in het kader van de campagne grote advertenties, voorzien van foto en uitgebreide
tekst, in de dagbladpers zijn geplaatst, deed zich geleidelijk de behoefte gevoelen
aan vernieuwing van deze opzet. Met het oog hierop is men aan het begin van het
verslagjaar overgegaan tot vervanging van de grote advertenties door ingezonden
mededelingen, die ondanks kleinere omvang niettemin opvielen door haar opmaak.
Bovendien kon nu binnen de budgettaire mogelijkheden de frequentie van het
aantal plaatsingen opgevoerd worden. De advertentiecampagne werd op de gebrui
kelijke manier ondersteund door middel van affiches en projectieplaatjes, die onder
de leden-bioscoopexploitanten zijn gedistribueerd. Het contact met het reclame
bureau in kwestie, de N.V. Smit's Reclame-, Advies- en Servicebureau, werd van
Bondswege onderhouden door een commissie, welke ook in 1963 bestond uit de
heren J. G. J. Bosman, M. Gerschtanowitz, B. W. G. van Royen, J. P. M. A.
Smulders en H. W. Hagenberg, secretaris.
De persdienst heeft in het verstreken jaar een groot aantal berichten gelanceerd en
heeft ook anderzijds de pers van voorlichting gediend.
De geschenkbonnen voor bioscoopbezoek bleken in een zekere behoefte van het
publiek te voorzien, getuige de verkoopcijfers der laatste jaren. Het Nederlandse
bedrijfsleven heeft ook in het verslagjaar belangstelling aan de dag gelegd voor de
bioscoopbonnen, die door de betrokken ondernemingen onder andere werden ge
bruikt als reclame-object en als present voor het personeel. Ingevolge het Bedrijfs-
reglement op de Geschenkbonnen zijn de bonnen behalve bij het Bondsbureau bij
alle bioscopen in het land verkrijgbaar en worden zij door alle bioscopen als betaal
middel voor toegangskaarten aangenomen. Daar enkele bioscopen bleken te heb
ben verzuimd na verkoop van de door het Bondsbureau verstrekte voorraad tijdig
nieuwe bonnen bij te bestellen, zulks tot ongerief van het publiek, heeft het Hoofd
bestuur er bij de leden-bioscoopexploitanten op aangedrongen steeds een behoor
lijke voorraad cadeaubonnen aan te houden. De bonnenverkoop werd bevorderd
door de plaatsing van enkele grote dagbladadvertenties.
Een activiteit, die hier tenslotte evenmin onvermeld mag blijven, betreft de film
voorstellingen voor de jeugd. Niet alleen zijn met deze voorstellingen, mits zij naar
behoren worden opgezet en regelmatig worden gegeven, goede resultaten te behalen,
maar bovendien is het uit een oogpunt van bedrijfspolitiek op langere termijn van
het grootste belang te achten het jeugdbezoek te stimuleren. Een onderzoek van de
studiecommissie voornoemd had uitgewezen, dat er in ons land behoorlijke moge
lijkheden zijn voor een speciale exploitatie van jeugdvoorstellingen. Aan de hand
van de verzamelde gegevens werd een lijst samengesteld van films, die door de
38 Centrale Commissie voor de Filmkeuring voor alle leeftijden waren toegelaten
en die met name geschikt waren als jeugdprogramma. Het Hoofdbestuur heeft
het nuttig geoordeeld deze lijst ter beschikking te stellen van de leden, opdat uitbrei
ding moge worden gegeven aan het instituut der speciale jeugdvoorstellingen.
Televisie
De belangstelling voor het televisiemedium is hier te lande nog steeds groeiende,
zoals valt af te leiden uit de onafgebroken aanwas van het aantal televisietoestellen.
Zo bedroeg dit aantal op 1 januari 1963 1.275.159 en op 1 januari 1964 1.574.395.
Qua intensiteit is de expansie van de televisie evenmin aan haar grens. Men denke
slechts aan het tweede televisienet, dat in 1964 zijn intrede zal doen, nog daar
gelaten onzekere factoren als een uitbreiding van de ontvangstmogelijkheden van
buitenlandse zenders, reclametelevisie en draadtelevisie.