging zal ondernemen om
lot meer continuïteit in de speelfilmproductie
te komen, een poging welke een gemeenschap
pelijke inspanning van bedrijf en Overheid
dat wil zeggen niet alleen van de Regering
maar ook van de gemeenten zal vergen.
Uit het hoofdstuk „Hoofdbestuursvergade-
ringen" blijkt, dat het Hoofdbestuur zich
hiermede in het afgelopen jaar intensief heeft
bezig gehouden en in beginsel besloten heeft
steun te verlenen aan een verantwoorde poging
ter bevordering van de continuïteit in de
speelfilmproductie. De Bedrijfsafdeling Film
fabrikanten en Filmproducenten heeft aan dit
vraagstuk eveneens een uitvoerige studie ge
wijd, welker resultaten zijn samengevat in een
Memorandum in zake de Filmproductie, dat
aan het einde van het verslagjaar aan het
Hoofdbestuur werd voorgelegd.
Herhaalde malen heeft men er van bevoegde
zijde op gewezen, dat het beleid van de Neder
landse gemeenten op het gebied van de ver-
makelijkheidsbelasting een funeste invloed
uitoefent op de toch al moeilijke verhouding
tussen de begrensde amortisatiemogelijkheden
van de Nederlandse filmmarkt en de produc
tiekosten en bijgevolg iedere poging tot co-
ordinering van incidentele initiatieven, ten
einde tot een zekere regelmaat in de vervaar
diging van speelfilms te komen, frustreert.
Amsterdam nu heeft, zoals onder het hoofd
stuk „Vermakelijkheidsbelasting" in dit ver
slag wordt vermeld, als eerste gemeente in ons
land in 1955 een beslissende stap gedaan naar
een oplossing van dit vraagstuk door de Neder
landse hoofdfilms niet hoger dan met 10 te
belasten. Dit voorbeeld is door Leeuwarden
en Utrecht geheel en door Den Haag gedeel
telijk gevolgd. Indien ook de overige gemeen
ten in ons land zich bewust worden van haar
verantwoordelijkheid met betrekking tot dit
nationale vraagstuk, dat ondanks eventuele
subsidies van de Regering zonder mede
werking en begrip van de zijde van de Neder
landse gemeenten nimmer tot oplossing kan
worden gebracht, zal dit de amortisatiemoge
lijkheden en inzonderheid het concurrentie
vermogen van de nationale film gunstig be
ïnvloeden.
In de loop van het jaar werden in de Cinetone
Studio's te Duivendrecht twee speelfilms vol
tooid, namelijk „Het wonderlijke leven van
Willem Parel" en „Ciske, de Rat". Van deze
laatste film werd bij Cinetone tevens een
Duitse versie vervaardigd.
De journaalfilmproductie handhaafde haar
goede reputatie, terwijl daarnaast de productie
van actualiteiten voor de televisie en voor het
buitenland een verdere stijging vertoonde. De
uitwisseling van journaalonderwerpen met en
de export van actualiteiten naar het buiten
land zorgden, zoals in de voorafgaande jaren,
voor een onafgebroken vertoning van Neder
landse evenementen in andere landen. Deze
vertoningen in de bioscopen en door de tele
visie maken over liet algemeen voor ons land
een uitstekende propaganda en hebben zeer
tot ontwikkeling van het vreemdelingenver
keer naar ons land bijgedragen.
De productie van opdracht-, reclame- en
televisiefilms vertoonde een geleidelijke stij
ging, waarbij inzonderheid het toenemende
gebruik van kleurenmateriaal opviel. Tal van
deze films werden voor buitenlandse rekening
vervaardigd.
Het toenemende gebruik van kleurenmateriaal
gedurende de laatste jaren brengt voor de
12