ontwikkelde constructie als uitgangspunt zijn daarop nieuwe Statuten ontworpen
en op basis hiervan een nieuw Algemeen Bondsreglement en nieuwe afdelings
reglementen.
Bij het ontwerpen van de regelingen is het Hoofdbestuur uitgegaan van de hand
having der samenwerking tussen de bedrijfstakken bioscoopexploitatie, filmver
huur, filmproduktie en filmfabricage in één organisatie. Met dit principe als uit
gangspunt zijn bij de verdere uitwerking met name herzieningen aangebracht
ten aanzien van het stelsel van de algemene ledenvergadering, het stemrecht, de
afdelingsvorming, de verkiezing van afdelingsbestuurders en de afvaardiging van
de verschillende bedrijfsgroeperingen naar de overkoepelende organen, alsmede
ter zake van de taak en de samenstelling van het Hoofdbestuur.
In de voorstellen is, wat de algemene ledenvergaderingen aangaat, het bestaande
dualisme opgeheven, krachtens hetwelk bepaalde zaken zijn onderworpen aan de
„gewone" ledenvergadering, bedoeld bij de artikelen 26 en 27 der Statuten, en
andere zaken aan de Ledenraad in de zin van artikel 30 der Statuten. Deze
beide instituten zijn vervangen door de Bondsraad, waarin de bedrijfstakken naar
gelang van hun rol in het interne zakelijke verkeer zijn vertegenwoordigd.
Met betrekking tot het stemrecht is in de daarvoor in aanmerking komende Bonds
colleges een zodanig stelsel ontwikkeld, dat naast numerieke meerderheid ook de
medewerking vereist is van elk der daarin vertegenwoordigde bedrijfsgroeperingen
ofwel van het merendeel dezer groeperingen, hetzij van een economisc/e meer
derheid. Hiermede wordt uitgesloten, dat een bepaalde groepering door een over
heersende positie naar aantal of omzet de besluitvorming eenzijdig zou kunnen
bepalen.
Het systeem van bedrijfsafdelingen is thans ook van toepassing op de bioscoop-
exploitatie. De aldus geformeerde bedrijfsafdeling zal op hetzelfde niveau aan de
organisatorische arbeid deelnemen als de reeds bestaande bedrijfsafdelingen voor
de filmverhuur en voor de filmproduktie en -fabricage. De nieuwe bedrijfsafdeling
is onderverdeeld in vier afdelingen, waarin uit een oogpunt van bedrijfsproblema-
tiek vergelijkbare gemeenten zijn samengebracht. Deze afdelingsvorming komt in
de plaats van de huidige lokale en provinciale indeling, die voor een gerichte
benadering van de onderscheiden problemen van de bioscoopexploitatie minder
doelmatig is. Als ledenvergadering van de bedrijfsafdeling der bioscoopexploi
tanten zal een raad fungeren, die, wat samenstelling betreft, een zo perfect mo
gelijke afspiegeling is van de exploitatiesector, hetgeen ook voor de besluitvorming
van belang is.
34 De afvaardiging naar de overkoepelende organen is zodanig geregeld, dat de be
drijfssectoren in al haar verscheidenheid automatisch in de hogere organen zijn
gerepresenteerd. Deze vertegenwoordiging geschiedt voornamelijk door de betrok
ken afdelingsbestuurders, zij het, dat daarnaast op beperkte schaal gelegenheid is
geschapen voor een vertegenwoordiging door niet-bestuursleden.
De nieuwe structuur brengt met zich, dat de taak van het Hoofdbestuur als hoog
ste bestuurscollege nog meer op beleidszaken zal zijn toegespitst dan reeds het
geval is. Met het oog hierop dient het Hoofdbestuur van de behandeling van
zaken die ook langs andere weg kunnen worden opgelost, te worden ontlast. De
verwezenlijking hiervan is mogelijk door de systematiek van de afdelingsvorming,
door een effectievere regeling van de autonomie der afdelingen en door het dele
geren van werkzaamheden aan het Bondsbureau. Het systeem van de door
stroming van basis naar top is ook ten opzichte van het Hoofdbestuur doorge
voerd. De leden van het Hoofdbestuur komen voort uit de Bondsraad, in welk