Nederlandse filmindustrie Duidelijker misschien nog dan in voorgaande jaren viel in 1957 te constateren hoe de Nederlandse filmindustrie zich geleidelijk maar gestadig ontwikkelt. Onder meer bleek dit uit het feit, dat men de reeks van mani festaties, samengebundeld in de Internatio nale Filmweek Den Haag, niet alleen kon openen met een voortreffelijke documentaire van Bert Haanstra „Rembrandt, schilder van de mens", maar ook kon besluiten met een geheel Nederlandse Dag, waarop zowel 's mid dags als 's avonds een volledig programma van eigen bodem kon worden vertoond, terwijl men zich twee jaar tevoren op de Arnhemse Filmweek nog had moeten beperken tot een avondvoorstelling zonder hoofdfilm. Het was een gelukkige gedachte van de Minister van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen, Mr. J. M. L. Th. Cals, om de door hem voor de periode van 20 Juni 1955 tot 31 Mei 1957 ter beschikking gestelde Film prijs voor korte films op deze dag uit te doen reiken. De prijs werd toegekend aan Theo van Haren Noman voor diens film „Een leger van gehouwen steen". Eervolle vermeldingen ontvingen: Charles Huguenot van der Linden voor het gedurfde experiment in zijn film „De Morgenster", Pim Heytman voor zijn uitstekend camerawerk in deze en andere films, Jozef Misik voor zijn veelzijdig werk inzonderheid in Joop Geesink's met de prijs van de Biënnale onderscheiden poppenfilm „Prince Electron" en Wim van der Velde voor zijn regie in de film „Stervende taal". Een zeer bijzondere onderscheiding ontving Bert Haanstra voor zijn film „Rembrandt, schilder van de mens" in de vorm van een der weinige ter herdenking van Rembrandts geboortejaar in opdracht van de Regering naar een ontwerp van Prof. V. P. S. Esser ge slagen erepenningen. Ook aan tal van buitenlandse festivals of andere manifestaties van deze aard hebben Nederlandse films deelgenomen. Zo werden de films „Rembrandt, schilder van de mens" van Bert Haanstra en Theo van Haren No- man's „Een leger van gehouwen steen" ver toond op het Xe Internationale Filmfestival van Cannes en later „De Morgenster" van Ch. Huguenot van der Linden op het XVe Internationale Filmfestival van Edinburgh. Op het Hle Internationale Festival van Films over Kunst te New York werd Dr. J. Hulsker's kleurenfilm, „Vincent van Gogh", een Poly goon-Prof ilti-Productie, onderscheiden met een Certificate of Excellence Award. Op de Vle Mannheimer Kultur und Dokumentarfilm- woche verwierf Haanstra's Rembrandtfilm als beste biografische film de Kritikerpreis der Mannheimer Presse. Op de Biënnale te Venetië werd aan een door Jan Varossieau en Willem de Vogel voor Universitaire Film ver vaardigde medische film de eerste prijs in deze categorie toegekend en zag een speciale uitgave van Polygoon-Profilti's „Neerlands Nieuws" zich voor de eerste maal in de ge schiedenis van het filmfestivalwezen onder scheiden met de Grand Prix in een nieuwe, door de leiding van de Biënnale ingestelde, afdeling voor film- en televisiejournaals. Op dit festival werd eveneens het door Han van Gelder voor Marten Toonder Film N.V. ver vaardigde experimentele kleurenfilmpje „De verzonken klokken" vertoond. Ook op het gebied van de reclamefilm werden internationale successen behaald. Op de Fiera di Milano verwierf Joop Geesink's poppenfilm „Philips' Lamplight Band" de door de Biën nale van Venetië uitgeloofde prijs voor de meest kunstzinnige propagandafilm. Het In ternationale Festival voor Publiciteitsfilms te Cannes bekroonde een andere film van Gee- sink „Pleasure Bound" met de eerste prijs en verleende hem een Honourable Award voor „Klondike Pete". Aan Starfilm werden op dit festival Honourable Awards toegekend voor 12

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1957 | | pagina 13