publiek tot bioscoopbezoek kan stimuleren door een attractieve en duidelijke infor matie omtrent de filmprogramma's, speciaal door middel van gevelreclame, vitrines e.d. Hij en zijn medewerker, de heer Adrianyi, demonstreerden aan de hand van tal van voorbeelden hoeveel door zelfwerkzaamheid in dit opzicht is te bereiken. De heer H. ten Berge, hoofd van de Kunstredactie van De Telegraaf, sprak over de functie van de krant in de communicatie van het film- en bioscoopbedrijf met zijn publiek, in het bijzonder over de informatieverschaffing aan de pers. Met name deze laatste inleiding had een uitvoerige discussie tot gevolg. De heer Van Taalingen gaf als congresvoorzitter een samenvatting van het behan delde, waarbij hij in het bijzonder tot de conclusie kwam, dat de informatie van het publiek omtrent het filmprogramma dient te worden opgevoerd en verbeterd. Wat dat laatste betreft dient rekening te worden gehouden met de verscheidenheid van het publiek. Research is van belang, mede omdat langs deze weg meer kennis kan worden verkregen omtrent de samenstelling van het publiek en zijn motieven om al of niet de bioscopen te bezoeken. Na afloop van het officiële gedeelte werd nog geruime tijd in de foyer gediscussieerd over de zeer interessante kwesties die tijdens het congres ter sprake waren gekomen. In november vond in het Nederlands Congresgebouw te Den Haag voor de tweede keer een Bondscongres plaats, ditmaal rond het thema „communicatie met het publiek".

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1972 | | pagina 30