land en zijn betrekkelijk kleine filmgemeenschap bij dit historische gebeuren zo
nauw zijn betrokken. Gezien de uitzonderlijke betekenis van de toekenning van de
Erasmusprijs 1965 is hieraan een speciaal nummer van het Bondsorgaan „Film"
gewijd.
Stimulering van filmbelangstelllng en bioscoopbezoek
De activiteiten die van Bondswege worden ontwikkeld ter stimulering van de film-
belangstelling en het bioscoopbezoek, zijn in 1965 krachtig voortgezet. De finan
ciering hiervan geschiedde uit de daarvoor door de algemene ledenvergadering
bestemde fondsen. Omtrent dit belangrijke onderdeel van de organisatorische
werkzaamheid wordt het Hoofdbestuur geadviseerd door de Studiecommissie Pu
bliciteit. In deze Commissie hadden in het verslagjaar wederom zitting de heren
B. W. G. van Royen, voorzitter, J. G. J. Bosman, G. J. H. Dujardin, M. Gersch-
tanowitz, W. Hemelraad, J. Miedema Jr. en J. P. M. A. Smulders. Als secretaris
fungeerde de heer H. W. Hagenberg.
Conform het advies van de Studiecommissie Publiciteit is in het kader van de
collectieve reclamecampagne welke sedert 1960 onder het motto „Samen naar
ds film. ja, gezellig!" wordt gevoerd, in het najaar een zevental advertenties op
pagina-formaat geplaatst in de radio- en televisiegidsen, die nagenoeg alle Neder
landse gezinnen bestrijken. Omtrent de nadere uitwerking van deze serie had con
tact plaats tussen het betrokken reclamebureau, de N.V. Smit's Reclame-Advies-
en Servicebureau, en een sub-commissie van de Studiecommissie Publiciteit,
bestaande uit de heren B. W. G. van Royen, voorzitter, J. G. J. Bosman, M. Ger-
schtanowitz en J. P. M. A. Smulders. Door een extra bijlage van het Bondsorgaan
is de nieuwe campagne bij de leden geïntroduceerd, waarbij zij tevens wer
den opgewekt door eigen initiatieven op deze campagne aan te haken.
Daar er behoefte bleek te bestaan aan een objectief onderzoek naar het effect
der geplaatste advertenties heeft de Studiecommissie Publiciteit het Hoofdbestuur
geadviseerd aan Markon N.V., een onafhankelijk expertisebureau, opdracht te
geven een nader onderzoek in te stellen. Overeenkomstig dit advies werd de op
dracht verstrekt. Tegen het einde van het verslagjaar was het rapport van het
expertisebureau nog niet verschenen.
De persdienst van de Bond heeft in 1965 weer intensief bijgedragen tot de ver
spreiding van nieuws op de terreinen van film en bioscoop door middel van pers,
radio en televisie. Niet alleen werden de publiciteitsorganen uitvoerig voorzien
van berichten, doch daarenboven werkte de dienst initiërend terzake van het tot
4Q stand komen van persartikelen en radio- en televisieprogramma's over aangelegen
heden genoemde terreinen betreffende. De persdienst heeft inzonderheid een taak
van betekenis vervuld in het kader van de Arnhemse filmweek. Zonder twijfel
heeft de instelling van de dienst geleid tot een aanmerkelijk grotere publiciteit
rond deze bedrijfstak en het produkt waaraan zij haar bestaan ontleent dan voor
heen het geval was. Aldus wordt de interesse bij het publiek voor film en bioscoop
levendig gehouden.
Het aantal verkochte geschenkbonnen voor bioscoopbezoek is in het verslagjaar
iets toegenomen in vergelijking met 1964. Hieruit blijkt, dat de bioscoopbon als
surprise bij speciale gelegenheden op prijs wordt gesteld en kennelijk in een be
hoefte voorziet. In de maand oktober zijn door het Bondsbureau nieuwe geschenk
bonnen in waarden van 6,en 3,aan de leden-bioscoopexploitanten
gezonden ter vervanging van de bonnen van 5,en 2,50, die ingaande 14 ok-