Gezien deze beslissing van de ledenvergadering verzocht het Hoofdbestuur aan enige reclame- bureau's een offerte in te dienen voor een collectieve advertentiecampagne met inacht neming van de conclusies van het inmiddels uitgebrachte rapport omtrent het vorenbe doelde psychologisch onderzoek. Het Hoofd bestuur, gehoord de studiecommissie, stelde zich op het standpunt, dat de offerte van Smits Reclame-, Advies- en Servicebureau N.V. te Amsterdam de voorkeur verdiende, omdat de door dit bureau ontworpen campagne geacht kon worden de beste uitwerking te geven van de conclusies van het motievenonderzoek. Na gepleegd beraad met de Afdelingsraad, het Be stuur van de Bedrijfsafdeling Filmverhuurders en het Bestuur van de Bedrijfsafdeling Film fabrikanten en Filmproducenten werd de op dracht voor de collectieve advertentiecam pagne aan het genoemde reclamebureau ver leend. Voor het onontbeerlijke contact tussen dit bureau en de bedrijfsorganisatie werd door het Hoofdbestuur een commissie in het leven geroepen, bestaande uit de heren J. G. J. Bos man, B. W. G. van Royen, J. P. M. A. Smulders en M. Gerschtanowitz. Het overleg tussen de contactcommissie en het reclamebureau in kwestie leidde tot de vast stelling van een plaatsingsschema voor een, ge heel Nederland bestrijkende, advertentiecam pagne in de pers. De eerste advertentie, welke door opmaak en formaat opviel, verscheen op woensdag 14 september. Zij introduceerde het embleem van de roos en de slagzin „Samen naar de film Ja, gezellig!" als karakteris tieke elementen van de actie, welke het accent legt op de sluimerende behoefte aan bioscoop bezoek, die vooral bij gehuwden en van hen weer het meeste bij de vrouwen aanwezig is gebleken. Aan die behoefte werd ook door tekst en beeld van deze en volgende advertenties sterk geappelleerd. De eerste serie advertenties, welke steeds op woensdagen werden geplaatst, vond haar afsluiting eind november, daar om reclamepsychologische redenen van een voort zetting in de feestmaand december werd af gezien. Ter ondersteuning der advertentiecampagne werden de leden-bioscoopexploitanten voor zien van projectieplaatjes en affiches, waarop het roosembleem in combinatie met de slagzin was afgebeeld. Een soortgelijke afbeelding verscheen ook in de pers in de vorm van een kleine annonce ter afwisseling van de grote advertenties. Behalve door zijn conclusies ten behoeve van de collectieve reclamecampagne heeft de moti- vation research ook nog grote betekenis door de aanwijzingen welke daaruit zijn te putten voor het te voeren zakelijke beleid door de leden in het algemeen. Onder meer is gebleken, dat bij het uitbrengen van films en de in verband daarmede te maken reclame in hoge mate reke ning dient te worden gehouden met het steeds weer, van week tot week, wisselende karakter van het „artikel" film. Ook zullen de leden hun reclame en bedrijfsvoering meer dan voor heen het geval was een individualistisch karak ter moeten geven, dat wil zeggen meer moeten afstemmen op de smaak van de onderscheiden categorieën onder het publiek. Van groot gewicht is ook de conclusie van het onderzoek, dat de waarde van het propageren van het bioscoopbezoek moet worden gezien in samenhang met de betekenis van de bioscoop als uitgaansobject. Door inrichting en uiterlijk aanzien van de theaters, door technische kwali teiten van geluid en beeld en door een uit stekende service moet het publiek het gevoel krijgen te vertoeven in een sfeer, die het pa troon van de dagelijkse omgeving doorbreekt. Opdat de leden van deze belangrijke conclusies zouden kunnen kennis nemen, heeft het Hoofd bestuur hun het rapport in kwestie in verkorte vorm toegezonden. Bij liet opsommen van de collectieve maatre gelen die van Bondswege zijn getroffen ter sti mulering van het bioscoopbezoek behoort ook mededeling te worden gedaan van het stelsel der geschenkbonnen, zoals dit is neergelegd in het Bedrijfsreglement op de Geschenkbonnen, hetwelk op 17 november 1959 door de Leden raad is vastgesteld. Hiermede heeft de organi satie willen tegemoetkomen aan de kennelijke behoefte van het publiek aan kleine cadeau's bij gelegenheden als verjaardagen, St. Nicolaas, Kerstmis etc. Als zodanig hebben de bonnen met name een functie als middel tot service verlening aan het publiek. Uit dien hoofde zijn de bonnen verkrijgbaar bij alle bioscopen in ons land en kunnen zij bij iedere willekeurige bioscoop, ongeacht plaats van aankoop, worden ingewisseld. Wegens het doel waarvoor zij be stemd zijn, worden zij uitgegeven in waarden van 5,en 2,50, onderverdeeld in coupons van 1,25. De geldigheidsduur bedraagt 6 38

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1960 | | pagina 39