14
Charles Huguenot van der Linden voor de
film „Tussenspel bij kaarslicht" en de derde
prijs naar Han van Gelder voor zijn voor
Marten Toonder Film N.V. gerealiseerde film
„Paleontologie". Eervolle vermeldingen ont
vingen: Rens Groot voor zijn experimentele
film „In a mist"; de N.V. Filmfabriek Profilti
voor de films „Flying the Friendship" en
„Asphaltbitumen in moderne mijnschacht
bouw" en Ger Raucamp voor zijn voor de
N.V. Carillon Films vervaardigde experimen
tele film „Variations électroniques".
Eveneens werd door Nederlandse films aan
tal van buitenlandse festivals of manifestaties
van deze aard deelgenomen. Zo werden
„Fanfare", door Bert Haanstra onder leiding
van Rudolf Meyer voor Sapphire Film gere
gisseerd en Charles Huguenot van der Lindens
„Tussenspel bij kaarslicht" vertoond op het
Xlle Internationale Filmfestival van Cannes.
Op de Westdeutsche Kurzfilmtage te Ober-
hausen werd Bert Haanstra's „Glas" bekroond
met de eerste prijs, terwijl ook overige films
van de Nederlandse inzending door de Duitse
vakpers werden geprezen, waarbij onder meer
werden genoemd „De Morgenster" van
Charles Huguenot van der Linden, de „Koek
koekswals" van E. van Moerkerken en de door
Vittorio Speich voor Marten Toonder Film
N.V. geregisseerde tekenfilm „Metrographic".
Op de VIHe Mannheimer Kultur- und Doku-
mentarfilmwoche werd „Een leger van gehou
wen steen" van Theo van Haren Noman
onderscheiden met een „Mannheimer Film-
dukat", terwijl Haanstra's „Glas" een eer
volle vermelding kreeg. Op deze manifestatie
trokken ook de beide andere films van de
Nederlandse inzending, namelijk Max de
Haas' „Amsterdam, stad van het water" en
Ytzen Brusses „Dokbouw aan de Nieuwe
Maas" sterk de aandacht.
Herman van der Horsts „Prijs de zee" was in
1959 wel de meest bekroonde film van het
jaar. Op de Internationale Filmweek Arnhem
1959 ontving zij, zoals reeds vermeld, de eer
ste prijs van de Staatsprijs Filmkunst 1959,
een week later verwierf zij op de IXe Inter
nationale Filmfestspiele te Berlijn de „Gou
den Beer van Berlijn"; de A.N.W.B. kende
deze film veertien dagen later de prijs toe
voor de beste publicistische prestatie op tou-
ristisch gebied; begin September ontving zij
op het Festival te Edinburgh de „Roy Thom
son Edinburgh Film Guild Award" en een
„Diploma of Merit" en tenslotte werd zij dooi
de Raad van Europa op bijzonder eervolle
wijze onderscheiden met de befaamde me
daille van de Raad voor „de uitzonderlijke
kunstzinnige prestaties en voor de uitdruk
kingskracht, welke het de film mogelijk maakt
haar thema zonder woorden te verduidelijken
en haar boodschap verstaanbaar te maken aan
een internationaal publiek".
Op het in Duinkerken gehouden Europese
filmfestival won Bert Haanstra's kleurenfilm
En de zee was niet meer" in de categorie
„nationale documentaires" de zilveren me
daille van de Europese Gemeenschap. Zijn
speelfilm „Fanfare" opende het XHIe Inter
nationale Filmfestival van Edinburgh, waar
zij als een der beste vertoonde films met een
„Diploma of Merit" werd onderscheiden. Aan
het eerste Internationale Festival van Moskou
heeft deze film, tezamen met Herman van der
Horsts „Prijs de zee", hors concours deel
genomen en wel met groot succes. Een andere
film van Haanstra „Rembrandt, schilder van
de mens" werd te Brussel op de IXe Inter
nationale Week van de Touristische en Folk
loristische Film bekroond met de eerste
prijs en met de gouden medaille van het
C.I.D.A.L.C. (Centre International du Cinéma
d'Enseignement et de Culture). Zijn film
„Glas" werd door de British Film Academy
onderscheiden als de beste internationale do
cumentaire.
De door Fons Rademakers voor de N.V.
Nationale Film Productie Maatschappij ge
regisseerde speelfilm „Dorp aan de rivier"
had eveneens groot succes op de IXe Berli-
nale en werd naderhand op uitnodiging van
de Zweedse Filmacademie vertoond op een in
het Palladium Theater te Stockholm gehou
den filmweek. De film werd eveneens uitge
nodigd door de leiding van het He Interna
tionale Filmfestival van San Francisco tot
deelneming aan deze manifestatie.
Ook op het gebied van de reclamefilm wer
den internationale successen behaald. Op het
te Cannes gehouden Vle Internationale Film
festival voor Reclame verwierven twee films
van Joop Geesink's Filmproductie „Dolly-
wood" belangrijke onderscheidingen, name
lijk de eerste en tweede prijs in de categorie
poppenfilms voor respectievelijk „Dutchy is
de baas" en „Pleasure revived". Op de Tiende
Reclamefilmdag, welke dit jaar op 27 Mei in