land en zijn betrekkelijk kleine filmgemeenschap bij dit historische gebeuren zo nauw zijn betrokken. Gezien de uitzonderlijke betekenis van de toekenning van de Erasmusprijs 1965 is hieraan een speciaal nummer van het Bondsorgaan „Film" gewijd. Stimulering van filmbelangstelllng en bioscoopbezoek De activiteiten die van Bondswege worden ontwikkeld ter stimulering van de film- belangstelling en het bioscoopbezoek, zijn in 1965 krachtig voortgezet. De finan ciering hiervan geschiedde uit de daarvoor door de algemene ledenvergadering bestemde fondsen. Omtrent dit belangrijke onderdeel van de organisatorische werkzaamheid wordt het Hoofdbestuur geadviseerd door de Studiecommissie Pu bliciteit. In deze Commissie hadden in het verslagjaar wederom zitting de heren B. W. G. van Royen, voorzitter, J. G. J. Bosman, G. J. H. Dujardin, M. Gersch- tanowitz, W. Hemelraad, J. Miedema Jr. en J. P. M. A. Smulders. Als secretaris fungeerde de heer H. W. Hagenberg. Conform het advies van de Studiecommissie Publiciteit is in het kader van de collectieve reclamecampagne welke sedert 1960 onder het motto „Samen naar ds film. ja, gezellig!" wordt gevoerd, in het najaar een zevental advertenties op pagina-formaat geplaatst in de radio- en televisiegidsen, die nagenoeg alle Neder landse gezinnen bestrijken. Omtrent de nadere uitwerking van deze serie had con tact plaats tussen het betrokken reclamebureau, de N.V. Smit's Reclame-Advies- en Servicebureau, en een sub-commissie van de Studiecommissie Publiciteit, bestaande uit de heren B. W. G. van Royen, voorzitter, J. G. J. Bosman, M. Ger- schtanowitz en J. P. M. A. Smulders. Door een extra bijlage van het Bondsorgaan is de nieuwe campagne bij de leden geïntroduceerd, waarbij zij tevens wer den opgewekt door eigen initiatieven op deze campagne aan te haken. Daar er behoefte bleek te bestaan aan een objectief onderzoek naar het effect der geplaatste advertenties heeft de Studiecommissie Publiciteit het Hoofdbestuur geadviseerd aan Markon N.V., een onafhankelijk expertisebureau, opdracht te geven een nader onderzoek in te stellen. Overeenkomstig dit advies werd de op dracht verstrekt. Tegen het einde van het verslagjaar was het rapport van het expertisebureau nog niet verschenen. De persdienst van de Bond heeft in 1965 weer intensief bijgedragen tot de ver spreiding van nieuws op de terreinen van film en bioscoop door middel van pers, radio en televisie. Niet alleen werden de publiciteitsorganen uitvoerig voorzien van berichten, doch daarenboven werkte de dienst initiërend terzake van het tot 4Q stand komen van persartikelen en radio- en televisieprogramma's over aangelegen heden genoemde terreinen betreffende. De persdienst heeft inzonderheid een taak van betekenis vervuld in het kader van de Arnhemse filmweek. Zonder twijfel heeft de instelling van de dienst geleid tot een aanmerkelijk grotere publiciteit rond deze bedrijfstak en het produkt waaraan zij haar bestaan ontleent dan voor heen het geval was. Aldus wordt de interesse bij het publiek voor film en bioscoop levendig gehouden. Het aantal verkochte geschenkbonnen voor bioscoopbezoek is in het verslagjaar iets toegenomen in vergelijking met 1964. Hieruit blijkt, dat de bioscoopbon als surprise bij speciale gelegenheden op prijs wordt gesteld en kennelijk in een be hoefte voorziet. In de maand oktober zijn door het Bondsbureau nieuwe geschenk bonnen in waarden van 6,en 3,aan de leden-bioscoopexploitanten gezonden ter vervanging van de bonnen van 5,en 2,50, die ingaande 14 ok-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1965 | | pagina 40