campagne heeft nog wel enige nawerking in het gebruik van genoemde slagzin en
in het roosembleem, doch kan overigens als afgesloten worden beschouwd.
In 1971 is een nieuwe campagne gevoerd onder het motto „Dag huis, dag buis,
we zijn fijn naar de filrn". Deze campagne was een uitvloeisel van het eind 1970
door de Bondsraad aangenomen Reglement inzake entreeprijzen voor personen van
65 jaar en ouder. Krachtens dit reglement zijn alle leden-bioscoopexploitanten ver
plicht personen van 65 jaar en ouder tegen gereduceerde entreeprijzen toegang te
verlenen tot de door hen geëxploiteerde permanente bioscopen. De gereduceerde
entreeprijs is voor elke bioscoopvoorstelling bepaald door de entreeprijs van de
goedkoopste rang van de voorstelling te verminderen met 0,75. Voor de aldus
verkregen prijs kunnen de bejaarden in principe op alle rangen naar keuze plaats
nemen, uiteraard voorzover plaatsen beschikbaar zijn. De verplichting geldt voor
openbare voorstellingen, die worden gegeven op maandag, dinsdag of woensdag.
Wanneer een bioscoop op die dagen geen voorstellingen geeft, doch wel op donder
dag en vrijdag, dan is de verplichting van toepassing op laatstgenoemde dagen. Van
de dagen waarop de verplichting geldt, zijn algemeen erkende feestdagen uitge
zonderd. Zij die van de regeling gebruik wensen te maken, dienen zich bij de
ingang van de bioscoop te kunnen legitimeren. Daartoe is ieder geldig identiteits
bewijs voldoende, mits er een pasfoto op is bevestigd en de leeftijd is vermeld
(bijvoorbeeld paspoort, postidentiteitskaart, rijbewijs, spoorlegitimatie of tram
identiteitskaart).
Met de uitvoering van de collectieve campagne werd belast de N.V. Reclame
adviesbureau H.V.R. De actie is ingeluid door een perscommuniqué. Voorts zijn
aan alle bejaardentehuizen in ons land van enige omvang affiches en folders toe
gezonden. Ook de sociale diensten van de Nederlandse gemeenten zijn op deze wijze
geïnformeerd. De bioscopen zijn eveneens van affiches en folders voorzien.
In de radio- en televisiegidsen is in 1971 een zestal advertenties verschenen. Een
zeer belangrijk onderdeel van de campagne werd uitgemaakt door de televisie
reclame. Er werden in de loop van het verslagjaar drie televisiespots op de beeld
buis gebracht in 39 uitzendingen. Het Instituut voor Psychologisch Marktonderzoek
te Schiedam werd ingeschakeld teneinde te onderzoeken, of de t.v.-commercials
communicatief aan hun doel beantwoordden.
De 65+-campagne is gestart op 26 april. In de resterende acht maanden van het
verslagjaar hebben 112.000 personen van de 65+-regeling gebruik gemaakt. Dit
aantal is niet onbevredigend, wanneer men althans in aanmerking neemt, dat een
dergelijke actie nu eenmaal een zekere aanlooptijd nodig heeft en dat de bezoek
frequentie van de onderhavige groep bejaarden voorheen minimaal was geweest.
Gelet op de voortdurende stijging van het aantal bejaarde bezoekers in de loop van
het verslagjaar laat het zich aanzien, dat de 65+-regeling zich ook verder gunstig
zal ontwikkelen. Daarbij zal uiteraard veel afhangen van de activiteiten van de
leden-bioscoopexploitanten zelf.
De persdienst heeft in het afgelopen jaar weer uitgebreid contact gehad met pers,
televisie en radio, met name met het oog op de Internationale Film week Arnhem.
De pers werd wekelijks voorzien van gegevens omtrent landelijke en plaatselijke
filmpremières, alsmede daarop aansluitende prolongaties. Ook verschafte de pers
dienst informatie aan de pers omtrent verschillende onderwerpen op het gebied van
film en bioscoop.
De bioscoopbonnen, die worden uitgegeven in waarden van 6,en 3,
hebben ook in 1971 een nagenoeg constante afzet behouden. Daaruit blijkt, dat de
bon in een permanente behoefte voorziet.